لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

انقلاب اسلامی به روایت عدد و رقم


صفر، تعداد قضات زن در ايران امروز. قبل از وقوع انقلاب اسلامی چندين زن از جمله شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل در ايران مشغول کار قضاوت بودند. پس از اسلامی شدن دستگاه قضايی حق قضاوت و بسياری ديگر از حقوق زنان در محيط کار ، تحصيل و جامعه نقض و محدود شد.
۱۰،تعداد روزهايی است که هر ساله به عنوان سالروز يا دهه انقلاب اسلامی تحت عنوان " دهه فجر" جشن گرفته می شوند. اين ده روز از زمان بازگشت آيت الله خمينی از تبعيد به تهران در روز دوازدهم بهمن تا روز سقوط کامل حکومت سابق و روی کار آمدن پيروان آيت الله خمينی در روز بيست و دوم بهمن را شامل می شود. اما برخی از ايرانيان که از اين انقلاب و پيامدهای آن نااميد شده اند به اين روزها لقب " دهه زجر " را داده اند.
۲۸ کيلو گوشت. حقوق متوسط يک معلم در ايران در هر ماه برابر است با بهای ۲۸ کيلو گوشت. پيش از انقلاب، يک معلم با نصف حقوق خود می توانست شش برابر اين مقدار گوشت بخرد.
۳۸،نرخ متوسط تورم در ايران امروز آن هم براساس آمارهای دولتی. درست در سال قبل از وقوع انقلاب نرخ تورم در ايران حدود ۱۰ درصد بود.
۶۰، اين رقم درصد دختران در ميان دانشجويان ايران را نشان می دهد. قبل از وقوع انقلاب دختران حدود ۲۰ درصد از راه يافتگان به دانشگاههای ايران را تشکيل می دادند. يکی از دلايلی که برای افزايش اين رقم ارائه می شود روی آوری فرزندان دختر خانواده های سنتی به سوی تحصيلات عالی است . ولی در عين حال اين ارقام واقعيت ديگری را ممکن است پنهان کند و آن ايجاد موانع گوناگون برای تحصيلات عالی دختران و حتی ممنوع کردن ورود آنها به برخی از رشته هاست.
۷۰،شمار افرادی است که طبق آمارهای سازمان ديده بان حقوق بشر از سال ۱۹۸۰ تاکنون در ايران به جرم روابط جنسی نامشروع سنگسار شده اند. سنگسار و ساير مجازات های اسلامی از جمله قطع اعضای بدن پس از انقلاب به احکام قضايی رايج در کشور افزوده شد. گفته می شود ه اکثر قربانيان سنگسار زنان هستند.
۷۴،تعداد ضربات شلاق برای مجازات زنی است که حجاب اسلامی کامل را رعايت نکند. اجرای قانون حجاب اجباری از سالهای پس از انقلاب شروع شد.
۸۶، رتبه ايران در فهرست مربوط به آزادی سفر برای شهروندان کشور است.
ايران هم طراز با آنگولا و بعد از کره شمالی است. براساس فهرستی که موسسه بين المللی " هنلی اند پارتنرز" در مورد مشکلات اخذ ويزا در سال ۲۰۱۳ منتشر شد پاسپورت ايرانی از نظر دريافت ويزای ورود به ساير کشورها يکی از بدترين و مشکل دار ترين پاسپورت های جهان است. يکی از دلايل عمده آن شهرت حکومت اسلامی ايران به عنوان يک دولت حامی تروريسم و انزوای بين المللی آن حکومت است. قبل از وقوع انقلاب اسلامی محدوديت برای سفر ايرانيان در سطح جهان خيلی کمتر بود و آنها حتی می توانستند بدون اخذ ويزا به چندين کشور اروپايی سفر کنند.
۱۳۶، تعداد بهائيانی است که به خاطر باورهای مذهبی خود در ايران زندانی هستند. به گفته جامعه بين المللی بهائيان از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی ۲۲۲ بهايی در ايران اعدام شده اند. از زمان پيدايش اين مذهب در پايان قرن نوزدهم پيروان آن در ايران تحت فشار و آزار بوده اند. با اين همه مدافعان حقوق بشر می گويند که پس از انقلاب سرکوب و تبعيض شديد عليه اين اقليت دينی در زمينه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و سياسی به شکل سيستماتيک تشديد شده است.
۲۰۰ تا ۲۵۰، تعداد سينماهای فعال در ايران است. در زمان حکومت سابق تعداد سينماها در ايران تقريبا دو برابر اين تعداد بود. تعدادی از سينماها در روزهای انقلاب به آتش کشيده شد، تعدادی تعطيل شده و تعدادی هم به مراکز مذهبی بدل شده اند.
۴۴۴ تعداد روزهايی است که کارمندان سفارت آمريکا بعد از وقوع انقلاب در ايران به گروگان گرفته شدند.
۶۲۴، تعداد اعدام شدگان در ايران در سال ۲۰۱۳، براساس آمارهای مرکز اسناد حقوق بشر ايران است. در بسياری از سالها ايران در صدر فهرست اجرای مجازات مرگ در سطح جهان بوده است. قبل از وقوع انقلاب نيز در ايران مجازات مرگ اجرا می شد ولی تعداد آن بسيار کمتر بود و هيچگاه از روش اعدام در ملاعام استفاده نمی شد.
۱۰۰۰، رقم زندانيان سياسی امروز در ايران است و به گفته کميته بين المللی دفاع از خبرنگاران در حال حاضر ۳۵ روزنامه نگار در ايران زندانی هستند. برخی از آمارها مدعی اند که در دوران رژيم سابق رقمی بين سه تا ۱۰ هزار زندانی سياسی در ايران وجود داشت. هر چند مدافعان حقوق بشر می گويند که دليل اصلی کمتر شدن تعداد زندانيان سيايس در دهه های اخير اعدام شمار گسترده ای از مخالفان سياسی حکومت در دهه اول پس از انقلاب بوده است.
۳۰۰۰، رقم يا نرخ برابری تومان ايران با دلار آمريکاست. طی دو سال گذشته ارز ايران حدود ۶۰ درصد از ارزش خود را در برابر ارزهای معتبر جهان از دست داده است. نرخ برابری تومان در برابر دلار قبل از انقلاب هفت تومان بود.
۷۰۰۰۰، تعداد مساجد موجود در ايران است . بعد از انقلاب حدود ۲۰ هزار مسجد در ايران ساخته شده است. اما بسياری از صاحبنظران معتقدند که در دهه های اخير مردم ايران و به خصوص جوانان به نسبت گذشته سکولارتر شده اند. مقامات ارشد جمهوری اسلامی هميشه از اين موضوع انتقاد دارند که نسل جوان به ارزشهای دينی و انقلابی توجه ندارد.
۱۵۰۰۰۰، تعداد جوانان متخصص و با استعدادی است که هر ساله در جستجوی يک زندگی بهتر ايران را ترک می کنند. پس از وقوع انقلاب موج بزرگی از فرار مغزها اتفاق افتاد و از آن پس در هر دوره ناآرامی سياسی و سرکوب مثل حوادث سال ۲۰۰۹ گروه بيشتری ايران را ترک کرده اند.
XS
SM
MD
LG