لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

دولت برای ايجاد ۲.۵ میلیون فرصت شغلی «قسم نخورده است»


عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران
عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران

عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی در آستانه‌ پايان سال به خبرگزاری ايلنا گفت: فکر نمی‌کنم تا پايان سال دو ميليون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ايجاد شود، دولت هم در اين زمينه قول نداده و قسم نخورده است.


وزير کار جمهوری اسلامی افزود يکی از دلايل اصلی عدم ايجاد دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل در سال جاری اعمال سياست های انقباضی از سوی بانک ها و اختلاس سه هزار ميليارد تومانی بود که موجب کند شدن روند پرداخت تسهيلات اشتغال‌زايی شد.

ايلنا می افزايد اين سخنان در حالی بيان می شود که رئيس دولت و مقامات وزارت کار مبنی بر ايجاد دو ميليون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۹۰، بارها تاکيد کرده بودند.

در همين حال محمود احمدی‌نژاد، رئيس دولت، روز يکشنبه گفت اگر مخالفانش «مانع‌تراشی» نکنند تا پايان دوره رياست‌جمهوری‌اش بيکاری را در ايران «ريشه‌کن خواهد کرد.»

احمدی‌نژاد با بيان اينکه در «يک مدت کوتاه» می‌توان بيکاری را از بين برد، اظهار داشت: «عده‌ای می‌گويند که ايجاد اشتغال زياد در يک مدت کوتاه امکان‌پذير نيست و برخی علاوه بر اين پشت پا هم می‌زنند و به جای اينکه دولت را ياری دهند، راهش را سد می‌کنند و جلوی پول و مقررات لازم را می‌‌گيرند. ما بهترين سرزمين و بهترين جوانان را داريم و معتقدم که می‌شود سالی ‌دو و نيم ميليون شغل ايجاد کرد.»


وعده محمود احمدی‌نژاد برای ريشه‌کنی بيکاری در کمتر از دوسال و توانايی دولت برای ايجاد ۲.۵ ميليون شغل در هرسال، در حالی است که آمارهای اعلام شده از سوی دولت با تشکيک‌های فراوانی روبرو شده است.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس، هم معتقد است، نه وعده‌های داده شده برای ايجاد شغل محقق شده و نه حتی آمار بيکاری ارائه شده، تصويری واقعی از وضعيت کشور ارائه می‌دهد.

اين نماينده مجلس تعريف فرد شاغل در کشور را زير سئول برده و می‌گويد: «در سال ۸۵ سرشماری از خانواده‌ها بعمل آمد که طی آن از افراد می‌پرسيدند که آيا در هفته يک ساعت کار برای انجام دارند و يا خير؟ که افراد به اين سئوال جواب مثبت می‌دادند؛ بنابراين در محاسبات آنها را جزو شاغلين محسوب می‌کردند.»

به گفته موسی‌الرضا ثروتی از ۳.۱ ميليون شغلی که بايد از بنگاه‌های زودبازده از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ ايجاد می‌شد تنها ۹۰۰ هزار شغل ايجاد شده است.

وی همچنين با اشاره اين که رتبه ايران در فضای کسب و کار ۱۳۷ است، نسبت به آمار داده شده از سوی دولت برای ايجاد کار ترديد کرده است.

XS
SM
MD
LG