لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

کنسرت «بخاطر صلح» خواننده ایرانی تبار اسرائیلی در سازمان ملل


«ريتا» خواننده مشهور جهانی زاده ايران که در اسرائيل زندگی می کند، از طريق خواندن ترانه های فارسی در سازمان ملل متحد، به تلاش های صلح خواهانه پيوست و خواهان تجديد دوستی های ديرينه ميان ملت های ايران و اسرائيل، دو کشوری که به آن تعلق خاطر زيادی دارد، شد.

با برنامه ريزی که از مدتی پيش از سوی رون پروس اور، سفير اسرائيل در سازمان ملل متحد صورت گرفته بود، ريتا سه شنبه شب با اجرای کنسرتی پرشور در سازمان ملل، و ضمن خواندن ترانه های فارسی، تاکيد کرد که ملت های اسرائيل و ايران خصومتی با يکديگر ندارند و نزاع سياسی بر سر برنامه هسته ای ايران، نبايد مناسبات چند هزار ساله ميان يهوديان و ملت ايران را که هميشه روابطی دوستانه بوده است، خدشه دار کند.

ريتا در اين کنسرت گفت اطمينان دارد که مردم ايران «برخلاف سران خود خواهان زندگی عادی هستند و اسرائيل را دوست دارند و همه بايد متوجه اين نظر مردم ايران که با رويه سران ايران مخالف است، باشند».

کنسرت ريتا با نام «بخاطر صلح» درست در تالاری که هميشه سخنرانی های سران و نمايندگان جهانی در آن انجام می شود، برگزار گرديد. برای اين منظور، تريبون مجمع سازمان ملل به محلی برای اجرای برنامه هنری تغيير يافته بود، چراغ ها نور عوض می کردند و اعضای کنسرت همراه ريتا آهنگ های جديد و قديمی را به مدت يک ساعت و نيم نواختند.

سفير اسرائيل در سازمان ملل در کنار بان گی مون دبيرکل سازمان ملل و نيز رييس مجمع عمومی سازمان که خود او از بازماندگان نيکوکارانی است که در جنگ جهانی دوم در جريان «هولوکاست» يهوديان را از مرگ نجات می دادند، در ميان حضار اين کنسرت خارق العاده بودند، کف می زدند و از ريتا قدردانی می کردند.
سفير اسرائيل در سازمان ملل در کنار بان گی مون دبيرکل سازمان ملل و نيز رييس مجمع عمومی سازمان که خود او از بازماندگان نيکوکارانی است که در جنگ جهانی دوم در جريان «هولوکاست» يهوديان را از مرگ نجات می دادند، در ميان حضار اين کنسرت خارق العاده بودند، کف می زدند و از ريتا قدردانی می کردند.


رون پروس اور، بعداً در مصاحبه با روزنامه اسرائيلی «جروزالم پست» گفت «هدف از کنسرت ريتا اين بود که از طريق موسيقی به ايرانيان بگوييم ما دشمن شما نيستيم و هنگامی که شما از نابودی اسرائيل سخن می گوييد، ما ندای دوستی و صلح سر می دهيم. اين پيام ماست و اطمينان دارم آن دسته از ايرانيانی که صدای ريتا را شنيده اند، ديدگاه خود را نسبت به اسرائيل تغيير خواهند داد».

رون پروس اور در سخنانی کوتاه در آغاز کنسرت ريتا ابراز اميدواری کرد که ترانه های ريتا در قلب سران و شهروندان ايرانی اثر نمايد.

پيش از سفير اسرائيل، نخستين فردی که در اين رويداد سخنرانی کرد، دبيرکل سازمان ملل بود که ريتا را «سفير فرهنگی» ناميد و ابراز اميدواری کرد که کنسرت او موجب نزديک کردن ملت ها شود.

پس از بان گی مون، رييس مجمع عمومی نيز با ايراد سخنانی کوتاه گفت که قصد دارد به زودی از اسرائيل ديدار کند و نيز يادآور شد که خود وی از خانواده نيکوکاران يوگسلاوی است که در جنگ جهانی دوم جان يهوديان را از مرگ نجات داده اند.

بنوشته هاآرتص، سفير اسرائيل در سازمان ملل که مبتکر اين رويداد تاريخی بود، با آنکه توانسته بود بسيار زود نظر موافق دبيرکل سازمان ملل و نيز رييس نوبتی مجمع عمومی را برای برگزاری اين رويداد جلب کند، اما مدت ها درگير مقررات اداری دست و پا گير و خسته کننده بود زيرا دبير خانه سازمان ملل از آن بيم داشت که اجرای کنسرت از سوی ريتا به يک «سابقه» تبديل شود زيرا اصولاً تنها چند کشور تا پيش از اين، اجازه يافته بودند در تالار مجمع عمومی برنامه هايی غير سياسی اجرا کنند و از طرف ديگر اين احتمال وجود داشت که هیأت های نمايندگی کشورهای اسلامی نسبت به اجرای کنسرت ريتا واکنش خشم آلوده نشان دهند.

اما عليرغم همه موانع و مشکلات، «رون پروس اور»، توانست همگان را با خود همراه کند و در زمينه موعد اجرای کنسرت با ريتا نيز که می بايست با ارکستر ويژه خود از اسرائيل می آمد، به توافق رسيد.

ريتا در آغاز کنسرت گفت می دانسته که می تواند در تالارهای مجلل در نيويورک برنامه اجرا کند اما هرگز فکر نمی کرد که روزگاری بتواند صحن سازمان ملل را به محل اجرای کنسرت در راه صلح مبدل کند.

ريتا با رقص، ضمن بازی هنرمندانه و ظريفی با لحن صدا و ضمن انگليسی که لهجه اسرائيلی و فارسی از آن به خوبی شنيده می شد، از دوران کودکی خود در ايران و بزرگ شدن در يک خانواده يهودی ايرانی در اسرائيل سخن گفت و خاطراتی از خانواده را بيان کرد و ابراز اميدواری کرد که ترانه هايش پلی باشند که اسرائيل و ايران را به هم نزديک نمايند.
ريتا جهان فروز از خانواده ای از يهوديان اصفهان، خود درتهران بدنيا آمد و زمانی که نه سال داشت همراه با خانواده اش به اسرائيل مهاجرت کرد. زمانی که او سرباز ارتش بود به تيم هنری ارتش اسرائيل پيوست و در سال ۱۹۸۷ وارد کار هنری شد و همراه با مادرش، حکيمه جهان فروز، برنامه هايی اجرا کرد.


ريتا جهان فروز از خانواده ای از يهوديان اصفهان، خود درتهران بدنيا آمد و زمانی که نه سال داشت همراه با خانواده اش به اسرائيل مهاجرت کرد. زمانی که او سرباز ارتش بود به تيم هنری ارتش اسرائيل پيوست و در سال ۱۹۸۷ وارد کار هنری شد و همراه با مادرش، حکيمه جهان فروز، برنامه هايی اجرا کرد.

زمانی که ريتا با رامی کلاينشتين آهنگساز مشهور و خواننده آمريکايی يهودی مقيم اسرائيل ازدواج کرد، آندو سالها به يک زوج هنری موفق مبدل شدند. ريتا عليرغم جدايی از کلاينشتين همچنان به عنوان محبوبترين وگرانترين خواننده اسرائيل باقی مانده است.

او در شب کنسرت در سازمان ملل، در حالی که بسيار چالاک و سرحال به نظر می رسيد و می شد تصور کرد که بخاطر اين جايگاه بزرگ که دراختيار او قرار گرفته بود، دارد در عرش آسمان ها پرواز می کند،
رويهمرفته ده ترانه اجرا کرد؛ شامل پنج ترانه به زبان فارسی از جمله ترانه معروف «شانه»، يک ترانه انگليسی و نيز چهار ترانه ديگر به زبان عبری و از جمله ترانه اسرائيلی «مرا به زير بال های خود بگير»، «افسانه خوشيد و ماهتاب» و «داشتن فرزند شادی آور است».

او توانست اين برنامه را به لذتی شيرين برای حضار مبدل کند و بسياری از حاضران به هنگام ترک تالار شديداً به وجد آمده بودند.

دهها نفر از مهاجران ايرانی مقيم آمريکا و شماری از يهوديان ايرانی نيويورکی برای شرکت در اين مراسم دعوتنامه گرفته بودند. در ميان حضار ايرانی، غير يهوديان نيز در کنار نمايندگان اسرائيل، کارکنان سازمان ملل و نمايندگان ۱۴۰ کشور جهان شاهد کنسرت ريتا بودند.

پرداخت دستمزد ريتا و اعضای کنسرت او مهاجران ايرانی و فدراسيون يهوديان در نيويورک تامين کرده بودند.

دهها خواننده ايرانی و فارسی زبان در آمريکا و جهان زندگی می کنند اما تا کنون تنها ريتا توانسته است به اين موفقيت خيره کننده برسد. در ميان هنرمندان نام آور جهانی نيز تا کنون سابقه نداشته است که صحن مجمع عمومی سازمان ملل و تالار اصلی سخنرانی های سران و سفيران در اختيار يک هنرمند برای اجرای کنسرت قرار می گيرد.

آن شبی که ريتا در تالار سخنرانی های سازمان ملل کنسرت هنری خود را ضمن اجرای ترانه های فارسی برگزار کرد، بنوشته روزنامه هاآرتص، شبی فراموش نشدنی و همانند يک رويا، بويژه برای اسرائيل بود و قديمی ترين سفيران سازمان ملل نيز می گفتند که چنين رويدادی را در عمر فعاليت های خود در اين نهاد به ياد ندارند.

اسرائيلی های بسياری از آن روزی که حييم هرتسوگ سفير وقت اسرائيل در سازمان ملل، با خشم بسيار قطعنامه مشهور اين سازمان را که جنبش ملی گرايی قوم يهود، «صيونيسم» را مترادف با نژادپرستی ناميده بود، در پشت تريبون پاره می کرد، از سازمان ملل تا به امروز خشمگين بوده اند. حتی سفير اسرائيل در جريان کنسرت ريتا پرسيد: «امشب برخلاف ساير شب ها، کشورهای عضو سازمان ملل ديگر مخالفتی با ما ندارند، درحالی که از پشت اين تريبون هميشه اسرائيل مورد اعتراض و انتقاد است؟».

روزنامه چپگرای اسرائيلی هاآرتص نيز درباره اين کنسرت استثنايی ريتا نوشت: آنهايی که در تالار اجتماعات مجمع عمومی سازمان ملل متحد گرد آمدند تا هنرنمايی اين ديوای اسرائيلی زاده ايران را نگاه کنند، شايد احساس می کردند که يا آمدن مسيح موعود نزديک شده و يا آنکه جهان همانند فيلمهای عمليات سوپرمن وضعی شگرف و بسيار عجيب پيدا کرده است زيرا ريتا در اين مجمع، با اجرای ترانه های فارسی و عبری، صدها ديپلمات خارجی و ميهمانان بسياری را به رقص و پايکوبی و لذتی مشترک کشاند و نمايندگان سياسی دهها کشور جهان، با کف زدن های پرشور و ممتد، فرياد زنده باد سر دادند.

با وجودی که تمامی اين برنامه در راه صلح و برای تاکيد بر دوستی های ميان دو ملت ايران و يهود برگزار شد، به گزارش راديوی اسرائيل، محمد خزايی نماينده سياسی ارشد ايران در سازمان ملل دعوت ريتا را برای حضور در اين کنسرت مورد بی اعتنايی قرار داد اما معلوم نيست که آيا کسی ديگر از سوی ايران در اين تالار شرکت نداشته است.
XS
SM
MD
LG