لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

افزايش ۲۰۰ درصدی بودجه پايگاه های بسيج


تعداد گردان های بسیج در طی يک دهه گذشته به ۲۵۰۰ رسيده است.(عکس: فارس)
تعداد گردان های بسیج در طی يک دهه گذشته به ۲۵۰۰ رسيده است.(عکس: فارس)

فرمانده بسيج از افزايش ۲۰۰ درصدی بودجه «پايگاه های مقاومت بسيج» درسال ۸۷ خبر داد.


حسن طائب، فرمانده بسیج، می گوید: با توجه به اينکه محور قرار گرفتن پایگاه های بسیج «جزء سياست های جديد فرمانده کل سپاه است»، بنابر این «بيشتر بودجه سال جاری» به پايگاه های مقاومت اختصاص یافته است.


هفته نامه صبح صادق، ارگان دفتر سياسی سپاه نيز، بدون ذکر رقم بودجه بسيج در سال ۸۷، افزايش بودجه اين نيروی وابسته به سپاه پاسداران را تایید کرده است.


فرمانده بسیج ميزان رشد بودجه پايگاه های بسيج را ۲۰۰ درصد اعلام کرده است.


نشريه داخلی سپاه پاسداران از قول فرمانده بسيج خبر داد که بسيج، بخش زير ساخت ها، اردوگاه سازی، ساخت کانون های فرهنگی- ورزشی در سطح شهرستان ها، و مساجد را نيز با کمک خيریه دنبال می کند.


رشد بودجه بسيج به دنبال آن صورت می گيرد که فرمانده کل سپاه يکی از اهداف تغييرات ساختاری اخير اين نيرو را رسيدن به وضعيت «پايگاه محوری» اعلام کرد.


بودجه بسيج در کنار بودجه نظامی جمهوری اسلامی، از سال ۸۵ تاکنون با روندی صعودی مواجه شده است.


رشيد جلالی جعفری، از نمايندگان مجلس هفتم، در این مورد گفت: « بنيه دفاعی کشور در طول سال های اخير مورد کم لطفی قرار گرفته» و اعلام کرد: « بودجه نظامی در لايحه بودجه پيشنهادی از سوی دولت محمد خاتمی، ریيس جمهور سابق ايران، در فاصله سال ۸۰ تا ۸۴ هر ساله ۱۵ درصد کاهش داشته است.»


نشريه داخلی سپاه پاسداران از قول فرمانده بسيج خبرداد که بسيج بخش زيرساخت ها، اردوگاه سازی، ساخت کانون های فرهنگی- ورزشی در سطح شهرستان ها ، و مساجد را نيز با کمک خيریه دنبال می کند.

آقای جلالی طی اظهاراتی که ۲۴ بهمن ۸۴ در خبرگزاری فارس منتشر شده بود، از افزايش بودجه نظامی در دولت محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری دولت نهم، خبر داد.


وی گفته بود: «بودجه نظامی کشور در پنج سال گذشته هر سال بيش از ۱۵ درصد کاهش پيدا کرده و موجب شده تا مجموعه نيروهای نظامی معوقاتی داشته باشند که البته بخش عمده ای با قانون متمم بودجه ۸۴ حل شده و بخشی نيز با افزايش بودجه اين بخش در لايحه بودجه مرتفع خواهد شد.»


رقم واقعی بودجه نظامی نهادهای مختلف در ايران به طور معمول اعلام نمی شود، همان گونه که بودجه واقعی بسيج نيز اعلام نمی شود.


بنابر متن پيشنهادی لايحه بودجه سال ۸۴ که آخرين لايحه بودجه دولت خاتمی نيز به شمار می رفت، دولت بودجه ۷۹ ميليارد و ۳۴۳ ميليون تومانی برای بسيج پيش بينی کرده بود.


اما مجلس هفتم در جريان بررسی لايحه بودجه ۱۰۰ ميليارد تومان به آن افزود تا بودجه بسيج در اولين سال دولت آقای احمدی نژاد ۱۱۷ درصد افزايش يافته، و به ۱۷۲ ميليارد و ۳۴۲ ميليون تومان برسد.


پس از آغاز دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد، در اولين لايحه بودجه دولت نهم اعتبارات پيشنهادی برای بسيج ۱۷۳ ميليارد تومان اعلام شد.


در اواخر دی ۸۴ ، محمد نبی رودکی، نايب ریيس وقت کميسيون امنيت ملی مجلس هفتم به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا گفته بود: «بودجه بسيج نا کافی است.»


آقای رودکی اضافه کرده بود: «بر اساس برنامه چهارم توسعه قرار بوده است هر سال ۴۰۰ ميليارد تومان برای بسيج در نظر گرفته شود که در سال ۸۴ يعنی سال اول برنامه، ۱۷۳ ميليارد تومان و در سال ۱۳۸۵ نيز مجددا ۱۷۳ ميليارد تومان در نظر گرفته شده که برای افزايش صد ميليارد تومان ديگر در کميسيون تلفيق اقدام خواهيم کرد.»


وی همچنين اعلام کرد که بودجه نظامی کشور پس از پنج سال کاهش پياپی در دولت خاتمی، در اولين لايحه بودجه دولت احمدی نژاد با ۲۹.۵ درصد رشد داشته که شامل بودجه وزارت دفاع، ارتش، سپاه پاسداران، و بسيج است.


در سال ۸۵ ، دولت در لايحه بودجه، بسيج را به عنوان يکی از پيمانکاران طرح های عمرانی دولتی به رسميت شناخت، و بخش قابل توجهی از بودجه ۱۸ هزار ميليارد تومانی بودجه عمرانی کشور را تحت عنوان پروژه های واگذار شده به بسيج، به اين نيرو واگذار کرد.


اقدامی که در سال ۸۶ نيز مجلس هفتم آن را به طور رسمی تصويب کرد و سازمان بسيج اقتصادی رسما به عنوان شاخه اقتصادی بسيج و يکی از مجريان اصلی طرح های عمرانی دولت اعلام معرفی شد.


بسيج؛ نيروی مردمی يا بودجه ای؟


«نيروی مقاومت بسيج»که به طور عمومی به آن بسيج گفته می شود، در کنار نيروی دريايی، زمينی و هوايی سپاه پاسداران، به عنوان نيروی چهارم سپاه شناخته می شود.


بسيج در ساختار اوليه سپاه بدنه اصلی آن را تشکيل می داد اما در سال های جنگ هشت ساله میان ایران و عراق، سپاه پاسداران بر شمار نيروهای خود افزود و در سال ۶۴ به پيشنهاد شورای عالی سپاه و موافقت آيت الله خمينی، رهبر وقت ایران، سپاه با تشکيل نيروی زمينی، دريايی، و هوايی و جذب نيرو اعم از پرسنل رسمی و وظيفه، به ساختاری مشابه ارتش های کلاسيک دنيا تبديل شد.


نقش بسيج در سال های پس از جنگ بيشتر معطوف به تامين امنيت داخلی شد. با بروز ناآرامی هايی در اوايل سال های ۷۰ در چند شهر و نقش بسيج در سرکوب آن، گروهی از فرماندهان سپاه، از جمله محمد علی جعفری، فرمانده فعلی سپاه پاسداران که در آن هنگام فرمانده نيروی زمينی سپاه بود، مامور تشکيل گردان های ويژه عاشورا و الزهرا از بسيجيان شدند.


تعداد اين گردان ها طی يک دهه گذشته به دو هزار و ۵۰۰ واحد رسيد. در سال ۸۳، مجلس هفتم طرحی را به تصويب رساند که طی آن «به منظور تامين منابع مالی و ارزی و رفع سريع مشکلات درمانی و خدماتی توانبخشی جانبازان و ايثارگران انقلاب اسلامی و تهيه تجهيزات و امکانات مورد نياز گردان های عاشورا و الزهرای بسيج، رقمی معادل ۳۵۰ ميليون دلار از محل حساب ذخيره ارزی به بسيج اختصاص می يابد.»


در سال ۸۴ ، يحيی رحيم صفوی، فرمانده وقت سپاه، اعلام کرد که اين بودجه صرف تجهيز گردان های عاشورا و الزهرا به سلاح های مدرن و نيمه سنگين شده است.


خبرگزاری مهر دو هفته قبل به نقل از حسن طائب، فرمانده بسيج، تعداد پايگاه های بسيج در کشور را ۳۶ هزار پايگاه عنوان کرد.


درکنار افزايش ۲۰۰ درصدی بودجه پايگاه های بسيج، بنابر ضوابط مالی بودجه سال ۸۷ که از سوی دولت محمود احمدی نژاد به سازمان ها و وزارتخانه ها ابلاغ شد، «دستگاه های اجرایی موظف اند: هزينه های مربوط به انجام فريضه نماز و امور دينی ، پايگاه های بسيج اداره ها و کمک به برگزاری مناسبت های ملی و مذهبی و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت را در قالب سقف اعتبار اعلام شده پيش بينی کنند.»


مسئول امور هماهنگی «ايثارگران» کشور نيز در هفته دوم تيرماه امسال به واحد مرکزی خبر گفت که غير از بودجه تعيين شده ،۵۰ ميليارد تومان ديگر برای کمک به بسيجيان بيکار در اختيار بسيج قرار گرفته است.


فرماندهان سپاه پاسداران رقم دقيق بودجه بسيج در سال ۸۷ را اعلام نکرده اند اما در ماده واحده قانون بودجه سال ۸۷ ميزان بودجه تعيين شده برای بسيج ۲۷۱ ميليارد تومان اعلام شده است.


XS
SM
MD
LG