لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

پرسپوليس و تراکتورسازی، آغازگر هيجان در فصل جديد ليگ برتر فوتبال ايران


مراسم قرعه‌کشی سيزدهمين دوره ليگ برتر فوتبال ايران انجام شد و ۱۶ تيم‌های شرکت کننده، رقبای خود را تا پايان فصل شناختند. دو تيم استقلال پرسپوليس در هفته اول با نمايندگان فوتبال تبريز رويارو خواهند شد.

پرسپوليس در شرايطی ميزبان تراکتورسازی تبريز است که در خبرسازترين جابه‌جايی فصل نقل و انتقالات، علی کريمی از پرسپوليس به تراکتورسازی پيوست و حالا در همان هفته نخست بايد در تهران مقابل تيمی قرار بگيرد که از سال ۱۳۷۷ به تناوب در آن عضويت داشته. پرسپوليس و تراکتورسازی هفته گذشته در ديداری تدارکاتی به مصاف هم رفتند که شاگردان علی دايی با گل يونس شاکری به برتری رسيدند. در اين بازی علی کريمی حضور نداشت.

دومين جابه‌جايی خبرساز نيز انتقال مجتبی جباری از استقلال به سپاهان است و جالب آن‌که استقلال نيز در هفته دوم ميزبان سپاهان اصفهان خواهد بود. شهرآورد اصلی تهران هم در هفته هشتم انجام خواهد شد.

استقلال که مدافع عنوان قهرمانی است در هفته نخست با گسترش فولاد، تيم تازه وارد به ليگ برتر رويارو خواهد شد. داماش گيلان ميزبان سايپا است که انگين فيرات از ترکيه را به عنوان سرمربی برگزيده. فجرسپاسی با غلامحسن پيروانی ميزبان نفت تهران است. نفتی‌ها يحيی گل‌محمدی سرمربی فصل قبل پرسپوليس را به خدمت گرفته‌اند.

راه‌آهن با سرمربيگری منصور ابراهيم زاده در برابر مس کرمان قرار خواهد گرفت. استقلال خوزستان ديگر تيم تازه وارد به ليگ برتر مقابل ذوب آهن اصفهان می‌ايستد که در بازی حذفی به عنوان شانزدهمين تيم ليگ انتخاب شد. سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان با همان سرمربيان فصل قبل، يکی ديگر از بازی‌های حساس هفته نخست را برگزار خواهند کرد. صبا قم نيز پذيرای ملوان بندرانزلی است.

برترين‌های فوتبال ايران

قبل از آيين قرعه‌کشی، مراسم انتخاب برترين‌های فوتبال ايران به انجام رسيد و بابک داوری به عنوان برترين کمک داور و سعيد مظفری‌زاده به عنوان برترين داور فوتبال ايران در فصلی که گذشت، برگزيده شدند.

فجر سپاسی جايزه تيم اخلاق را دريافت کرد و هواداران تيم گهر دورود به عنوان برترين تماشاگران انتخاب شدند. اين موضوع در طول فصل قبل، مورد تاييد تمام تيم‌هايی بود که برای بازی به دورود رفتند. سعيد عزت اللهی بازيکن ۱۶ ساله ملوان نيز پديده ليگ دوازدهم فوتبال ايران بود.

حسين فرکی سرمربی فولاد خوزستان «مربی اخلاق» شد. از معدود مربيانی که کنار زمين با داوران درگير نمی‌شد و پس از بازی نيز کمتر پيش می‌آمد که عليه داوران مصاحبه‌های جنجالی کند. مهدی مهدوی کيا هم برای دريافت جايزه بازيکن اخلاق فوتبال ايران، به دعوت کريم باقری روی صحنه آمد.

از بين حسين فرکی، امير قلعه‌نويی و زلاتکو کرانچار، سرمربی استقلال به عنوان برترين سرمربی فصل گذشته فوتبال ايران معرفی شد که چون در تالار نبود، به جای او علی فتح‌الله‌زاده جايزه‌اش را دريافت کرد. علی دايی هم کفش طلا را به جلال رافخايی آقای گل ليگ دوازدهم اعطا کرد.

مهدی رحمتی، محرم نويدکيا و پژمان منتظری کانديدای برترين بازيکن فصل دوازدهم بودند. علی دايی که همچنان روی صحنه بود، توپ طلای برترين بازيکن را به کاپيتان سپاهان داد.
کانون هواداران پرسپوليس به عنوان برترين کانون هواداران انتخاب شدند که اين گزينش منتقدانی هم داشت. پرسپوليس در طول فصل قبل با افت چشمگير تماشاچی مواجه شد و عمده فعاليت کانون هواداران، طراحی و نصب بنرهايی برای حمايت از محمد رويانيان بود.

سرپرست باشگاه تراکتورسازی در حاشيه مراسم با انتقاد از اينکه تيمش در هيچکدام از گزينه‌های برتر مدنظر قرار نگرفته، گفت: دو سال متوالی نايب قهرمان شديم. حداقل بايد جام برترين کانون هواداران را به تراکتورسازی می‌دادند. هواداران ما در همه مسابقات حضور داشتند و بايد انتخاب می‌شدند.

در ادامه علی کفاشيان رييس فدراسيون فوتبال ايران روی صحنه آمد و نقش‌بند زرين کنفدراسيون فوتبال آسيا را به همايون بهزادی مهاجم سال‌های دور تيم ملی داد. نشان زرين آسيا نيز به علی پروين رسيد. علی جباری بازيکن اسبق تيم فوتبال استقلال، سومين جايزه آسيايی مراسم را دريافت کرد.
XS
SM
MD
LG