لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

انفجار شهاب‌سنگ بر فراز روسيه نزدیک به ۱۰۰۰ نفر را زخمی کرد


انفجار شهاب‌سنگ در روسیه صدها زخمی بر جا گذاشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:58 0:00
وزارت امور اضطراری روسيه روز جمعه اعلام کرد که قطعات یک شهاب سنگ در منطقه کم جمعيت چليابينسک، در ۱۵۰۰ کيلومتری مسکو سقوط کرده است. این حادثه تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر زخمی برجای گذاشته است.

محل برخورد شهاب‌سنگ
محل برخورد شهاب‌سنگ
به گزارش خبرگزاری‌ها، نور سفيدی در آسمان برای چند لحظه درخشيد و سپس صدای مهيب انفجار آمد.

فرماندار چلیابینسک، به خبرگزاری‌ ریانووستی گفته است که ۹۵۰ نفر زخمی شده‌اند که جراحات نزدیک به دوسوم این افراد ناشی از خرده‌های شیشه و دیگر اشیا است.

یوری بورنکو، یک مسئول محلی در امور حوادث مترقبه، با صدور بیانیه‌ای گفت که
در ساعت۹:۲۰ دقیقه بامداد جمعه شئی‌ای بر فراز چلیابینسک مشاهده شد که با سرعت زیادی در حرکت بود. وی می‌افزاید ظرف دو دقیقه دو صدای مهیب به گوش رسید.

مقام‌های محلی اعلام کرده‌اند که این شهاب‌سنگ در دریاچه‌ای خارج از شهر فرود آمده است. شبکه‌های روسی تصاویری از این محل پخش کرده‌‌اند که نشان‌دهنده حفره‌ای با قطر ۶ متر در دریاچه یخ زده است.

آکادمی علوم روسیه در بیانیه‌ای برآورد کرده که این توده آسمانی چندین متر طول و چندین تن وزن داشته است.

آکادمی علوم روسیه می‌گوید که این توده آسمانی در ۳۰ تا ۵۰ کیلومتری زمین سوخت اما قطعات آن به صورت شهاب‌سنگ به زمین برخورد کرده‌اند.


تصاویری از زمان اصابت شهاب‌سنگ به زمین در چند نقطه مختلف روسیه

ولاديمير استپانوف، سخنگوی وزارتخانه امور اضطراری روسیه درباره تاثير انفجار و سقوط اين شهاب‌سنگ گفت: «ميزان راديو اکتيو در منطقه عادی است و ساختارهای انرژی،‌ ارتباطات و حمل و نقل عمومی به طور عادی کار می‌کنند.»

برای بسياری اين واقعه يادآور شهاب سنگی است که در سال ۱۹۰۸ پس از برخورد به جو زمين، قطعات آن در تونگوسکا سيبری سقوط کرد و در آن حادثه‌حدود ۸۰ ميليون درخت در سيبری نابود شدند.

اين اتفاق در روزی می افتد که قرار است خُرده سيارکی به بزرگی نصف يک زمين فوتبال با قطر ۵۰ متر از نزديکی زمين عبور کند.

بنا بر اعلام ناسا اين سيارک که با عنوان «۲۰۱۲ دی اِی ۱۴» نامگذاری شده، ساعت ۲۰:۴۲ به وقت اروپای مرکزی با سرعت ۱۳ کيلومتر در ثانيه از فاصله ۲۷ هزار و هفتصد کيلومتری سطح زمين، از بالای اقيانوس هند و جزيره سوماترا عبور می‌کند. اخترشناسان تاکید دارند که شهاب‌سنگ روسیه با این سیارک هیچ ارتباطی ندارد.
XS
SM
MD
LG