لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

«نبود قانون حمایت از حیوانات، بزرگترین عامل تلفات پلنگ ها»


برخی فعالان محيط زيست و حاميان حقوق حيوانات می‌گويند، سال ۱۳۹۲ تا اين لحظه، يکی از بدترين سال‌ها برای پلنگ ايرانی بوده است. در ۹ ماه گذشته ۹ قلاده پلنگ ايرانی به عنوان از يکی از ارزشمندترين گربه‌سانان کشته شده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:40 0:00
لینک مستقیم

ده روز پس از آن‌که خبر رسيد يک پلنگ ايرانی در استهبان فارس «احتمالاً به‌دليل طعمه سمی» کشته شده، خبرگزاری‌های ايران از تصادف يک خودرو با يک پلنگ در لرستان و کشته شدن اين جاندار کمياب خبر دادند.
روز سه‌شنبه همچنين، اداره حفاظت محيط زيست بافق اعلام کرد لاشه يک قلاده پلنگ در روستايی در اين منطقه پيدا شده است.

راديو فردا درباره دلايل کشته‌شدن اين گربه‌سانان کمياب با سپهر سليمی، دبير پيشين انجمن حمايت از حيوانات اصفهان گفت‌وگو کرده است.
سلیمی: این خبرهایی که در رابطه با کشته شدن پلنگ‌ها می‌رسد که مثلا گفته می‌شود ۹ پلنگ در ۹ ماه گذشته کشته شده‌اند، خبرهایی است که به دست ما رسیده و ما از آن‌ها مطلع شده‌ایم، پلنگ‌هایی که ممکن است شکارچیان بکشند و ما خبردار نشویم یا اینکه از طریق سم برای استفاده از پوست آن‌ها بکشند و خبر آن‌ها به دست ما به هر دلیلی نرسد، آمار خیلی خیلی بیشتر از اینهاست.
بزرگ‌ترین دلیل، نبود قانون حمایت از حیوانات در کشور است. قانون حمایت از حیوانات یک آرزوی چندین و چند ساله حامیان حیوانات است.
اگر آن چیزی که شما می‌گویید تبدیل به آرزو شده یعنی قانون حمایت از حیوانات در کشور وجود داشته باشد و به تصویب برسد، شما فکر می‌کنید تاثیر آن به قدری است که بتواند از کشته شدن حیوانات وحشی در کشور به خصوص پلنگ‌ها و یوزپلنگ‌ها در ایران جلوگیری کند؟
راه و روش برای برخورد با متخلفان مشخص می‌شود. در حال حاضر به طور مثال نرخ ضرر و زیانی که برای کشتن یک پلنگ اعلام شد، ۵ میلیون تومان بوده است در حالی که در بازار جهانی این عدد تا ۳۰ میلیون تومان است.
طبیعی است که احتمالا یک سری شکارچی متخلف هستند، که به منظور کسب سود ناشی از فروش پوست پلنگ، به سوی شکار می روند. سال گذشته خبرهایی داشتیم که مراکزی در تهران کشف کرده‌اند که پوست پلنگ‌ها در آنجا خرید و فروش می‌شده تا از این پوست‌ها کیف و لباس تولید کنند.
یکی از مواردی که شما اسم بردید، پوست پلنگ است که باعث می‌شود تا این حیوان را یا به تله بیاندازند یا مسموم کنند، در واقع برای مقاصد تجاری ممکن است که پلنگ‌ها شکار بشوند. اما بعضی مواقع هم بوده که جسد این حیوانات پیدا می‌شود که کشتن آن‌ها هیچ دلیل نداشته است.
تقریبا ۷۰ درصد از تلفات گربه سانان کشور به دلیل تلفات جاده‌ای بوده است و این به خاطر آن است که بسیاری از جاده‌ها و اتوبان‌هایی که احداث می‌شوند در نزدیکی اقامتگاههای این حیوانات و مناطق حفاظت شده است و یا صنایعی که احداث می‌شوند، نظیر پالایشگاه‌ها در نزدیکی و مجاورت مناطق حفاظت شده و زیستگاههای این حیوانات است. این باعث می‌شود که عبور و مرور در این مناطق و دسترسی شکارچیان به این زیستگاه‌ها بیشتر بشود و این موارد در افزایش تلفات حیوانات تاثیر گذار است.
و البته بخش دیگری از این عوامل هم، مربوط به بحث‌های فرهنگی است.
از دید فعالان محیط زیست و حامیان حیات وحش، چه راه‌هایی وجود دارد برای فرهنگ سازی در این زمینه و اینکه مردم بیشتر این حیوانات را دوست خودشان بدانند، یا اگر در شرایطی قرار می‌گیرند که از آن‌ها می‌ترسند، آن‌ها را نکشند.
بخش آموزش است که هم باید از طریق صدا و سیما و هم از طریق آموزش و پرورش و مدارس انجام بشود. بخش دیگر را هم باید ان جی او‌ها برعهده یگیرند که متاسفانه در چندسال گذشته، تضعیف شده‌اند و امیدواریم که این ان جی او‌ها بار دیگر قدرتمند بشوند و بتوانند در عرصه اجتماعی فعالیت بیشتری داشته باشند.
در کنار مسایل فرهنگی، فراموش نکنیم که آموزش جوان‌های محلی و مردمی که در کنار حیوانات و حیات وحش زندگی می‌کنند، بقسیار مهم است. باید دید و فرهنگ آن‌ها نسبت به حیوانات تقویت بشود که به حیوانات کمتر آسیب بزنند.
محیط‌ بان‌ها از جمله کسانی هستند که در چنین شرایطی تلاش می‌کنند وظیفه خودشان را انجام بدهند که بخشی ازوظیفه آن‌ها، حمایت از حیات وحش است. اما بر اساس اخباری که در چند ماه گذشته منتشر شده، گویا برخی محیط‌ بان‌ها چندان از شرایط خودشان راضی نیستند. فکر می‌کنید این موضوع هم تاثیر داشته باشد.
قطعا تاثیر دارد. تقریبا حدود ۱۱۳ محیط‌ بان طی چهار دهه گذشته، به وسیله شکارچی‌ها کشته شده‌اند. الان هم که می‌دانید قانون مشخصی برای حمایت از محیط‌ بان‌ها وجود ندارد و همین الان هم محیط بان‌هایی هستند که منتظر اجرای حکم اعدام هستند، برای اینکه با شکارچی‌ها برخورد کردند و از طرفی نگاه می‌کنیم که طبق گفته‌های معاون سازمان محیط زیست، سال گذشته حداقل یک میلیون اسلحه شکاری در کشور وجود داشته، شما آمار تعداد اسلحه‌های شکاری را با وضعیت بد محیط‌ بان‌ها مقایسه کنید، خب در چنین شرایطی قطعا به حیات وحش کشور فشار وارد می‌شود و دور از ذهن نیست که حیوانات بسیار زیادی توسط شکارچی‌ها کشته بشوند.
XS
SM
MD
LG