لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

نامزدی دو شهروند آمريکايی زندانی در ايران


شين باوئر (راست) و سارا شرود
شين باوئر (راست) و سارا شرود
براساس خبر جديدی که شبکه خبری «ای بی سی» منتشر کرده، دو تن از شهروند آمريکايی که در بازداشت ايران هستند قرار است با يکديگر ازدواج کنند.

به گزارش «ای بی سی»، پس از ماهها نگرانی در مورد سرنوشت اين شهروندان اکنون خبر مربوط به نامزدی و برنامه ازدواج دو تن از آنها می تواند مايه شادی مادران نگران باشد.

دو تن از اين کوهنوردان به نام شين باوئر و سارا شرود قرار است پس از آزادی ازدواج کنند. شين باوئر با ساختن حلقه ای از تکه های نخ در زندان و رساندن آن به سارا شرور رسما از وی تقاضا ازدواج کرده است.

به گزارش شبکه خبری «ای بی سی»، مادران اين دو شهروند زندانی روز دوشنبه در مصاحبه ای با يک برنامه راديويی پر طرفدار در آمريکا خبر نامزدی فرزندان خود را اعلام کردند.

به گفته آنها شين باوئر با ساختن يک حلقه از تکه های نخ پيراهن خود از سارا تقاضای ازدواج کرده و به محض آزادی از زندان آنها ازدواج خواهند کرد.

مادر سارا شرود گفت: «اين دو مدتهاست به يکديگر علاقمند بوده اند و از ما هم پرسيده بودند که آيا با اين ازدواج موافق هستيم يا نه. مسلما ما از اين وضعيت خوشحاليم.»

مادر شين باوئر گفت که پسرش از فرصت هواخوری و نرمش در محوطه زندان برای رساندن حلقه و تقاضای ازدواج از سارا استفاده کرده است. جاش فاتال سومين شهروند زندانی نيز قرار است در مراسم ازدواج ساقدوش اين زوج باشد.

به نوشته شبکه خبری «ای بی سی» اين خبر خوش درست پس از اولين ملاقات مادران اين سه شهروند زندانی در تهران و بازگشت آنها به آمريکا منتشر شد. اين سه شهروند در ماه ژوئيه سال گذشته به هنگام ورود به خاک ايران در مرز عراق بازداشت شدند و اتهام آنها در حال حاضر جاسوسی است.

مادران اين سه کوهنورد اميدوار بودند که در جريان اين سفر به تهران بتوانند مقامات ايرانی را قانع کرده تا فرزندان آنها را آزاد کنند. اما پس از دو روز اقامت در تهران آنها دست خالی به آمريکا بازگشتند. اين سه مادر در گفتگوی راديويی خود گفتند که در تمام مدت ملاقات فرزندان خود را در آغوش گرفته بودند.

ايران دليل بازداشت اين سه شهروند آمريکايی را اتهام جاسوسی اعلام کرده و در هفته های اخير مقامات ايرانی احتمال معاوضه اين سه نفر را با زندانيان ايرانی در آمريکا مطرح کرده اند. تاکنون اتهامات آنها به شکل رسمی و قانونی اعلام نشده و با وجوديکه آنها وکيل مدافع دارند ولی اين وکلا تاکنون نتوانسته اند با زندانيان ملاقات کنند.

شين باوئر و جاش فاتال که هردو مردان جوان ۲۷ ساله هستند در يک سلول اند و سارا شرود زن ۳۱ ساله در سلول انفرادی است. به گفته مادر سارا او لاغر تر و خسته به نظر می آمد ولی هر سه کوهنورد زندانی سعی می کنند با برنامه ورزشی منظم و مراقبت از يکديگر با شرايط سخت زندان مقابله کنند.

به گفته سارا شرود دشوارترين مسئله برای دختر وی سپری کردن ماهها در سلول انفرادی است.

به گزارش شبکه خبری ای بی اس هفته گذشته وزارت اطلاعات ايران اين سه شهروند را جاسوس قلمداد کرد و پيشنهاد معاوضه آنها با ايرانی های زندانی در آمريکا را مطرح نمود. اين مسئله وضعيت اين سه کوهنورد را پيچيده تر کرده است.

روز يکشنبه حيدر مصلحی وزير اطلاعات ايران به تلويزيون دولتی گفت: «وضعيت جاسوسی و پرونده اين افراد کاملا محرز است.»

وی افزود اگر دولت آمريکا با اقدامی انسان دوستانه ايرانيان زندانی را آزاد کند اين افراد نيز ممکن است از سوی دولت ايران شامل عفو شوند.

مناسبات ايران و آمريکا به دنبال اقدام اخير برای تصويب تحريم های بيشتر عليه ايران تيره تر شده است.

شبکه خبری «ای بی سی» می نويسد که سه کوهنورد آمريکايی پس از ملاقات اوليه با مادران خود در يک کنفرانس خبری شرکت کرده و چگونگی بازداشت خود را برای خبرنگاران تشريح کردند. شين باوئر در اين مصاحبه گفت که مناسبات دوستانه ای با زندانيان دارند و « شرايط در مجموع متمدنانه است.»

جاش فاتال نيز گفت که در نهايت مقامات زندان به آنها اجازه داده اند که کتاب داشته باشند و برخورداری از امکان مطالعه تحمل شرايط زندان را کمی ساده تر کرده است.

مادر سارا شرود هفته پيش قبل از سفر به تهران گفته بود که نگران وضعيت دختر خود است چون مقامات سفارت سوئيس در تهران به او گفته بودند که دختر وی از افسردگی رنج می برد و به فکر اعتصاب غذا است.
XS
SM
MD
LG