لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

امير قويدل، خالق «سردار جنگل»، درگذشت


امير قويدل
امير قويدل
امير قويدل، کارگردان ايرانی و خالق آثاری همچون بندر مه‌آلود، خونبارش و دل‌نمک، پيش از ظهر روز یکشنبه در بيمارستان پارسيان تهران درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، امير قويدل به دليل بيماری کبدی از ۲۷ مهرماه در بيمارستان پارسيان بستری بود.

امير قويدل متولد مشهد بود و در تئاتر مدرک تحصيلی فوق ديپلم داشت. آقای قویدل فعاليت سينمايی خود را با فيلم «مرگ در باران» ساخته ساموئل خاچيکيان به عنوان دستيار کارگردان آغاز کرد.

از دیگر آثار آقای قویدل می‌توان از ‌رخساره، بندر مه‌آلود، گالان، ترن، ميرزا کوچک‌خان و برنج خونين نام برد.

وی همچنين سال‌ها به عنوان مشاور کارگردان، نويسنده، و طراح صحنه در عرصه هنری فعاليت داشت. از فيلم‌های کوتاه او می‌توان به «عاشورا در مزينان» (فيلمنامه‌نويس) و «يک روايت کوچک» (فيلمنامه‌نويس) اشاره کرد.

به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد، امير قويدل پس از سال‌ها دوری از سينما امسال با فيلم «بار هستی» خود را برای حضور در جشنواره فيلم فجر آماده کرده بود.

دنيای اقتصاد می‌افزايد امیر قويدل با بيان اين مطلب که فيلم او در ژانر وحشت قرار ندارد گفته بود: «اگرچه در جای جای فيلم می‌توان گرايش به سمت سينمای وحشت را ديد، کليت داستان و محتوای آن اين‌گونه نيست، چرا که بخش‌های دلهره‌آور فيلم تنها به دليل ايجاد جذابيت در آن گنجانده شده، اما اين بخش‌ها را نمی‌توان به کل داستان تعميم داد.»

این روزنامه به نقل قول از امیر قویدل افزود:‌ «من پس از ۷ سال دوری به خانه خودم سينما بازگشته‌ام. به هرحال خانه من سينما است و نه تلويزيون. بنابراين امسال با اين فيلم در جشنواره حضور پيدا می‌کنم و مطمئن هستم که حرف اول را در اين رويداد خواهم زد.»

مراسم تشييع پيکر امير قويدل، کارگردان کهنه‌کار سينمای ايران، روز سه‌شنبه ۱۹ آبان ساعت ۱۰ صبح از مقابل ساختمان شماره دو خانه سينما واقع در خيابان وصال با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان وی برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG