لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

ظریف: می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان پیش‌رو به تفاهم برسیم


محمد جواد ظریف و جان کری در وین
محمد جواد ظریف و جان کری در وین

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پی تمدید هفت ماهه مذاکرات در مورد برنامه اتمی ایران، در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تهران تلاش دارد در کوتاه‌ترین زمان به «تفاهم» برسد، گفته است «احساس می‌کنم برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق یا توافق کلی یا چارچوب توافق، حتما چهار ماه وقت مورد نیاز است».

به گفته او پس از رسیدن به «تفاهم سیاسی» در نزدیک‌ترین زمان، می‌توان به «تدوین» آن «به‌صورت یک مجموعه فنی و سیاسی» رسید.

وزیر خارجه ایران می‌گوید لازم نیست در مورد نرسیدن به نتیجه صحبت کرد.

به گفته او تلاش‌های چند ماه و به ویژه هفته گذشته کمک‌های زیادی کرده است و دلیل تمدید مذاکرات «با این هدف است که فرصت کوتاهی برای رسیدن به توافق» فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، او شب سوم آذر ماه، گفته است مانند دیگر طرف‌های مذاکره، هیئت ایرانی نیز علاقمند بوده است امروز (سوم آذر ماه؛ آخرین مهلت مذاکرات پیشین) به توافق برسد.

او در ادامه افزوده است «رسیدن به توافق نیازمند این بود که درباره تمام نکات ریزی که در بعضی از موضوعات وجود دارد درباره برخی موضوعاتی که به شدت فنی و پیچیده است، صحبت کنیم.»

آقای ظریف می‌گوید با نگاه به آنچه گذشته، کسی در یک سال گذشته حتی «آرزوی چنین شرایطی را نمی‌توانست در عالم واقعیت بکند».

گفته‌های وزیر خارجه ایران در حالی بیان می‌شود که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز با تاکید بر آنکه مذاکرات اتمی با تهران «پیشرفت قابل توجهی» داشته گفته است گفت‌وگوها در ماه‌های آینده در وضعیت دشواری باقی می‌ماند.

عراقچی: ایران به دنبال تفاهم جامع در هفته‌های جاری

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و از اعضای ارشد هیئت مذاکره‌کننده تهران، دیگر مقام سیاسی‌ست که از تلاش برای رسیدن به توافق نهایی با کشورها طرف گفت‌وگو در کوتاه‌ترین زمان سخن گفته است.

آقای عراقچی در شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران گفته است طرف‌ها «متفق‌القول بر این باور هستند که در فاصله‌ای کوتاه، در چند هفته آینده، به یک توافق کلی دست پیدا کنیم و بلافاصله در مدت زمان کوتاه در جزئیات نیز توافق جامع حاصل شود.»

او دلیل اینکه مدت زمانی هفت ماهه برای ادامه مذاکرات در نظر گرفته شده است را «مواجه نشدن با مشکلات به به واسطه وجود تحریم‌های فعلی که باید امروز (سوم آذر) به پایان می‌رسید» بیان کرده است.

معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید در این مدت اقدام مشترک ادامه خواهد داشت و از جمله مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار به صورت ماهانه در اختیار ایران گذاشته خواهد شد.

آقای عراقچی بار دیگر تاکید کرده است که «غنی‌سازی و برداشته شدن تحریم‌ها» موضوعات کلیدی در مذاکرات بوده است.

ایران و کشورهای طرف گفت‌وگو در گروه ۵+۱، روز سوم آذر ماه پس از ماه‌ها مذاکره به این نتیجه رسیدند که بار دیگر مهلت مذاکرات را تمدید کنند.

طرف‌ها می‌گویند طی ماه‌های گذشته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

قرار است گفت‌وگوها تا پایان ماه میلادی ژوئن سال ۲۰۱۵، تیر ماه سال ۱۳۹۴، ادامه پیدا کند.

XS
SM
MD
LG