لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

آمانو خواستار مذاکره تهران با ۵+۱ شد


يوکيا آمانو
يوکيا آمانو
يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، سه شنبه از ايران، خواست با گروه ۵+۱،در زمينه برنامه هسته ای خود مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای آمانو در مسکو افزود، آژانس بين المللی انرژی اتمی از ايران درخواست می‌کند تا برای اجرای کامل تعهدات خود، در اين زمينه به اقدامات جدی دست بزند.

گروه ۵+۱ اخيرا به جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده بود تا برای استفاده از مشوق های تجاری و ديپلماتيک، در مورد برنامه‌ هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند و فعالیت‌های هسته‌ای خود را به تأیید بازرسان آژانس برساند.

گروه ۵+۱، شامل کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين، پنج عضو دايم شورای امنيت، همراه آلمان خواهان مذاکره با مقام های جمهوری اسلامی هستند و دولت تهران نيز آمادگی خود را در اين زمينه اعلام کرده است.

يوکيا آمانو، همچنین روز دوشنبه و در ديدار با ولاديمير پوتين در مسکو گفت که آماده است با رهبران روسيه درباره منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و در همين چارچوب در مورد مسايلی چون برنامه اتمی ايران به بحث و گفت‌وگو بنشيند.

نخست‌وزير روسيه نيز با اشاره به گسترش استفاده از انرژی هسته‌ای در جهان، بر ضرورت همکاری درباره امنيت هسته‌ای تاکيد کرد.

وی همچنين در مورد آغاز فرایند انتقال سوخت هسته‌ای به قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر گفت که اين عمل طبق موافقت‌نامه‌های پادمان انجام گرفته است.

به موجب موافقت‌نامه‌های پادمان، کشور عضو آژانس باید ترتیبات لازم برای دیدار آژانس از تأسیس هسته‌ای خود‌ را بدهد تا آژانس ضمن بررسی فعالیت‌های هسته‌آی کشور عضو، از صلح‌آمیز بودن آن اطمینان حاصل کند.

به دنبال آغاز فرایند انتقال سوخت هسته‌ای به قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا،گفته است، واشنگتن مشکلی با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر ندارد، بلکه مشکل آمریکا با سایر تاسیسات هسته‌‌ای ایران است، که امکان دارد به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای باشند.

به دنبال انتقال سوخت هسته‌ای به استخر جنب رآکتور نیروگاه بوشهر نیز ایالات متحده آمریکا و بریتانیا اعلام کرده بودند، راه‌اندازی این نیروگاه باعث افزایش نگرانی‌ها در زمینه تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران نخواهد شد.

در این میان فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز روز سه‌شنبه در واکنش به خبر انتقال سوخت هسته‌ای به قلب رآکتور بوشهر، آن را «چیز تازه‌ای» ندانسته و گفته است:‌ «ما می‌پذیریم که رآکتور بوشهر برای تولید انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز طراحی شده و از این رو این نیروگاه را خطری برای گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای نمی‌دانیم، چرا که این نیروگاه زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.»
XS
SM
MD
LG