لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

کلینتون: ایران با خطر انزوای بیشتر روبروست


 هيلاری کلينتون
هيلاری کلينتون
هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا روز جمعه گفت اگر ايران به برنامه هسته ای خود ادامه دهد با خطر انزوا و فشار اقتصادی بيشتری روبرو خواهد بود.

به گزارش رويترز، خانم کلينتون که در موسسه بروکينگز در واشينگتن سخنرانی می کرد گفت آمريکا خواستار حل بحران هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک است و در حال حاضر انتخاب با اين کشور است تا به تلاش های ما ملحق شود.

خانم کلينتون افزود، تهران در مذاکرات ماه آينده با اعضای گروه ۱+۵ در مورد برنامه هسته ای خود مقابل يک انتخاب قرار گرفته است و این انتخاب عواقبی در پی خواهد داشت.

وزير امور خارجه آمريکا روز سه شنبه گفته بود که محور اصلی مذاکره گروه ۱+ طرح نگرانی ها درباره برنامه هسته ای این کشور خواهد بود.

ايران و نمايندگان کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان، گروه ۱+۵، قرار است روز اول اکتبر درباره بسته پيشنهادی تهران با اين گروه مذاکره کنند.

برخی از مقامات ایرانی طی روز های اخیر گفته اند درباره برنامه هسته ای این کشور با جامعه بین الملل مذاکره نخواهند کرد.

گروه ۱+۵ از سال ۲۰۰۶ تاکنون استراتژی دوگانه تشويق و تنبيه را در قبال ايران در پيش گرفته است. این کشورها از يک سو با ارائه مشوق ها و از سوی ديگر با اعمال تحريم ها می کوشند ايران را ترغيب کنند تا برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين درخواست، برنامه هسته ای خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG