لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

مجلس خبرگان خواستار اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها شد


مجلس خبرگان
مجلس خبرگان
مجلس خبرگان جمهوری اسلامی از مسئولان آموزش عالی در ايران خواست طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها را اجرا کنند.
در بیانیه پایانی دهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری آمده است که «از مسئولین آموزش عالى مى‌ خواهیم در مراكز آموزشى نسبت به اجرای طرح‏هایى چون تفكیک جنسیتى كه موجب حفظ حرمت و صیانت بیشتر نسل جوان مى‌شود اقدام نمایند».

اين مجلس در بيانيه پايانی دهمين اجلاسش با تاکيد بر ضرورت اجرا شدن طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها افزوده است که اين طرح «موجب حفظ حرمت و صيانت بيشتر نسل جوان می‏شود».
طرح تفکيک جنسيتی دانشگاه‌ها يکی از پرحاشيه‌ترين طرح‌ها در دولت دهم محسوب می‌شود که اجرايش با واکنش‌هايی همراه بوده است. از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، در مقطعی از وزير علوم دولتش خواست که اجرای آن را متوقف کند.
همزمان با بالا گرفتن بحث تفکیک جنسیتی دانشجویان دختر و پسر از مهرماه سال جاری در دانشگاه‌های ایران، محمود احمدی‌نژاد خواستار توقف بازنشسته شدن «بی‌رویه» اساتید و تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها شد.
رئیس جمهور اسلامی ایران در نامه خود به وزرای علوم و بهداشت از تفکیک جنسیتی در برخی دانشگاه‌ها انتقاد کرده و آن را «سطحی و غیر عالمانه» خواند.
وی در این نامه گفت: «شنیده شده که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیرعالمانه جلوگیری شود.»
این در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌ها، طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم مطرح شده است.
این در حالی است که کامران دانشجو پیشتر در نشستی با روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با تأکید بر «اسلامی شدن دانشگاه‌ها» بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: «قصد داریم از اول مهرماه اگر امکانات برای جدا شدن کلاس‌های زن و مرد نیست، دانشجویان در کلاس‌های درسی در دو ردیف جداگانه بنشینند.»
وی گفته بود که «واژه تفکیک جنسیتی نه از ماست و نه مدون شده در وزارت علوم است و قصد این وزارتخانه مصوب کردن شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»
آقای دانشجو همچنین در پاسخ به انتقاد برخی از افراد به تلاش وزارت علوم برای اجرایی کردن این مصوبه بعد از ۲۴ سال گفت: «این افراد از این که این موضوع اجرایی می‌شود می‌سوزند یا این که خوشحال بودند که ۲۴ سال این موضوع اجرایی نشده است.»
مجلس خبرگان در بيانيه‌اش همچنين نسبت به هرگونه حرکتی که آن را در آستانه انتخابات «فتنه‌انگيز و چالش‌زا» ناميده هشدار داده و همچنین خواستار حمایت از «جهاد اقتصادی» شده است.

بیانیه پایانی دهمین اجلاس چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری

«بيانيه ‏ی دهمين اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری «دوره ‏ی چهارم»»
بسم الله الرحمن الرحيم
مجلس خبرگان رهبری ضمن تشکر از شما که در ماه مبارک رمضان، جلوه‏ هايی برجسته از بندگی خداوند در جای جای اين ميهن اسلامی به ويژه در اماکن متبرکه، مساجد، مصلی ‏ها و حسينيه‏ها بخصوص در شب‏های مبارک قدر و غيره به نمايش در آورديد و با انس با قرآن و دعا، فضای کشور را از عطر معنويت آکنده نموديد؛ به ويژه تشکر از جوانان عزيز که با حضور ارزشمند خويش در مراسم ماه رمضان زيور خاصی به اين مجالس معنوی دادند و با تقدير از عالمان برجسته به ويژه مراجع عظام تقليد که در عرصه‏ ی ابلاغ دين به صحنه آمدند. نيز سپاس از حضور شکوهمند شما در راهپيمايی روز قدس که بصيرت و حماسه را تجلی داديد، بر امور زير تأکيد می‏نمايد:
۱. رهنمودهای مقام معظم رهبری؛ حضرت آیةالله العظمی خامنه ‏ای «مدظله ‏العالی» پيوسته چراغ فروزان راه مردم و مسئولان نظام اسلامی است. بخصوص در ديدارهايی که اقشار مختلف مردم و مسؤولان نظام در ماه مبارک رمضان با ايشان داشتند رهنمودهايی کليدی و سرنوشت‏ ساز بيان فرمودند که انتظار می ‏رود عموم امت و ملت وفادار و مسئولان محترم نظام همانند گذشته و بيش از پيش با عمل به اين رهنمودها، زمينه ساز ارتقاء و عظمت ايران اسلامی گردند.
۲. «عدالت» مميزه‏ ی بسيار مهم انقلاب اسلامی است و به فرموده‏ی مقام معظم رهبری «مدظله‏العالی» گفتمان عدالت بايد گفتمان رايج باشد. از آحاد ملت و تمامی دست اندرکاران مشاغل و مسئولين محترم می ‏خواهيم به اين موضوع خطير که بخشی از هويت نظام اسلامی است توجه جدّی نموده و نگذارند تبعيض و بی‏ عدالتی در هيچ عرصه ‏ای وارد شود.
۳. «وحدت»، ضرورت هميشه‏ ی انقلاب اسلامی بوده و هست. از آحاد مردم به ويژه مسئولان محترم و صاحبان تريبون و رسانه انتظار پاسداری از آن می ‏رود؛ بخصوص در آستانه‏ ی انتخابات نهمين دوره‏ ی مجلس شورای اسلامی انتظار می‏ رود؛ مردم عزيز، کانديداهای محترم و حاميان ايشان پيوسته به اصل «وحدت» نگاه راهبردی داشته، نگذارند اين عنصر عزت آفرين آسيب ببيند. نيز انتظار آن است که مردم شريف با حضور شکوهمند در انتخابات و انتخاب اصلح به وظيفه‏ ی شرعی، قانونی و سياسی خود عمل نمايند.
۴. دشمنان اسلام و معاندان نظام و استکبار جهانی از طريق تحريم و تهديد به شبيخون فرهنگی و اباحی ‏گری اخلاقی و رواج خرافه‏ گرايی و شبهه ‏افکنی در مباحث دينی در برابر باورها و ارزش‏های اسلامی و محتوای نظام مقدس جمهوری اسلامی صف آرايی کرده‏اند، ايستادگی و مقاومت ستودنی ملت بزرگ ايران در برابر استکبار، جهاد فرهنگی مسئولان و نخبگان و فرهيختگان حوزه و دانشگاه، به خصوص توجه دستگاه فرهنگی نظير صدا و سيما و ارشاد اسلامی در ارتقاء سطح معرفت دينی و تربيت اخلاقی و بصيرت سياسی و انسجام داخلی و همراهی با مرجعيت و روحانيت، راه مقابله با مکر و فريب شياطين و مستکبرين است. در اين بين اهتمام به ترويج مباحث ولايت فقيه در سطوح گوناگون و معارف اصيل مهدويت حائز اهميت ويژه‏ای است.
۵. در شرايط کنونی «حاشيه سازی» و طرح مسائل تنش ‏زا بر خلاف مصالح انقلاب است. به تمام جريان‏ها هشدار می ‏دهيم «کم‏رنگ کردن شعارهای انقلاب» و زير سئوال بردن مقدسات دينی به ويژه در عرصه ‏ی حجاب و عفاف را به شدت محکوم می ‏کنيم و به فتنه‏ گران قديم و جديد نصيحت می ‏کنيم که اگر با سيل خروشان ملت همراه نشوند، غرق می ‏گردند و بدانند که با هرگونه حرکت فتنه‏ انگيز و چالش‏ زا به ويژه در آستانه‏ی انتخابات مقابله خواهد شد. از نهادهای مربوط و بخصوص صدا و سيما که بالاترين نقش را در تغيير ذائقه‏ ی جامعه و بخصوص نسل جوان دارد، می‏ خواهيم در پاسداری از ارزش‏های نظام اسلامی و تقويت فرهنگ دينی به ويژه در سلوک و روابط اجتماعی زن و مرد، پر تلاش‏تر ظاهر شوند و از مسئولين آموزش عالی می‏ خواهيم در مراکز آموزشی نسبت به اجرايی طرح‏هايی چون تفکيک جنسيتی که موجب حفظ حرمت و صيانت بيشتر نسل جوان می‏ شود اقدام نمايند.
۶. مقام معظم رهبری «مدظله ‏العالی» سال جاری را «سال جهاد اقتصادی» ناميدند. اين نامگذاری بيان يک ضرورت و نياز قطعی کشور است. انتظار نمايندگان مجلس خبرگان رهبری آن است که مردم عزيز، فعالان اقتصادی و مسئولان نظام، به اين مسئله در عرصه ‏ی عمل اهتمام بيشتری داشته باشند و از دولت عزيز پشتيبانی و حمايت بهتر از بخش‏های توليدی، کشاورزی و صنعت و رشد و توسعه ‏ی صادرات و هدايت واردات و تخصيص بهينه‏ ی منابع مالی و تسهيلات بانکی و کنترل تورم و ايجاد اشتغال و رونق لازم اقتصادی را خواهانيم تا ان‏شاءالله در پايان سال، شاهد به بار نشستن برکات عملی اين شعار باشيم.
۷. در آستانه‏ ی سال جديد تحصيلی مراکز آموزشی (حوزه‏ ها ،آموزش و پرورش، دانشگاه‏ها) قرار داريم انتظار داريم اين مراکز با استفاده‏ی بيشتر از اوقات اساتيد و دانشجويان و افزايش کمّی و کيفی فعاليت‏های علمی، نقش فعال‏تری را در عرصه‏ ی توليد علم و پرورش نسل جوان در عرصه‏ ی اخلاق اسلامی و مبانی دينی ايفا نموده در اين زمينه، شاهد درخشش بيشتری در اين نهادها باشيم.
۸. از نيروهای امنيتی و مسلح بخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران؛ اين بازوان پرتوان ملت، به خاطر شناسايی و مبارزه با عوامل بيگانه در مرزها صميمانه سپاسگزاريم و آرزوی موفقيت و اقتدار بيشتر برای آن عزيزان در عرصه‏ ی دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی ايران را داريم.
۹. ضمن تقدير از خدمات و تلاش‏های قوای سه گانه که موجب بهبود و ارتقاء وضعيت کشور در عرصه‏ های مختلف شده است متذکر می ‏شويم که «اشتغال و تأمين معاش آبرومندانه»ی مردم عزيزمان، دغدغه ‏ی هميشگی اعضای مجلس خبرگان رهبری است از همه‏ ی مسئولان محترم نظام بخصوص قوه ‏ی مجريه انتظار می ‏رود که در اين عرصه با تلاش روزافزون اين مهم را بر آورده کنند که اين مردم وفادار و هميشه در صحنه، شايسته‏ ی هرگونه تکريم و خدمتند.
۱۰. بی ترديد بيداری اسلامی بوجود آمده، جلوه‏ای از صدور پيام انقلاب اسلامی ايران است. از رهگذر اين بيداری اسلامی است که اميد می ‏رود به ياری خداوند، اتحاد کشورهای اسلامی در منطقه استحکام يافته و دقيقاً به عکس خواسته‏ ی استکبار جهانی، خاورميانه ‏ی جديد با محوريت مکتب حيات بخش اسلام شکل گيرد. ويژگی مشترک اين قيام‏ها، اسلامی بودن، ضد استکبار و ضد استبدادی بودن و مردمی بودن آن‏هاست و اين چهار محور، شاخص قيام‏های مورد تأييد است. به مبارزان در صحنه می‏ گوييم که سست و خسته نشويد که پيروزيد «و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنين» مراقب باشيد بيگانگان به ‏ويژه آمريکا، صهيونيسم و استکبار جهانی، انقلابتان را مصادره نکنند.
۱۱. مجلس خبرگان رهبری «مقاومت»را حق مشروع فلسطينيان دانسته و با تأکيد بر جعلی بودن رژيم صهيونيستی، بر آزادی همه‏ی سرزمين‏های اشغالی اصرار دارد که اين آرمان با اعتماد بر خداوند و وحدت همه‏ی گروه‏های فلسطينی به ياری حضرت حق بر آورده شدنی است ان‏شاءالله.
۱۲. مجلس خبرگان رهبری، مداخله ‏ی اجانب و بيگانگان، بخصوص در بحرين را محکوم کرده و به شهادت رساندن حق طلبانی که در حرکت مسالمت‏آميز خود بيش از حق مسلّم خود چيزی نمی‏خواهند، زندانی کردن و شکنجه ‏ی آن‏ها را خلاف شرع و بر خلاف موازين حقوقی شناخته شده‏ی بشری می‏داند و از حکام بحرين می‏خواهد دست از اين جنايات بردارند وگرنه ترديد نداشته باشند که سرنوشت ديکتاتورهای سقوط کرده در انتظار آنان است.
۱۳. کمک به قحطی زدگان سومالی همچنان يک ضرورت اسلامی - انسانی است با تشکر از کمک‏های قابل‏ تقديرمردم عزيزمان به ‏اين قحطی زدگان،انتظار تداوم اين کمک‏هارا تارسيدن به وضعيت مناسب داريم.
۱۴. در پايان با آرزوی لطف بيکران خداوند برای همه شهدای راه حق از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون بخصوص شهيدان عزيز ۸ سال دفاع مقدس و امام شهيدان و دعا برای طول عمر با عزت مقام معظم رهبری«مدظله‏ العالی» اين علمدار اسلام ناب محمدی(ص)، تعجيل در ظهور حضرت بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه را از درگاه الهی مسئلت نموده و سربلندی و تعالی روزافزون ايران اسلامی و ديگر کشورهای مسلمان را از حضرتش خواهانيم.
«انه سميع و مجيب الدعاء»
مجلس خبرگان رهبری
XS
SM
MD
LG