لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

اعتراض برهنه دختران اوکراينی به سنگسار در سفارت ایران


مامور امنیتی سفارت جمهوری اسلامی و یکی از معترضان
مامور امنیتی سفارت جمهوری اسلامی و یکی از معترضان
پنج دختر اوکراينی، روز پنج شنبه با برهنه شدن در مراسم هفته فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ايران در کيف، پايتخت اوکراين، به حکم سنگسار سکينه محمدی آشتيانی اعتراض کردند.

اين زنان که عضو گروه فيمن(Femen) هستند، با حضور در اين مراسم فرهنگی، که از سوی سفارت جمهوری اسلامی در کيف ترتيب داده شده بود، برهنه شدند و به شعار دادن برای لغو حکم سنگسار پرداختند.

ماموران امنیتی سفارت جمهوری اسلامی این دختران را به زور از سفارت بیرون راندند.

اين گروه از زنان اوکراينی چندی است برای برابری حقوق زنان و جلب افکار عمومی، به مناسبت های مختلف، با برهنه شدن در ملا عام خواسته های خود را مطرح مي کنند.

سکینه محمدی آشتیانی، در سال ۱۳۸۴ از سوی دادگاهی در آذربایجان شرقی به اتهام «رابطه نامشروع» به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شد و این حکم در مورد وی به اجرا در آمد، اما سپس با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده اتهام زنای خانم محمدی آشتیانی بار دیگر به جریان افتاد و این‌بار وی به اتهام «زنای محصنه» به سنگسار و به اتهام مشارکت در قتل همسرش به اعدام با طناب دار محکوم شد.

انتشار محکومیت خانم محمدی آشتیانی به سنگسار موجی از اعتراضات را در ایران و جامعه جهانی بر انگیخت که به دنبال بالا گرفتن این اعتراض ها، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کرد که «با وجود قاطعیت و لازم‌الاجرا بودن حکم» و با دستور ریاست قوه قضائیه، اجرای حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی به طور موقت متوقف شده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران، چهارشنبه گفت پرونده سکینه محمدی آشتیانی، نیاز به بررسی بیشتر دارد و اعلام کرد که بررسی اتهام قتل توسط وی بر اتهام دیگر او ارجحیت دارد.

وی همچنین با بیان این که پرونده خانم محمدی آشتیانی یکی از «خبرسازترین پرونده‌های قضایی بوده»، افزود: «برای روشن شدن محکومیت قطعی سکینه محمدی آشتیانی، نیازمند گذشت زمان و تحقیقات بیشتری در محتوای پرونده ایشان هستیم.»
XS
SM
MD
LG