لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

واردات نفت ژاپن از ایران در ماه اوت به صفر رسید


خبرگزاری رویترز از توقف کامل واردات نفت ژاپن از ایران در ماه میلادی گذشته خبر داده و نوشته است در ۳۰ سال اخیر نخستین بار است که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت خام در آسیا خرید نفت از جمهوری اسلامی را به صفر رسانده است.

پالایشگاههای ژاپن در اوائل ماه ژوئن از بارگیری نفت خام ایران خودداری کردند تا با مجازاتهای احتمالی اتحادیه اروپا مواجهه نشوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز بر پایه آمار منتشر شده از طرف وزارت بازرگانی ژاپن واردات نفت آن کشور از ایران در ماه ژوئیه به صفر رسید که در سه دهه گذشته بیسابقه بوده است.

به نوشته رویترز دلیل اصلی این کاهش کم سابقه خرید نفت از ایران نگرانی از مشکلات بیمه تانکرهای نفتی است که یکی از مهمترین تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران بشمار می رود.

تحریم کامل نفت ایران از طرف اتحادیه اروپا در اول ژوئیه سال جاری آغاز شد و تمامی شرکت های بین المللی بیمه که مرکز بیشتر آنها در اروپا است از فروش خدمات بیمه به کشتی های حامل نفت ایران منع شدند.

ژاپن برای جبران کمبود واردات نفت از ایران حجم خرید نفت از امارات متحده عربی ، عراق و دیگر کشورهای صادر کننده نفت را افزایش داده است.

از سوی دیگر به گزارش رویترز آماری که روز پنج شنبه از طرف اداره گمرک ژاپن منتشر شد حاکی از آنست که پالایشگاههای آن کشور در ماه ژوئیه روزانه حدود ۱۲۶ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده اند .

اما کارشناسان صنعت نفت آمار وزارت بازرگانی را بعنوان مرجع معتبر و واقعی واردات نفت در نظر می گیرند و در عین حال گفته می شود این اختلاف آمار در واردات نفت ایران ممکن است ناشی از ترخیص دیرهنگام تعدادی از نفتکش ها در بنادر ژاپن باشد.

خبرگزاری رویترز با استناد به آمار منتشر شده از طرف وزارت بازرگانی ژاپن از کاهش ۳۹ درصدی واردت نفت از ایران در هفت ماهه اول سال جاری خبر داده است.

در طی این مدت صادرات نفت ایران به پالایشگاههای ژاپن بطور میانگین ۲۰۵ هزار بشکه در روز بود.

اما پس از اینکه دولت ژاپن آمادگی خود را برای تضمین بیمه تانکرهای حامل نفت ایران تا سطح هفت میلیار د و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد ، قرار است واردات نفت از ایران در سطح محدودی در ماه سپتامبر از سر گرفته شود .

ژاپن یکی از کشورهایی است که پس از کاهش حجم خرید نفت از ایران توانست از مجازاتهای احتمالی دولت آمریکا معاف شود.

کره جنوبی هم که یکی دیگر از بزرگترین مشتریان نفت ایران است اعلام کرده که از ماه آینده میلادی خرید نفت از ایران را از سر خواهد گرفت.

به نوشته رویترز جمهوری اسلامی مسئولیت حمل و نقل و بیمه تانکرهای نفتی به مقصد کره جنوبی را بر عهده گرفته است.

چین ،‌ژاپن ،‌کره جنوبی و هند بزرگترین مشتریان نفت ایران هستند.

بر پایه گزارشهای منشتر شده ، در هفته های اخیر صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده بود . اما رسانه های جمهوری اسلامی از جمله تهران تایمز از صادرات دو میلیون بشکه نفت در روز خبر داده اند.

این در حالیست که بر پایه آمار وزارت انرژی آمریکا تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی به دو میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز رسید که پایین ترین سطح تولید در ۲۵ سال اخیر بشمار می رود.
XS
SM
MD
LG