لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

هیئت ايرانی در استانبول؛ صالحی: ايران مخالف سلاح هسته‌ای است


سعید جلیلی
سعید جلیلی

سعید جلیلی روز جمعه، در راس هیئت مذاکره کننده با گروه ۵+۱ درباره برنامه هسته‌ای ایران، وارد استانبول شد. در عین حال وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در یادداشتی در واشینگتن پست نوشت که ایران مخالف سلاح هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران صبح جمعه، ۲۵ فروردین ماه وارد استانبول شد. عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای امنیت ملی، آقای جلیلی را در این سفر همراهی می‌کنند.

مذاکرات ايران و گروه ۵+۱، روز شنبه ۲۶ فروردين ماه با حضور هيئت‌هايی از ايران، روسيه، بریتانیا، فرانسه، آمريکا، چين، آلمان و همچنين با حضور کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در استانبول برگزار خواهد شد.

در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در يادداشتی که ۲۵ فروردین‌ماه در واشينگتن پست منتشر شد، نوشت که ايران بارها اعلام کرده که مخالف سلاح هسته ای است.

آقای صالحی افزود که مذاکرات هسته ای در استانبول بايد نگرانی های تمامی طرفين را مد نظر قرار دهد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه خواستار اعتماد سازی طرفین شد و اظهار کرد مسايل پيچيده‌ای که چند دهه به آن پرداخته نشده است، در يک شب حل و فصل نمی‌شوند.

سعید جلیلی ۲۳ فروردین‌ماه گفته بود که هیئت ایرانی با «ابتکار‌های جدید» در مذاکرات شرکت خواهند کرد.


هیلاری کلینتون،وزیر خارجه آمریکا نیز ۲۴ فروردین‌ماه تاکید کرد که گروه ۵+۱ خواستار آن است که ایرانی‌ها نشان دهند، تلاش برای به دست آوردن بمب اتم را کنار گذاشته‌اند.

خانم کلینتون در مورد مذاکرات هسته ای افزود: «ما به دنبال نتایج ملموس هستیم و البته در یک مذاکره، ما درک می‌کنیم که ایرانی‌ها به دنبال تضمین‌ها یا اقداماتی از جانب ما خواهند بود که ما به طور قطع این تضمین‌ها و اقدامات را مد نظر خواهیم داشت.»

کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، در تلاشند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند.

ایران متهم است که در پوشش فعالیت های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته ای است.

جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف غیرنظامی دارد.

XS
SM
MD
LG