لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

«موضع دولت اوباما در قبال جنبش سبز ايران»


یکی از پوسترهای جنبش سبز
یکی از پوسترهای جنبش سبز
روزنامه آمریکایی لس آنجلس تايمز در گفتگو با کريم سجاد پور کارشناس مرکز مطالعات کارنگی در واشنگتن نگاهی دارد به موضع دولت آمريکا در قبال جنبش اعتراضی در ايران.

لس آنجلس تايمز می نويسد در حاليکه دولت اوباما سعی می کند تماس و گفتگو با ايران در خصوص بحران هسته ای را ادامه دهد برخی نگران اند که جنبش مردمی و اعتراضی ايران در اين ميان فدا شود.

کريم سجاد پور که هم با ديدگاه های تحليلگران امور ايران آشناست و هم از ارزيابی های سياستگذاران دولت آمريکا اطلاع دارد معتقد است که نظر آنها در قبال جنبش اعتراضی ايران متنوع است.

به نوشته لس آنجلس تایمز با وجوديکه کریم سجادپور معتقد است که جنبش اعتراضی در ايران کماکان يک نيروی موثر باقی خواهد ماند اما برخی ديگر در واشنگتن با اين نظر مخالف اند.

کريم سجاد پور می گويد برخی از صاحبنظران در واشنگتن و بعضی از نهادهای دولت آمريکا معتقدند که جنبش اعترضی ايران يا به پايان عمر خود رسيده و يا ديگر چندان اهميتی ندارد. اما در تمام گفتگوها با سياستگذاران دولت باراک اوباما می شود دريافت که هيچيک از آنها با اين جنبش مخالف و يا به آن بی توجه نيستند.

لس آنجلس تايمز می افزايد که برای اکثريت سياستگذاران آمريکا هنوز زمان شرط بندی و يا سرمايه گذاری روی اين جنبش فرا نرسيده است. کريم سجاد پور می گويد به اصطلاح آنها نمی خواهند تمام تخم مرغ های خود را در سبد اين جنبش بگذارند.

به اعتقاد کريم سجاد پور نگرانی اصلی دولت آمريکا اين است که شتاب حرکت ايران به سوی توليد سلاح هسته ای تندتر از حرکت اين کشور به سوی دمکراسی است.

کريم سجاد پور در مصاحبه با لس آنجلس تايمز به نکته ديگری اشاره می کند و آن اينکه دولت آمريکا نگران است که حمايت بيشتر و علنی تر از جنبش اعتراضی ايران ممکن است زمينه ساز سرکوب بيشتر اين حرکت شود.

به گفته کريم سجادپور حمايت فعال و همدلی بيشتر آمريکا بااين جنبش می تواند بيش از آنکه مفيد باشد به ضرر آن تمام شود.

در عين حال نحوه برخورد چهره ها و محافل گوناگون در جنبش اعتراضی ايران در خصوص نقش دولت آمريکا باعث شده که اين کشور با احتياط بيشتر ی عمل کند.

به گفته کريم سجادپور برخی در ايران معتقدند که آمريکا بايد حمايت بيشتری از اين جنبش بکند در حاليکه ديگرانی هستند که می گويند حرکت برای اصلاحات در ايران يک موضوع داخلی است و حمايت آمريکا عامل مخربی خواهد بود.

کريم سجادپور در ادامه مصاحبه با لس آنجلس تايمز به موضوع حقوق بشر اشاره کرده و می گويد به دنبال فضای سرکوب شديدی که بر ايران حاکم شده است دولت اوباما می تواند از رفتار حکومت ايران و نقض موازين بين المللی در اين زمينه به شکل صريح تری انتقاد کند.

کريم سجاد پور می افزايد که هيچ ترديدی ندارد که برجسته کردن مسئله حقوق بشر فشار زيادی به حکومت ايران وارد کرده و آنرا مجبور خواهد کرد که در رفتار خود احتياط کند. اگر آمريکا سياست گفتگو و مذاکره باايران را ادامه دهد مردم ايران به اين نتيجه خواهند رسيد که آمريکا ابر قدرت دو رويی است که حاضر است به بهای سنگينی برای مردم با حکومت ايران معامله کند.

کريم سجادپور خاطر نشان می کند که برقراری تماس با ايران موضوع مهمی است ولی اين تماس فی النفسه هدف نيست بلکه راهی است برای مهار برنامه های هسته ای و متعادل کردن سياست خارجی ايران در منطقه.

او شک دارد که جناح های فعلی حاکم بر ايران خواهان يک نوع تجديد مناسبات با دولت آمريکا باشند.

به گفته کريم سجادپور تا زمانيکه محمود احمدی نژاد در راس دولت و آيت الله خامنه ای رهبر و تصميم گير نهايی است، بعيد است ايران در مورد مسائل مهمی مثل برنامه هسته ای و يا بحران خاورميانه با آمريکا به توافق برسد.

در ادامه اين گفتگو با لس آنجلس تايمز کريم سجاد پور ضمن مخالفت با سياست تغيير رژيم و شعارهای تند دوران جورج بوش می گويد اطمينان دارد که جناحهای حاکم از جمله رهبر ايران و محمود احمدی نژاد از حمله نظامی آمريکا به ايران استقبال خواهند کرد چون اين تنها اميد آنها برای ساکت کردن صدای مخالفان و برطرف کردن شکاف های موجود در هيات حاکمه ايران است.

در پايان اين گفتگو کريم سجادپور می گويد کنار گذاشتن حمله نظامی به اين معنا نيست که دولت آمريکا بايد روابط حسنه ای با ايران برقرار کند. به اعتقاد وی آمريکا بايد از اتخاذ سياستهايی که موجب تضعيف جنبش اعتراضی ايران می شوند پرهيز کند و اين به معنای ادامه هوشيارانه سياست تماس ، گسترش محورهای گفتگو ورای برنامه هسته ای و پرهيز از رويارويی نظامی است.
XS
SM
MD
LG