لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

آنجلینا جولی در «سرزمین خون و عسل»


آنجلينا جولی
آنجلينا جولی
«آنجلينا جولی» ستاره معروف هاليوود اولين فيلمی را که کارگردانی کرده در روزهای اخير برای اولين بار در شهر سارایوو به نمايش گذاشت و استقبال تماشاگران از اين اثر بسيار مثبت و احترام آميز بود.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، اين فيلم به نام «در سرزمين خون و عسل» داستانی عاطفی و تيره مربوط به رابطه يک زوج است که بر اثر جنگ داخلی يوگسلاوی سابق در جمهوری بوسنی از يکديگر جدا می افتند. اين فيلم روز هشتم دسامبر برای بينندگانی شامل اعضای يازده نهاد مدافع قربانيان جرائم جنگی رد شهر سارایوو به نمايش گذاشته شد.

آنجلینا جولی در «سرزمین خون و عسل»
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:39 0:00
لینک مستقیم

يکی از زنان که همسر و دو پسر خود را در سال ۱۹۹۵ در قتل عام مسلمانان در شهر سربرنيتسا از دست داده است گفت :«اين فيلم برای جان به‌دربردگان از جنگ بوسنی، برای همه کسانی که عزيزان خود را از دست داده اند اثر بسيار مهمی است. مردم بوسنی و سراسر جهان و به خصوص نسل جوان که حوادث آن دوران را به ياد ندارد ، بايد همه اين فيلم را ببينند.»

آنجلينا جولی در مصاحبه ای با «صدای آمريکا» گفته بود که کمک چندانی در اختيار قربانيان جنايات جنگی و به خصوص زنان قرار نمی گيرد و او در سفرهای خود به نقاط مختلف جهان فقدان اين کمک ها را در همه کشورهای جنگ زده به چشم خود ديده است.

آنجلينا جولی افزود:« به طور مشخص در مورد بوسنی من هر چه بيشتر با شرايط و سختی های مردم و به خصوص زنان آن کشور آشنا می شوم از کمبود کمک ها و عدم دخالت نهادهای مسئول در اين زمينه خشمگين تر می شوم.»

تهيه اين فيلم کار ساده ای نبوده است . در اواخر سال ۲۰۱۰ دولت بوسنی اجازه تهيه اين فيلم را لغو کرد و دليل آن اعتراض و فشار نهادهای مدافع حقوق قربانيان جنگ بود. آنها شايعات بی اساس شنيده بودند که گويا داستان اين فيلم دل باختن يک زن به فردی بوده که در طول جنگ به وی تجاوز کرده است.

يکی از افرادی که در سال ۲۰۱۰ عليه صدور جواز تهيه اين فيلم اعتراض کرده بود اکنون پس از ديدن نسخه کامل فيلم در مصاحبه با راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گفت:« اين يک فيلم بسيار خوبی بود و به بهترين نحو تهيه شده است. داستان اين فيلم با مسائل اصل و مضمونی جنگ برخورد می کند از جمله شرايط اردوگاه‌های زندانيان، شکنجه ها ، جنايات و بدتر از همه تجاوز به زنان.
ماجرای اين فيلم عشق ميان يک زن مسلمان و يک مرد صرب تبار در بوسنی قبل از آغاز جنگ های داخلی يوگسلاوی سابق است. اين دو فرد چند سالی بعد دوباره يکديگر را می بينند زمانی که اين زن در يک اردوگاه اسير است و آن مرد نيز افسر نيروهای نظامی صرب های بوسنی است.

آنجلينا جولی که در دوران جنگ بوسنی فقط يک نوجوان بوده بعدها با مطالعه و آشنايی بيشتر با حوادث اين جنگ تصميم می گيرد در اين مورد فيلمی تهيه کند. وی در يکی از مصاحبه های خود گفته بود:« هر چه بيشتر با شرايط تاريخی و فرهنگی بوسنی آشنا می شوم اين سئوال برای من اهميت بيشتری پيدا می کند که چرا مردمانی که قرن‌ها در همسايگی يکديگر زيسته اند، مردمی که بسيار فهميده و با فرهنگ هستند يکباره به اين شکل رو در روی يکديگر قرار گرفتند.»

آنجلينا جولی تاکيد دارد که اين فيلم محصول زحمت و تلاشهای همه افرادی است که در تهيه آن شرکت داشته اند از جمله بازيگرانی که اکثرا اهل بوسنی اند. وی اظهار اميدواری کرده است که اين فيلم بتواند به مردمان بوسنی و تمام منطقه بالکان کمک کند که با گذشته دردناک خود کنار آمده و آينده بهتری برای خود بسازند.
XS
SM
MD
LG