لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

کيسينجر: آمريکا بايد فرض را بر اين بگذارد که ايران در پی سلاح هسته‌ای است


هنری کيسينجر، وزير امور خارجه پیشین آمريکا
هنری کيسينجر، وزير امور خارجه پیشین آمريکا
هنری کيسينجر، وزير امورخارجه پیشین آمريکا، روز يکشنبه در مصاحبه ای گفت که آمريکا بايد فرض را بر اين بگذارد که ايران در پی آمادگی برای توليد سلاح هسته ای است.

در جريان مصاحبه ای با شبکه خبری « سی ان ان » از هنری کيسينجر سئوال شد: « آيا خطر سلاح های هسته ای ايران آنقدر جدی است که اسرائيل ناگزير است در آينده نزديک به اين کشور حمله کند؟»

هنری کيسينجر که ۸۸ سال دارد در پاسخ گفت: «من ارزيابی های به اصطلاح امنيتی را که دقيقا نمی توانند تعيين کنند که آيا ايران در حال توليد سلاح هسته ای هست و يا نه را نمی توانم بپذيرم. ما بايد از اين زاويه به بحران هسته ای ايران نگاه کنيم که آنها تمام اين فعاليت ها را برای رسيدن به توانايی تسليحاتی انجام می دهند. به نظر من در يک چنين ارزيابی ای نبايد شک کرد.»

خبرگزاری آسوشيتدپرس پیش از این نوشته است که طبق ارزيابی های اطلاعاتی – امنيتی دولت آمريکا تاکنون شواهد مشخصی به دست نيامده که ثابت کند ايران تصميم گرفته است تا سلاح هسته ای توليد کند.

روزنامه نيويورک تايمز در ماه فوريه از قول يک مقام ارشد دولت آمريکا بدون ذکر نام وی گزارش داد که ارزيابی های امنيتی فعلی دولت آمريکا در راستای گزارش سال ۲۰۰۷ نهادهای امنيتی اين کشور قرار دارد که اعلام کرد حکومت ايران فعاليت های هسته ای خود را در زمينه های تسليحاتی متوقف کرده است.

هفته‌نامه «تايم» نيز گزارش داد که اين ارزيابی در سال ۲۰۱۰ نيز توسط ۱۶ نهاد اطلاعاتی و امنيتی آمريکا تاييد شد.

دولت آمريکا همچنان بر اين موضع خود تاکيد می کند که قبل از دست زدن به هرگونه اقدام نظامی بايد به سياست اعمال فشارهای ديپلماتيک و تشديد تحريم ها عليه ايران فرصت بيشتری داد.

اما رهبران اسرائيل معتقدند که فرصت برای انجام حملات پيشدستانه به تاسيسات هسته ای ايران از دست می رود . بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل روز دوشنبه گفت که سياست تحريم های بين المللی عليه ايران نتيجه نداده است و «هيچيک از ما نمی توانيم بيش از اين منتظر بمانيم.»

باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در مورد تندروی در زمينه جنگ با ايران هشدار داده و تاکيد می کند که هنوز هم امکان حل اين بحران از طريق ديپلماتيک وجود دارد.

غرب و اسرائيل، ايران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.
XS
SM
MD
LG