لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

«دستگیری هفت پلیس افغان در ایران»


حسين ذوالفقاری
حسين ذوالفقاری
حسين ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ايران، یکشنبه گفت: شش درجه‌دار و يک سرباز مسلح افغان در استان سيستان و بلوچستان دستگير شد ه اند.

در همين حال زمری بشری، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، ضمن تاييد اين موضوع به بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که شش تن از سربازان پليس مرزی افغانستان به خاطر فرا رسيدن تاريکی شب اشتباهاً از نقطه سرحدی افغانستان به آن طرف سرحد ايران عبور کرده و بازداشت شده اند.

فرمانده مرزبانی ايران، اين نظاميان افغان را متهم کرد که يک خودرو با پلاک جعلی در اختيار داشتند و افزود، پرونده افراد دستگير شده در دستگاه قضايی در حال پيگيری است.

به گزارش ایسنا وی افزود:‌« ماموران مرزبانی کشور چند روز گذشته یک خودروی مشکوک را در ۵۰ متری خاک ایران مشاهده کردند که پس از تیراندازی به طرف آنان موفق به متوقف کردن خودرو شدند.»

وی گفت: «پس از توقيف خودرو شش درجه دار پليس افغانستان و يک سرباز دستگير و از آنان شش قبضه سلاح، يک آرپی جی و مقداری مهمات کشف و ضبط شد.»

آقای بشری به بخش افغانستان راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گفت «تلاش هایی از طريق ارگان های سرحدی افغان و مجامع ديپلماتيک در زمينه رهايی اين افراد آغاز شده است.»

به نوشته سايت بخش افغانستان راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گزارش هايی حاکيست که ۱۰ تن از اعضای پليس ملی افغانستان از اواخر هفته گذشته تا اکنون نزد محافظان سرحدی ايران در آن منطقه در بازداشت به سر می برند.

ایران، پاکستان و افغانستان در این منطقه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر با یکدیگر همکاری می کنند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، آقای ذوالفقاری همچنین گفت: « ‌اين افراد ادعا کرده اند که به دنبال شناسايی طالبان بوده‌اند و قصد نداشته اند که به خاک ايران وارد شوند.»

پیشتر در اوایل فروردین‌ماه نیز روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز از قول چند تن از رهبران طالبان اعلام کرده بود که صدها نیروی طالبان به کمک ایران در اردوگاهی در زاهدان برای ساخت بمب کنار جاده‌ای و عملیات تخریبی آموزش دیده‌اند.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نیز در مردادماه گذشته در گزارشی بر اساس اسناد افشاشده ارتش آمریکا به نقش تهران در حمایت‌های پنهان مالی، تسلیحاتی، آموزشی و پناه دادن به شورشیان طالبان در خاک خود «به منظور مبارزه علیه نیروهای ائتلاف در افغانستان» اشاره کرد.

در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی‌نژاد حمایت از طالبان به منظور ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان را بارها انکار کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG