لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

«القاعده مسئول حمله تروریستی عليه کنسولگری آمريکا در بنغازی است»


در پی کشته شدن کريستوفر استيونز، سفير ايالات متحده در ليبی، به همراه سه تن از کارکنان کنسولگری آمريکا در بنغازی، روز چهارشنبه ، ۲۲ شهریورماه، يک مرکز پژوهشی مستقر در لندن گروه تروريستی «القاعده» را مسئول اين حمله دانست.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان» این مرکز پژوهشی ياد شده، که منابع قدرتمندی در ليبی دارد، در اعلام نظر خود سفير ايالات متحده را قربانی يک تهاجم «انتقام جويانه» دانسته است.

بر اساس اعلام نظر مرکز پژوهشی «کوئيليام»، حمله راکتی عليه کنسولگری ايالات متحده با هدف «انتقام مرگ ابو يحيی الليبی، مرد شماره دو القاعده بعد از ايمن الظواهری،» صورت پذيرفت. اين عضو رده بالای القاعده چند ماه پيش به وسيله يک هواپيمای بدون سرنشين ارتش ايالات متحده در خاک پاکستان از پا در آمد.

«کوئيليام» درباره جزئيات تهاجم به کنسولگری آمريکا می افزايد، «حدود ۲۰ نفر از ستيزه جويان القاعده برای شرکت در عمليات نظامی آماده شده بودند،» اين انديشکده تأکيد می کند «معمولاً سلاح «آر پی جی» چيزی نيست که در تظاهرات اعتراضی مسالمت آميز در دست مردم باشد،» علاوه بر اين، «هيچ اعتراض ديگری در سراسر ليبی» انجام نشد.

«کوئيليام» در ادامه با اشاره به جزئيات حملات خونين عليه سفير آمريکا و همکارانش، می نويسد اين عمليات تروريستی در دو فاز مختلف انجام شد، اولين تهاجم مقام های آمريکايی را مجبور به ترک ساختمان کنسولگری و حرکت به سوی پناهگاهی امن کرد، فاز دوم عمليات تروريستی نيز بر روی پناهگاه اجرا شد.

«کوئيليام» به نام منابع خود اشاره ای نکرده و تنها به نقل قول از «منابع ناشناس در بنغازی و در ديگر کشورها» بسنده کرده است.

شبکه «سی ان ان» درباره سفير فقيد آمريکا در ليبی،‌ وی را «يک آمريکايی که زندگی خود را وقف کمک به مردم ليبی برای سرنگونی معمر قذافی، ديکتاتور سابق ليبی، کرد،» توصيف می کند.

«کريستوفر استيونز» در جريان حمله شبانه به کنسولگری ايالات متحده در شهر بنغازی، پايتخت سابق شورشيان ليبی، کشته شد، -- جايی که خود برای نجاتش بسيار کوشيده بود. باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، نيز روز چهارشنبه با اشاره به همين مسئله، مرگ استيونز را در چنين شهری بسيار غم انگيز توصيف کرد.

استيونز به زبان عربی مسلط بود و جامعه اين کشور و روابط حاکم بر آن را به خوبی درک می کرد. وی به همراه سه آمريکايی ديگر در حمله گروهی خشمگين به کنسولگری ايالات متحده در بنغازی جان خود را از دست داد.

«کريستوفر استيونز» نخستين سفير ايالات متحده است که از سال ۱۹۷۹ تا به امروز در حين انجام وظيفه کشته شده است.
XS
SM
MD
LG