لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

اسرائیل: شهرک‌سازی را ادامه می‌دهیم


اسرائيل روز پنجشنبه اعلام کرد که قصد دارد سه هزار و دويست خانه جديد در شهرک‌های يهودی نشين در شرق بيت‌المقدس و کرانه باختری بسازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساخت ۱۵۰۰ خانه جديد و نقشه برای اضافه کردن ۱۸۰۰ خانه ديگر، تنها ۷۲ ساعت پس از آن صورت گرفت که دولت وحدت ملی فلسطينی سوگند خورد.اين تصميم با واکنش منفی جامعه جهانی روبه‌رو شده است.

دولت‌های غربی حمايت خود را از اتحاد فتح و حماس نشان داده‌اند اما اسرائيل اعلام کرده آنچه را دولت ترور می‌خواند تحريم خواهد کرد.

گفته‌های اسرائيل با واکنش شديد فلسطينی‌ها روبه‌رو شد. بان گی‌مون، دبير کل سازمان ملل ابراز نگرانی عميق خود را از ساخت خانه‌های جديد در شهرک‌های يهودی‌نشين اعلام کرده است.

سخنگوی بان‌گی‌مون گفته او از اسرائيل خواسته تا به خواسته‌های جامعه جهانی درباره متوقف کردن فعاليت‌های شهرک‌سازی توجه کند و به تعهداتش به قوانين بين‌المللی و نقشه راه متعهد باشد.

ماری هرف، سخنگوی وزارت‌خارجه آمريکا روز پنج‌شنبه تاسف عميق خود را از صميم اسراييل اعلام کرد و گفت چنين تصميماتی به روند صلح کمک نمی‌کند . او همچنين گفت آمريکا شهرک‌سازی را نامشروع خواند و از هر دو طرف خواست از اقدام‌هايی که باعث تنش بيشتر می‌شود خودداری کنند.
آلون لی‌يل، مديرکل پيشين وزارت‌خارجه اسراييل و تحليلگر مسايل خاورميانه: «در حقيقت شهرک‌سازی تدبيری است که اسرائيل در اعتراض به دولت وحدت ملی فلسطينی اتخاذ کرده. فکر می‌کنم شهرک‌سازی اشتباه است. اين کار، اسرائيل را بيشتر منزوی می‌کند.»


اتحاديه اروپا هم اعلام کرده از تصميم اسراييل عميقا نااميد شده است و گفته از مقام‌های اسراييلی خواهد خواست تصميم خود را عوض کنند و تلاش‌هايشان را به سمت گفت‌وگوهای صلح هدايت کنند. اتحاديه اروپا معتقد است اين حرکت به ضرر گفت‌وگوهای صلح است.

آلون لی‌يل، مديرکل پيشين وزارت‌خارجه اسرائيل و تحليلگر مسايل خاورميانه درباره تصميم اسرائيل مبنی بر ساخت خانه‌های بيشتر در شهرک‌های يهودی‌نشين در شرق بيت‌المقدس و کرانه باختری می‌گويد:« در حقيقت اين پاسخی از سوی اسرائيل است. تدبيری است که اسرائيل در اعتراض به دولت وحدت ملی فلسطينی اتخاذ کرده. من مخالف اين شهرک‌سازی‌ها هستم. فکر می‌کنم شهرک‌سازی اشتباه است. اين کار، اسرائيل را بيشتر منزوی می‌کند. اما اين تصميم راهی است برای اسراييل که نشان دهد هرکاری بخواهد انجام می‌دهد. بنابراين فکر می‌کنم اين نوع تصميم‌ها در بين مردم اسرائيل محبوب هستند. کارکرد آنها در داخل اسرائيل است. آنطور که جامعه بين‌المللی به اين خبر واکنش نشان داده، به‌نظر می‌رسد اين تصميم اشتباه باشد.»‌

اسرائيل اما انتقادها را رد کرده و يک مقام مسوول که نخواسته نامش فاش شود در بيانيه‌ای اعلام کرده عجيب است که جامعه جهانی می‌گويد اتحاد فلسطينيان که توسط شبه‌نظاميان حماس حمايت می‌شود در پيشبرد صلح موثر است.

همزمان يک مقام فلسطينی به خبرگزاری فرانسه گفته که فلسطينيان به‌طور جدی در فکر اين هستند که عليه فعاليت‌های شهرک‌سازی از اسرائيل به دادگاه‌های بين‌المللی شکايت کنند.

آلون لی‌يل، مديرکل پيشين وزارت‌خارجه اسرائيل درباره اينکه شکايت به دادگاه‌های بين‌المللی تا چه حد موفق خواهد بود، می‌گويد:« در گذشته هر بار فلسطينی‌ها ميخواستند به دادگاهی شکايت کنند، پاسخ دادگاه‌های بين‌المللی اين بود که فلسطين يک کشور نيست. حالا از آنجا که از پاييز دو سال پيش، فلسطين از سوی سازمان ملل بعنوان کشور شناخته شد، نمی‌دانم پاسخ دادگاه‌های بين‌المللی چه خواهد بود. فکر می‌کنم بهتر است فلسطينی‌ةا به‌جای شکايت از اسرائيل، به‌دنبال بدست آوردن عضويت در سازمان ملل باشند.»

پس از سال‌ها نزاع و اختلافات شديد داخلی فلسطينی، دوازدهم خرداد سال جاری کابينه دولت وحدت ملی فلسطينی سوگند ياد کرد. محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی هنگام ادای سوگند کابينه گفت با تشکيل دولت وفاق ملی، پايان دو دستگی فلسطينی‌ها را اعلام می‌کند.

سخنگوی حماس هم به خبرگزاری فرانسه گفت که به دولت وفاق ملی درود می‌گويد و اين دولت تمام فلسطينی‌ها را نمايندگی می‌کند.

دولت اسرائيل ماه گذشته برای بيان خشم خود از تشکيل دولت وفاق ملی فلسطينی و مشارکت حماس در کابينه جديد پايان مذاکرات سياسی با فلسطينی‌ها را اعلام کرد. با وجود ناخشنودی اسراييل از آشتی ملی فلسطينی‌ها، جان کری، وزير خارجه آمريکا در تماس تلفنی با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، ديدگاه اسراييل را تاييد نکرده و از فلسطينی‌ها و دولت اسراييل خواسته مذاکرات صلح را از سر بگيرند.
آلون لی‌یل، مدیرکل پیشین وزارت‌خارجه اسراییل: « تازمانی که دولت وحدت ملی فلسطين، دولت و نماينده فلسطينی‌هاست، اسراييل به گفت‌وگوهای صلح ادامه نخواهد داد»

آلون لی‌يل، مديرکل پيشين وزارت‌خارجه اسرائيل و تحليلگر روابط اسرائيل و فلسطين درباره اينکه با وجود اين مسايل آيا مذاکرات صلح پيشرفتی خواهد داشت يا نه، می‌گويد:« نه روند صلح نمی‌تواند ادامه پيدا کند. به همين سادگی نمی‌تواند ادامه پيدا کند. تازمانی که دولت وحدت ملی فلسطين، دولت و نماينده فلسطينی‌هاست، اسرائيل به گفت‌وگوهای صلح ادامه نخواهد داد. اين مساله کاملا مشخص است.»

به گزارش خبرگزاری آلمان روز جمعه پليس اسرائيل به يک استوديوی تلويزيونی فلسطينيان در شرق بيت‌المقدس حمله کرد. اين حمله هنگام پخش زنده يک برنامه محبوب فلسطينی صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG