لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

انتقاد رهبر حزب کارگر اسرائیل از سیاست نتانیاهو در قبال ایران


 بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل

در حالی که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و رهبر حزب ليکود اين کشور، يکشنبه، موعد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را اعلام می کند، يکی از مهم ترين رقيبان او، به صف منتقدين از رويکردهای دولت اسرائيل در قبال ايران پيوسته است.

خانم شلی يخيموويچ، رهبر تازه منتخب حزب کارگر اسرائيل، شامگاه شنبه در نخستين گامهای اين حزب در کارزار انتخاباتی جديد، از اينکه آقای نتانياهو و دولت او در سه سال اخير اسرائيل را «در صف مقدم مقابله با برنامه هسته ای ايران» قرار داده اند، به سختی انتقاد کرد.

خانم شلی يخيموويچ در مصاحبه با شبکه دوم تلويزيون اسرائيل گفت «مبدل کردن تهدید هسته ای ايران به بزرگ ترين مسئله اسرائيل، يک خطای جدی و رويکردی بسيار خطرناک است و اسرائيل نبايد خود را در صف مقدم مقابله با ايران قرار دهد و بايد در اين زمينه با آمريکا کاملاً همآهنگ عمل کرد».

خانم يخيموويچ گفت که مردم اسرائيل رفته رفته او را به عنوان جايگزينی مناسب برای بنيامين نتانياهو تلقی می کنند و حزب کارگر به رهبری وی می رود که دوباره به جايگاه معتبر پيشين خود بازگردد.

نظرسنجی های آخر هفته در اسرائيل نشان می دهد که پس از سالها که حزب ديرپای کارگر در زمان رهبری اهود باراک، با فروپاشی روبرو شد، اکنون که خانم يخيموويچ به رهبری حزب رسيده است، اقبال افکار عمومی اسرائيل از اين حزب، دوباره روند صعودی دارد.

خانم يخيموويچ، ۵۲ ساله، پس از بيست سال کار راديويی در بخش عبری راديوی اسرائيل، به تازگی به عنوان رهبری اين حزب قديمی اسرائيلی انتخاب شد.

بر اساس نظرسنجی های متعدد، حزب کارگر می رود که دوباره به دومين حزب بزرگ اسرائيل مبدل شود اما حزب ليکود به رهبری بنيامين نتانياهو نيز طبق همين نظرسنجی ها در انتخابات شهريور تقويت خواهد شد و نتانياهو به احتمال قوی همچنان در مسند نخست وزيری می ماند.

دولت کنونی که از آوريل ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرد، می توانست تا اکتبر ۲۰۱۳ در قدرت باشد اما آقای نتانياهو هفته گذشته به ناگهان با فشار رقيبان داخلی اش برای برگزاری انتخابات زودهنگام، يکسال و نيم زودتر از زمان اصلی آن، موافقت کرد.

پس از يک هفته گذشته که آقای نتانياهو در عزاداری برای پدر فوت شده خود بود و فعاليت های سياسی و حزبی را راکد کرده بود، گزارش همه رسانه های اسرائيل و محافل سياسی وابسته به حزب ليکود نشان می دهد که اکنون وی تاريخی را در ميانه شهريور، اوايل سپتامبر، برای انتخابات زودهنگام اعلام می کند.

خانم يخيموويچ با انتقادهای تند خود از نخست وزير اسرائيل در ارتباط با ايران، تازه ترين شخصيت اسرائيلی است که در هفته های اخير دامنه انتقاد از آقای نتانياهو در مورد ايران را به مرزهای تازه ای رسانده اند.

اهود اولمرت نخست وزير پيشين اسرائيل نيز هفته گذشته به سی ان ان گفت که نمی تواند به قضاوت و سنجشی درست از سوی نتانياهو در مورد اقدام نظامی عليه ايران اعتماد کند.

مئير داگان، رييس پيشين موساد، نيز هفته گذشته از انتقادهای بسيار تند آقای يووال ديسکين، رييس پيشين تشکيلات امنيت داخلی اسرائيل از نتانياهو، به طرزی قاطعانه حمايت کرد؛ ديسکين گفته بود به نتانياهو و باراک که «آنها را به خوبی و از نزديک می شناسد، هرگز نمی تواند درمورد ايران اعتماد کند و آنها مانند افرادی توهم زده مذهبی هستند که رسالت خود را در نجات اسرائيل از خطرهسته ای ايران قرار داده اند و اسرائيل را به سوی خطری بزرگ تر می برند».

در حالی که بنظرمی رسد که بسياری از رقيبان آقای نتانياهو و حزب حاکم ليکود، سياست های دولت اسرائيل در سه سال اخير در ارتباط با ايران را دستمايه انتقادهای خود در کارزار انتخاباتی ماههای آينده قرار دهند، برخی از تحليلگران اسرائيلی بعيد ندانسته اند که دليل موافقت ناگهانی آقای نتانياهو با برگزاری انتخابات زودهنگام، داشتن وقت کافی برای «حسابرسی» به «معضل ايران» در پاييز باشد.

به گزارش «تايمز اسرائيل»، ارزيابی کانال دوم تلويزيون اسرائيل در تحليلی که آخر هفته پخش شد، اين است که بنيامين نتانياهو خواسته است که با برگزاری انتخابات در چهارم سپتامبر، چهاردهم شهريور، فرصت کافی داشته باشد که تا پيش از انتخابات رياست جمهوری آمريکا، به «مسئله ايران» رسيدگی کند.

انتخابات رياست جمهوری آمريکا ششم نوامبر، شانزدهم آبان، برگزار خواهد شد و بدين ترتيب دو ماه ميان موعد برگزاری انتخابات اسرائيل با انتخابات آمريکا فاصله است.

برخی از تحليلگران اسرائيلی بر اين باور هستند که نتانياهو هفته های نزديک به انتخابات رياست جمهوری آمريکا را بهترين فرصت برای يک حمله احتمالی به تأسيسات هسته ای ايران تلقی می کند زيرا رييس جمهوری آمريکا نخواهد توانست بدلايل مختلف داخلی و خارجی آمريکا، در چنين مقطعی، با اسرائيل به مخالفت برخيزد و ناچار به همراهی و حمايت از اقدام اسرائيل خواهد شد.

نخست وزير اسرائيل و وزير دفاع اين کشور نسبت به مذاکرات هسته ای جامعه جهانی با ايران خوش بين نيستند؛ اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل سه شنبه گذشته در يک کنفرانس خبری در تل آويو گفت «يک فرد بدبين، در حقيقت يک انسان خوش بين اما با تجربه است».

اسرائيل هفته گذشته ژنرال ذخيره يعکوو عامی درور، مشاور امنيت ملی دولت اين کشور را به روسيه، بلژيک، آلمان و بريتانيا فرستاده بود تا از آنها بخواهد که در مذاکرات هسته ای سوم خرداد ماه در بغداد، «جديت» نشان دهند.

اسرائيل از اينکه جامعه جهانی از سخت گيری خود در قبال برنامه هسته ای ايران بکاهد، از هم اينک نگران است.

قرار است کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا، چهارشنبه بيستم ارديبهشت شخصاً برای آگاه کردن نخست وزير اسرائيل از سياست های اروپا و گروه ۱+۵ در مذاکرات آتی بغداد در برابر ايران، به اورشليم بيآيد.

XS
SM
MD
LG