لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

درمان موش‌های قطع نخاعی در سوئيس


پژوهشگران سوئيسی توانسته اند طی آزمايشی بر روی موش های آزمايشگاهی قطع نخاعی، عارضه فلج را در آنها درمان کنند.

بعضی از اين موش ها آن قدر پيشرفت داشته اند که نه تنها توانايی راه رفتن مجدد را يافته اند بلکه پس از مدت درمان کوتاهی توانسته اند از پله نيز بالا بروند. پژوهشگران اميدوارند که اين پيشرفت در نهايت منجر به يافتن راه حلی برای درمان فلج بيماران قطع نخاعی شود.
به نوشته روزنامه «ديلی نيوز»، آزمايش اخير توسط گروهی از دانشگاه زوريخ و دانشگاه فنی «ای پی اف ال» سوئيس بر روی ۲۷ موش آزمايشگاهی – که نخاع هايشان به همين منظور قطع و پاهای عقبشان فلج شده بود، صورت پذيرفته است.
گرگور کورتينه، سرپرست گروه تحقيقاتی سوئيسی، در بيانه ای با اشاره به آزمايش موفقيت آميز تيمش با افتخار می گويد: «اين آزمايش حکم جام جهانی توانبخشی عصبی را دارد،» وی می افزايد: «موش های ما تنها چند هفته بعد از آغاز برنامه درمانی به ورزشکاران کوچکی تبديل شده اند که انگار هيچ وقت فلج نبوده و ۱۰۰% توانايی خود را در انجام حرکات ارادی بازيافته اند.»
قرار است نتايج اين تحقيق در نسخه يکم ژوئن نشريه «ساينس ژورنال» به چاپ برسد.
۱۷ عدد از مجموع ۲۷ موش قطع نخاعی در اين تحقيق توانبخشی شده اند در حالی که ده تای ديگر به عنوان گروه کنترل بدون انجام توانبخشی جداگانه نگهداری شدند.
در آزمايش فوق ابتدا نوعی ترکيب شيميايی محرک سلولی به ۱۷ موش تحت درمان تزريق شد. در مرحله بعد، پژوهشگران با کاشت الکترود در ستون فقرات موش ها نخاع آنها را تحريک کردند. سپس با پوشاندن نوعی قلاده سينه ای بر موش های تحت آزمايش آنها را بر روی دستگاه دو درجا (تردميل) قرار دادند. در نهايت نيز، تکه ای شکلات درانتهای مسير موش ها را برای حرکت بر روی دستگاه دو درجا تشويق می کرد.
جينين هيوتشی، يکی از دست اندرکاران پژوهش ياد شده، رمز اصلی اين آزمايش را «تمرين اراده محور» می داند که، به گفته وی، موجب رشد چهار برابری رشته های عصبی در مغز و نخاع موش ها شد.
کورتينه، رهبر گروه، نيز تأکيد می کند که موش ها «نه تنها داوطلبانه گام برداشتند بلکه به سرعت توانستند بر برابر محرک ها جهيده، از پله بالا رفته و از برخورد با موانع جلوگيری کنند.»
اينکه آيا در نهايت اين روش امکان اجرا بر روی بيماران قطع نخاعی در ميان انسان ها را خواهد داشت هنوز معلوم نيست، به ويژه در ميان کسانی که آسيب نخاعی در ايشان نتيجه ضرب خوردگی بوده، بر خلاف موش های اين آزمايش که از طريق قطع رشته نخاعی فلج شدند.
با اين همه محققان می گويند آزمايش های بالينی بر روی انسان ها ظرف دو سال آينده در زوريخ آغاز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG