لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

«اعدام‌های سیاسی رِژیم را بیش از پیش به انزوا می‌کشاند»


پنج زندانی سیاسی یک‌شنبه در تهران اعدام شدند. عکس تزئینی است.
پنج زندانی سیاسی یک‌شنبه در تهران اعدام شدند. عکس تزئینی است.
فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران روز دوشنبه، ۲۰ ارديبهشت‌ماه، با انتشار بيانيه‌ مشترک مطبوعاتی اعدام‌های اخير در ايران را محکوم کرده و خواستار اقداماتی موثر برای وضعيت حاد حقوق بشر در ايران شدند.

اين بيانيه می‌نويسد خانواده‌ها و وکلای اين فعالان سياسی پيش از اعدام آنها از اين موضوع مطلع نشده‌اند.

عبدالکريم لاهيجی، نايب رئيس فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، با اشاره به اين که چهار تن از اين پنج نفر از اقليت کرد ايران بودند که به اتهام ارتباط با حزب حيات آزاد کردستان (پژاک)، شاخه ايرانی حزب کارگران کردستان، به مرگ محکوم شده بودند گفت: «اعضای گروه‌های قومی بلوچ، کرد و عرب در جنوب ايران همواره قربانی محاکمه‌های فوری هستند و مرتب به اعدام محکوم می‌شوند.»

آقای لاهیجی اين رفتار مقامات ايرانی را نشانه «بی‌اعتنايی کامل آنها به مردم و موازين بين‌المللی حقوق بشری» دانسته است.

يکی ديگر از اعدام‌شدگان روز يک‌شنبه نيز به مشارکت در انفجار حسينيه سيدالشهدای شيراز در سال ۸۷ متهم شده بود.

فرزاد کمانگر، علی حيدريان، فرهاد وکيلی، شيرين علم‌هولی و مهدی اسلاميان پنج نفری بودند که روز يک‌شنبه در زندان اوين اعدام شدند.

سوهير بالحسن، رئيس فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «اين محکوميت‌ها و اعدام‌های سياسی رژيم ايران را بيش از پيش در سطح بين‌المللی به انزوا می‌کشاند.»

فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همچنين جامعه جهانی را فرا خوانده است تا اقدامات مشخص‌تری را در مورد اين وضعيت به‌شدت حاد حقوق بشر در ايران پيش بگيرد.

در چند روز گذشته، برخی از نهادها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر به‌شدت اعدام‌های اخير را محکوم کرده‌اند. از جمله کمپين بين‌المللی حقوق بشر روز دوشنبه با انتشار بيانيه‌ای اين اعدام‌ها را به‌شدت محکوم کرده و از آن به عنوان نشانه «گسترش ترور حکومتی» ياد کرده است.

بر اساس اعلام کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، زينب جليليان، حبيب‌الله لطيفی، شيرکو معارفی، رستم ارکيا، حسين خضری، مصطفی سليمی، انور رستمی، رشيد اخکندی، محمد امين اگوشی، احمد پولادخانی، سمی حسينی، جمال محمدی، حسن طلعی، ايرج محمدی، محمدامين عبداللهی و قادر محمدزاده شانزده زندانی کردی هستند که در معرض خطر اعدام قرار دارند.

همچنين محمد امين وليان، جعفر کاظمی، محمدعلی آقايی، عبدالرضا قنبری، مطهره بهرامی، محسن دانشپور، احمد دانشپور، ريحانه حاج ابراهيم و هادی قائمی [اين فرد ارتباطی با سخنگوی کمپين ندارد] از جمله کسانی هستند که در «دادگاه‌های نمايشی» پس از انتخابات به جرم اعتراض به نتايج انتخابات به اعدام محکوم شده‌اند.
XS
SM
MD
LG