لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

حمیده خیرآبادی، «نادره» سینما و تلویزیون ایران، درگذشت


حمیده خیرآبادی (راست) ، ثریا قاسمی (چپ)
حمیده خیرآبادی (راست) ، ثریا قاسمی (چپ)

حميده خيرآبادی، نادره، بازيگر باتجربه سينما و تلویزیون ايران و مادر ثريا قاسمی، ديگر هنرپيشنه سرشناس ايرانی، شامگاه دوشنبه ۳۰ فروردين‌ماه ۱۳۸۹ در ۸۶ سالگی در تهران درگذشت.

حميده خيرآبادی در هنگام درگذشت ۸۶ سال داشت و خانه سينمای ايران در اطلاعيه‌ای که به مناسبت درگذشت او منتشر کرد از او به عنوان «بازيگر ارزشمند سينما» ياد کرده است.

علت درگذشت خانم خيرآبادی را «کهولت» و محل درگذشت وی منزل مسکونی اش در تهران اعلام شده است.

خبرگزاری‌های داخل ایران همزمان با انتشار خبر درگذشت حميده خيرآبادی گزارش دادند که مراسم تدفين اين بازيگر سينما قرار است سه‌شنبه در تهران برگزار شود.

حميده خيرآبادی متولد ۳۰ آذر ۱۳۰۳ در رشت، مرکز استان گيلان، بود و تحصيلاتش با وجود ازدواج زودرس در نوجوانی (۱۳ سالگی) تا ديپلم ادامه داد. از اواسط دهه ۳۰ از همسرش جدا شد و با دخترش ثريا قاسمی که وی نيز در سال‌های بعد به هنرپيشگی پرداخت زندگی کرد.

خانم خیرآبادی از سال ۱۳۲۶با بازی در تئاتر وارد دنيای هنرپيشگی شد و پس از آن در سال ۱۳۳۲ با بازی در نقش يک مادر در فيلم «میهن‌پرست» به سينما وارد شد و در سال‌های پيش از انقلاب با نام سينمایی «نادره» شهرت و محبوبيت يافت.

شمار فيلم‌های سينمايی که خانم خيرآبادی در آن ايفای نقش کرده بيش از ۲۰۰ فيلم سينمايی و دست‌کم ۲۰ مجموعه تلويزيونی است که رکوردی در کارنامه بازيگران سينمای ايران به شمار می رود.

امير ارسلان نامدار (شاپور ياسمی)، مادر و طوقی اثر علی حاتمی، شب‌شکن (خسرو ملکان)، مدرک جرم (منوچهر حقانی‌نسب)، رضاموتوری (مسعود کيميايی)، الماس ۳۳، اجاره‌نشين‌ها و بانو (داريوش مهرجويی)، سايه‌های غم (شاپور قريب)، هی جو (منوچهر عسگری‌نسب)، زرد قناری (رخشان بنی‌اعتماد)، جيب‌برها به بهشت نمی‌روند (ابوالحسن داودی)، گرگ‌های گرسنه (سيروس مقدم)، يک مرد، يک خرس (مسعود جعفری جوزانی)، تماس شيطانی (حسن قلی‌زاده)، عيالوار (پرويز صبری)، هنرپيشه (محسن مخملباف)، روز واقعه (شهرام اسدی)، بازی با مرگ (حميد تمجيدی)، کلاه‌قرمزی و پسرخاله (ايرج طهماسب)، تحفه هند (محمدرضا زهتابی)، ماه مهربان (قاسم جعفری)، سلام به انتظار (کريم آتشی)، مرد آفتابی (همايون اسعديان)، پاک‌باخته (غلامحسين لطفی)، روزی که خواستگار آمد (فريال بهزاد)، سفر به خير (داريوش مودبيان)، بازيگر (محمدعلی سجادی) برخی از فيلم‌هايی هستند که حميده خيرآبادی در طی نيم‌قرن فعاليت سينمايی خود در آنان نقش‌آفرينی کرده است.

حميده خيرآبادی همچنين بازی در سريال‌های تلويزيونی چون پدرسالار، خانه سبز و بسياری ديگر از مجموعه‌های تلويزيونی را در کارنامه خود دارد.

خانم خيرآبادی در طی فعاليت سينمايی‌اش سه بار نيز نامزد دريافت سيمرغ جشنواره فيلم فجر شد، اما اين جايزه هرگز به وی اهدا نشد.

حميده خيرآبادی دی‌ماه گذشته از بی‌توجهی سازمان‌های رسمی به هنرمندان پيش‌کسوت انتقاد کرده و گفته بود که «متاسفانه کسی قابل نمی‌داند که حال ما را که سال‌های سال در اين عرصه فعال بوده‌ايم و با بازی در سريال‌ها و فيلم‌ها خانواده‌ها را سرگرم کرده‌ايم جويا شود».

بهزاد فراهانی از چهره‌های شاخص تئاتر و سينما نيز حميده خيرآبادی را يکی از زنان ماندگار سينمای ايران توصيف کرد و گفت که «حميده خيرآبادی با اساتيد بزرگی در دهه ‌۳۰ کار کرده و دوره ‌آموختنی‌‌هايش بسيار گسترده بود که همين موضوع موجب شد او در کنار رقيه چهره‌‌آزاد و عصمت صفوی جزء بانوان ماندگار سينمای ايران باشند».

آقای فراهانی همچنين با اشاره به «لبخند ويژه ‌حميده خيرآبادی» در آثار سينمايی‌اش تاکيد کرد که او «آن قدر با متن زندگی و شرايط جاری زندگی توده‌ها آشنا بود که نقش‌هايی استثنايی خلق کرد».

XS
SM
MD
LG