لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

درگيری های نظامی در کره و بحران مالی در اروپا : نگرانی در فضای اقتصاد جهانی


حمله توپخانه ای کره شمالی به جزیره یئون پیونگ چهار کشته برجای گذاشت
حمله توپخانه ای کره شمالی به جزیره یئون پیونگ چهار کشته برجای گذاشت
فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس به رادیو فردا می گوید: «در مورد بحران مالی اروپا و تاثير منفی آن بر يورو، رابطه روشن تر از آن هست که نياز به توضيح داشته باشد. بحران ايرلند، و چشم انداز پيدايش بحران هايی مشابه در ديگر کشور های عضو منطقه يورو، طبعا پول واحد اروپا را تضعيف ميکند. بحران کره هم البته به اين ضعف دامن زده، چون معمولا وقتی تنش های ژئوپوليتيک در اين يا آن گوشه جهان ايجاد ميشود، سرمايه گذاران برای تامين امنيت سرمايه هايشان به دلار آمريکا روی ميآورند.»

در گيری ميان کره جنوبی و کره شمالی و نيز بحران مالی اروپا، روز سه شنبه همزمان هم بر بازار های سهام و هم بر بازار بين المللی پول تاثير گذاشتند. از نوسانات پولی در جهان اغاز ميکنيم. چه ارتباطی است بين رويداد های ديروز اروپا و آسيا، و آنچه در صحنه پولی جهان، به ويژه در روابط بين يورو و دلار اتفاق افتاد؟

ارزش يورو در برابر دلار آمريکا روز سه شنبه به پايين ترين سطح در دو ماه گذشته رسيد هم به دليل شدت گرفتن بحران مالی اروپا و هم زير تاثير درگيری ميان دو کره.



در مورد بحران مالی اروپا و تاثير منفی آن بر يورو، رابطه روشن تر از آن هست که نياز به توضيح داشته باشد. بحران ايرلند، و چشم انداز پيدايش بحران هايی مشابه در ديگر کشور های عضو منطقه يورو، طبعا پول واحد اروپا را تضعيف ميکند.

بحران کره هم البته به اين ضعف دامن زده، چون معمولا وقتی تنش های ژئوپوليتيک در اين يا آن گوشه جهان ايجاد ميشود، سرمايه گذاران برای تامين امنيت سرمايه هايشان به دلار آمريکا روی ميآورند. البته بعد از دلار آمريکا، پول های ديگری مثل دلار کانادا، فرانک سوييس و ين ژاپن هم در مواقع حساس نوعی احساس امنيت در سرمايه گذاران ايجاد ميکنند.

به نظر ميرسد که مقام های آلمانی هم برای اولين بار بر خطر هايی تاکيد کرده اند که آينده يورو را تهديد ميکند. آيا اين موضعگيری از سوی آلمانی ها هم بر موقعيت يورو تاثير گذاشته؟

وزير دارايی آلمان سه شنبه گفت که آينده پول واحد اروپا به حل بحران مالی ايرلند بستگی دارد و آنگلا مرکل هم موقعيت منطقه يورو را «بسيار جدی» توصيف کرد.

البته اين موضعگيری، از طرف مهم ترين قدرت اقتصادی منطقه يورو، به اين معنا نيست که آلمانی ها از آينده پول واحد قطع اميد کرده اند. فکر ميکنم هدف اصلی آنها اين باشد که با تاکيد بر جدی بودن و حساس بودن وضع، می خواهند متحدان خودشان را در منطقه يورو بسيج کنند، چون ميدانند که با توجه به گسترش احتمالی بحران مالی به ديگر کشور ها به ويژه پرتغال و شايد هم اسپانيا، منطقه يورو روز های دشواری در پيش دارد و اگر در وحدت و انسجام کشور های عضو منطقه تزلزلی ايجاد بشود، هم اينده پول واحد به خطر خواهد افتاد و هم اينده اتحاديه اروپا.

ولی به هر حال اغراق هم نبايد کرد. نفع آلمان، غول اقتصادی اروپا، در بقای يورو است و آينده اين پول هم عمدتا به تصميم آلمان بستگی دارد.

اين نکته را اضافه کنم که حرف های خانم مرکل در مورد حساس بودن موقعيت يورو سه شنبه شب با خشم اوالد نووتنی، عضو اتريشی شورای حکام بانک مرکزی اروپا روبرو شد. او گفت که از صحبت های صدر اعظم آلمان عصبانی است. آقای نووتنی ميگويد يورو در خطر نيست، بلکه بعضی از اعضای منطقه يورو در خطر هستند و اين دو موضوع را بايد از هم جدا کرد.

بازار های سهام هم ديروز دچار ريزش شدند. با اين حال بر پايه اطلاعات منتشر شده در آمريکا، رشد اين کشور در سه ماهه سوم سال جاری شتاب گرفته و اين خبر قاعدتا بايد بازار های سهام را تقويت بکند. چرا چنين نشد و بورس ها، با وجود اين خبر خوش، در وضعيت بدی قرار گرفتند؟

نرخ رشد آمريکا، در سه ماه سوم سال بهتر از آنچيزی بود که پيش بينی ميشد. ولی اين خبر خوش، در ميان خبر های مربوط به بحران مالی اروپا و همينطور گزارش های مربوط به رويداد های نظامی در کره گم شد.

به علاوه ديروز بانک مرکزی آمريکا نسبت به چشم انداز رشد در اين کشور ابراز بدبينی کرد و گفت چند سال طول ميکشد که اقتصاد ايالات متحده سلامت کامل خودش را پيدا کند و نرخ های مربوط به رشد و اشتغال و تورم برگردد به وضعيت بهتر. اين پيش بينی دوش آب سردی بود برای سرمايه گذاران.
XS
SM
MD
LG