لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

ابراز «نگرانی شدید» از وضع جسمی بهنام ایرانی، کشیش زندانی


بهنام ایرانی در کنار فرزندش
بهنام ایرانی در کنار فرزندش
منصور برجی، سخنگوی «کمیته ماده ۱۸» وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام، در گفت‌وگویی با رادیوفردا از وضعیت جسمانی بهنام ایرانی، کشیش زندانی، به شدت ابراز نگرانی کرده است.

آقای برجی که مقیم لندن است می‌گوید: «گزارش‌های مختلفی وضعيت جسمانی بهنام را وخيم توصيف می‌کنند و ما نگران حال او هستيم. خون‌ريزی روده و نياز به عمل جراحی از جمله مواردی است که خبر آن تا به امروز به آن اشاره شده است. بعد از گذشت ۱۷ ماه از زندانی شدن بهنام در ندامتگاه مرکزی کرج، هنوز به او مرخصی نداده‌اند و مسئولين زندان بر خلاف تعهدات قانونی خود از رسيدگی پزشکی به بهنام تا اين لحظه امتناع کرده‌اند.»

آقای برجی در مورد دلایل حبس بهنام ایرانی می‌گوید: «بهنام از اواخر فروردين ۸۹ به خاطر ايمان مسيحی خود و فعاليت‌هايش در يک کليسای خانگی دستگير و زندانی شده است. البته اتهاماتی که بر اساس آن حکم حبس وی صادره شده، مطابق معمول سياسی تعريف شده‌اند و مواردی مثل «اقدام عليه امنيت ملی» و يا «تبليغ عليه نظام» را شامل می‌شود. بهنام پس از دستگيری اوليه خود در سال ۸۵ با ۵ سال حبس تعليقی روبه‌رو شد. اما دستگيری مجدد او در سال ۸۹ و صدور حکم یک سال حبس تعزيری به قطعی شدن حکم ۵ ساله هم انجاميد.»

اخیرا نامه‌ای منتسب به بهنام ایرانی درباره وضعیت بد زندان و آزار مسیحیان در دهه‌های گذشته، برای ارسال به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و دیگر مراجع بین‌المللی در برخی از وب‌سایت‌های مسیحی منتشر شد.

در این نامه آمده است: «در همان دهه ۷۰ بارها پلیس وزارت اطلاعات به خانه‌های ما در شهرهای مختلف هجوم می‌آوردند و در زمانی که رئیس جمهور وقت آقای محمد خاتمی صحبت از گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌کرد اعضای کلیسای ما تنها به این دلیل که برای پرستش خدا و مشارکت صرفا روحانی جمع می‌شدند مورد بی‌حرمتی و آزار قرار می‌گرفتند.»

در نامه منتسب به آقای ایرانی همچنین می‌خوانیم: «اینجانب بارها تقاضای مرخصی کرده‌ام، هیچ جوابی به مرخصی بنده داده نشده و نهایتا با تلاشی که مددکاری زندان کرد متوجه شدم که در پرونده من نوشته شده که به دستور مراجع قضایی هیچ گونه اقدام ندارد یعنی من را از حقوق یک زندانی کاملا منع کرده‌اند، چه عفو مشروط، چه تخفیف مجازات چه مرخصی و هیچ کدام از حقوق به من تعلق نمی‌گیرد.»

آقای برجی می‌گوید: «کميته ماده ۱۸ که دفاع از حقوق مسیحیان ایراین را در اروپا پیگیری می‌کند، ضمن اعتراض به حکم حبس ناعادلانه بهنام ايرانی، وضعيت نگران‌کننده او را به نهادهای بين‌المللی و سازمان‌های فعال در زمينه حقوق اقليت‌ها انعکاس داده و اميدواريم مسئولين قضايی ايران هر چه زودتر امکان درمان و رسيدگی‌های پزشکی را برای بهنام فراهم آورند.»

احمد شهيد و هاينر بايله‌فلت، گزارشگران ويژه سازمان ملل، اخیرا از جمهوری اسلامی خواستند که «جو ترس و ارعاب حاکم بر کليساهای مسيحی، به‌ويژه منازل محل عبادت مسيحيان پروتستان را برطرف کند».

از انقلاب تاکنون چند رهبر کلیسا در ایران کشته شده‌اند و صدها مسیحی نیز تحت بازجویی بوده و زندانی شده‌اند. چاپ کتاب مقدس به زبان فارسی ممنوع شده و برخی از کلیساها تعطیل و از مراسم کلیسایی جلوگیری به عمل آمده است.
XS
SM
MD
LG