لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

جزاير مصنوعی جمهوری آذربايجان و نگرانی های زيست محيطی ايران


جمهوری آذربايجان پروزه ايجاد ۵۰ جزيره مصنوعی جهان را آغاز کرده است.
جمهوری آذربايجان پروزه ايجاد ۵۰ جزيره مصنوعی جهان را آغاز کرده است.

جمهوری آذربايجان پروزه ايجاد ۵۰ جزيره مصنوعی شامل مجتمع های تجاری و مسکونی، به همراه بلندترين برج جهان به بلندی ۱۰۵۰ متر را آغاز کرده است و تاکنون چند کيلومتر از آب های ساحلی خود را به سمت دريا خاکريزی کرده است.

هزينه اين پروژه ۶۰ ميليارد دلار تخمين زده شده است، رقمی که معادل کل توليد ناخالص ملی آذربايجان است.

اما ايران می گويد احداث جزيره توسط آذربايجان در دريای خزر، اکوسيستم اين دريا را نابود خواهد کرد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست ايران روز سه شنبه اعلام کرد که ساخت جزاير مصنوعی در دريای خزر موجب نگرانی است.

به گزارش ايرنا ،خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد جواد محمدی زاده، مشاور محمود احمدی نژاد و رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ساخت جزاير مصنوعی و تغيير کاربری در دريای خزر توسط برخی کشورهای حاشيه به ويژه جمهوری آذربايجان و تا حدودی ترکمنستان موجب نگرانی ايران شده است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين از پی گيری های ايران در اين زمينه خبر داد و افزود جمهوری آذربايجان و ترکمنستان در مذاکرات شفاهی اطمينان داده اند که به اکوسيستم ساحل خزر آسيبی نمی رسد.

اخيرا، عبدالرضا کرباسی معاون محيط دريايی سازمان محيط زيست ايران نيز به خبرگزاری مهر گفته بود که ساخت جزيره در آذربايجان با تغيير مسير هيدروليکی آب در خزر و افزايش کدورت آب، آبزيان اين منطقه از خزر را نابود می‌کند.

بگفته وی، در آب کدر ميزان نفوذ نور خورشيد به داخل آب کاهش يافته در نتيجه از يک سواکسيژن لايه های تحتانی کاهش می يابد و از سوی ديگر ذرات معلق با ايجاد خش بر روی پوست آبزيان با توجه به وجود فاضلاب خانگی در دريای خزر و آلودگی های ميکروبی زمينه را برای ايجاد زخمهای عفونی و مرگ و مير آبزيان اين اکوسيستم فراهم می کنند.

کنسرسيوم «اوستا» بعنوان اپراتور اين پروژه تاکنون گزارشی درباره آثار زيست محيطی ساخت جزاير مصنوعی منتشر نکرده است، اما چنگيز اسماعيل اف رئيس مرکز تحقيقات علمی "خزر" دانشگاه دولتی باکو در گفتگو با راديو فردا بر اين باور است که ساخت جزاير مصنوعی تازگی ندارد و تجربه نشان داده است که اين جزاير تبعات زيست محيطی چندانی ندارند.

بانک ملی ايران يکی از سهامداران کنسرسيوم «اوستا» است.

با اينهمه، اين کارشناس آذربايجانی ابراز تعجب کرده است که آذربايجان با وجود داشتن ۱۷ جزيره طبيعی که ۶ جزيره آن، از جمله جزيره «پير اللهی» اين قابليت را دارند که مجتمعهای بزرگ تفريحی در آنها ساخته شوند، ساخت جزاير مصنوعی و مجمتعهای بزرگ با هزينه ۶۰ ميليارد دلاری اصولا چه لزومی دارد، در حالی که سهم درآمدهای توريستی در کل توليد ناخالص ملی آذربايجان کمتر از ۱ درصد است و صنايع غيرنفتی اين کشور به شدت نيازمند سرمايه گذاری هستند.

پروفسور اسماعيل اف درباره تبعات زيست محيطی ساخت جزاير مصنوعی می گويد که با توجه به اينکه آب دريای خزر هميشه در جريان است، کدورت آب به زودی به حالت اول برخواهد گشت.

اثرات سوء زيست محيطی بسته به موادی دارد که در ساخت اين جزاير استفاده خواهد شد، مثلا در جزاير نخل شکل امارات، مرجان ها و آبزيان از بين نرفتند. در کنار سکوهای نفتی مکزيک و نروژ هم ميکرو ارگانيزم ها و آبزيان به حيات خود ادامه می دهند و خللی در اکولوسيستم دريا اتفاق نيفتاده است.

XS
SM
MD
LG