لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

افزايش اعدام ها در ايران


افزايش تکان دهنده آمار اعدام ها در ايران، هر هشت ساعت يک اعدام.
۴۷۰ تن در ايران در ۱۶ روز نخست سال ميلادی اعدام شدند.

اين نگرانی و هشدار کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران است، در تازه ترين بيانيه اين کمپين.

اين سازمان حقوق بشری می گويد اعدام ها در کردستان ايران، پس از شکنجه افراد و بدون محاکمه منصفانه، با انگيزه های سياسی صورت می گيرد.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به تازه ترين مورد از اين دست اشاره می کند؛ حسين خضری. که گفته می شود بامداد نخستين روز هفته در زندان مهاباد اعدام شده است.



برادر حسين خضری به کمپين بين المللی حقوق بشر گفته است که مقام های قضايی پیش از اعدام برادرش، هيچ خبری به خانواده اش نداده اند.

او همچنين افزوده که حسين خضری با وجود شکنجه های فراوان، اتهام همکاری با گروه مسلح پژاگ را در کرده بود.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از حبيب لطيفی، زندانی ديگر کرد نيز نام برده است که قرار بود حدود سه هفته پيش اعدام شود، اما با وجود توقف حکم هنوز در خطر اعدام شدن است.

کمپين بين المللی حقوق بشر اضافه می کند با پيگيری های مستمر و بر پايه منابع معتبر در چند ماه گذشته، به گزارش اعدام های زندان وکيل آباد مشهد هم پرداخته است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، پيشتر در اين مورد به راديو فردا گفته بود: در اين چند ماه گذشته، صدها نفر دارند به طور پنهانی و مخفيانه در اين زندان اعدام می شوند. ما بسيار نگران هستيم که اين روند آمار اعدام ها در ايران که در بالاترين رتبه ها در سطح جهانی است، امسال حداقل دو برابر و يا حتی چند برابر شود.

بيانيه تازه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران می گويد نگرانی جدی درباره روند قانونی مراحل محاکمه و نيز اتهام های وارد شده بر اعداميان وجود دارد.
به باور اين نهاد حقوق بشری، در برخی موارد اتهام های مرتبط با مواد مخدر، تنها پوششی است برعلت اصلی بازداشت ها و مجازات افراد.

کمپين بين المللی حقوق بشر می افزايد که بارها از دولت ايران درخواست کرده که اطلاعات لازم را درباره افرادی که به مجازات های سنگين، از جمله اعدام محکوم می شوند، منتشر کند.

تازه ترين بيانيه کمپين بين المللی حقوق بشر به اعدام های مخفيانه در برخی شهرها به ويژه در استان های مرزی اشاره می کند و اينکه صدها تن در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می برند.

هادی قائمی درباره علت مخفيانه بودن برخی از اعدام ها در ايران به راديو فردا گفته بود: وقتی در يک کشوری تا کنون اين همه حکم اعدام اجرا شود و يکباره در طول مدت يکسال آمار اعدام هايش دو برابر يا حتی سه برابر شود، طبيعی است که مثلا در کشور برزيل وقتی که مردم بدانند در ايران اين همه اعدام انجام شده و حتی تعداد اعدام هايش در طول يکسال يکباره چند برابر شده، خود به خود رئيس جمهور برزيل نمی توان با روی خوش با آقای احمدی نژاد ديدار کند.
اين عادی است که مثلا مردم آن کشور نگاه متفاوتی نسبت به ايران خواهند داشت، بگذريم از نهادهای حقوق بشری و کشورهايی که نسبت به پديده اعدام حساسيت ويژه ای دارند و در اين مورد واکنش نشان می دهند.

نکته ديگری که کمپين بين المللی حقوق بشر بر آن انگشت گذاشته، فشار قوه قضائيه و وزارت اطلاعات بر وکلای مدافع حقوق بشر است .

اين سازمان حقوق بشری از يک مورد هم نام برده و می گويد، نسرين ستوده از وکلای برجسته ای است که خود، هم اکنون زندانی است. چرا که او پس از اعدام موکلش، آرش رحمانی پور، در ماههای پس از انتخابات گذشته، حقايقی را درباره پرونده موکلش با رسانه های مستقل در ميان گذاشته بود.
XS
SM
MD
LG