لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

نتانیاهو: اسرائیل جنگ نمی خواهد


وزارت خارجه ژاپن چهارشنبه اعلام کرد که اين کشور از اسرائيل خواسته است تا در مورد برنامه هسته ای ايران «صبور» باشد و به تحريم ها فرصت تاثيرگذاری دهد و نخست وزير اسرائيل نيز در پاسخ گفته است که کشورش خواستار جنگ نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌کوییچیرو گمبا وزیر خارجه ژاپن روز سه شنبه با آویگدور لیبرمن، همتای اسرائیلی خود دیدار کرده و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز گفتگوی تلفنی داشته است.

آقای گمبا در گفت‌ و گو با وزیر خارجه اسرائیل گفته است که ژاپن نیز مانند جامعه جهانی نگران برنامه هسته ای ایران است.

وی با اشاره به تحریم ها علیه ایران افزود فشار بی سابقه ای به ایران اعمال شده و تاثیر این فشارها آغاز شده است.

اسرائیل بارها در مورد تاثیر تحریم ها بر ایران ابراز تردید کرده است.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه گفت که تحریم های کنونی جامعه بین المللی علیه ایران شدیدترین تحریم ها هستند، ولی با این حال مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ نمی تواند باعث جلب اعتماد وی شود.

وزیر خارجه ژاپن روز سه شنبه در مورد گزینه اقدام نظامی علیه ایران خواستار صبر و خویشتنداری اسرائیل شد که نخست وزیر اسرائیل نیز در واکنش به این اظهارات گفته است که «اسرائیل جنگ نمی‌خواهد».

وزیر خارجه ژاپن در گفت‌وگو با آویگدور لیبرمن گفت: «چنین گزینه ای موجب افزایش تنش و سردرگمی جدید سیاسی در منطقه می شود و به ایران بهانه جدیدی می‌ دهد تا برنامه هسته ای خود را ادامه دهد.»

برخی از مقامات بلندپایه پیشین اسرائیل، اخیرا نگرانی خود را از احتمال حمله اسرائیل به ایران اعلام کرده اند.

اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان نسبت به احتمال یک حمله پیشدستانه از سوی کشورش به ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که به قدرت قضاوت و تصمیم‌گیری نخست‌وزیر و وزیر دفاع کنونی اسرائیل اطمینان لازم را ندارد.

آقای اولمرت در این مصاحبه که با سی‌ان‌ان، انجام داد گفت که به باور او حمله پیشدستانه به ایران «یک اشتباه بسیار فاحش برای امنیت و سعادت اسرائیل است.»

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می داند.

XS
SM
MD
LG