لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

پاپ: مسیح پیش از میلاد به دنیا آمده است


پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک‌های جهان در کتاب خود که جدیدا منتشر شده است می‌گوید که تقویم مسیحی براساس یک اشتباه محاسبه تاریخی تنظیم شده و عیسی مسیح چند سال قبل از تاریخی که عموما تصور می‌شود، زاده شده است.

پاپ در کتاب خود به نام «عیسی ناصری، حکایت کودکی» که روز چهارشنبه منتشر شده می‌نویسد که این اشتباه محاسبه محصول خطای یک راهب مسیحی است به نام «دیونیسیوس اکسیگوس» که در قرن ششم میلادی می زیسته است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» در این کتاب که در اولین چاپ آن یک میلیون نسخه وارد بازار شده است پاپ می‌نویسد:«محاسبه مربوط به آغاز تقویم ما که براساس زمان تولد عیسی مسیح تنظیم شده توسط «دیونیسیوس اکسیگوس» انجام گرفت و وی در محاسبات خود چندین سال اشتباه کرد. تاریخ تولد واقعی عیسی مسیح چندین سال زودتر بوده است.»

این ادعا که محاسبات پایه تقویم مسیحی اشتباه است نکته جدیدی نیست. بسیاری از مورخان معتقدند که عیسی مسیح بین دو تا هفت سال قبل از میلاد متولد شده است. اما طرح این موضوع و اظهار تردید در مورد یکی از مهمترین عناصر سنت مسیحی توسط رهبر کاتولیک‌های جهان نکته بسیار مهمی است.

«دیونیسیوس اکسیگوس» راهب مسیحی قرن ششم به عنوان خالق تقویم مدرن مسیحی تلقی می‌شود که اکنون بخش گسترده‌ای از جهان از آن استفاده می‌کنند. یکی از انگیزه‌های وی برای اختراع چنین تقویمی فاصله گرفتن دنیای مسیحیت از تقویمی بود که نقطه آغاز آن شروع دوران حکمروایی «دیوسلیتان» امپراطور روم بود.

این امپراطور مسیحیان دوران خود را سرکوب کرده بود بنابراین مسیحیان که از قرن پنجم و ششم به مرور در اروپا قدرت خود را تثبیت می‌کردند ترجیح دادند که به جای دوران زمامداری وی تاریخ تولد عیسی مسیح را مبنای آغاز تقویم جدید قرار دهند.

روزنامه «دیلی تلگراف» یادآوری می‌کند که نحوه محاسبه زمان تولد عیسی مسیح توسط مخترع این تقویم کاملا مشخص نیست و بسیاری از مورخن با نظر پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان در مورد اشتباه محاسبه موجود در این تقویم موافق اند.

در انجیل کتاب مقدس مسیحیان تاریخ مشخصی برای تولد عیسی مسیح قید نشده است. به نظر می‌رسد که «دیونیسیوس اکسیگوس» بری محاسبه سال تولد عیسی مسیح از یک اشاره مبهم به آغاز دوران پیامبری وی در متون مقدس و همچنین زمان غسل تعمید او که در دوران زمامداری «تیبریوس» یکی از امپراطوران روم صورت گرفته استناد کرده است.

زمان تولد عیسی مسیح تنها موضوع بحث برانگیز در کتاب پاپ نیست. او در بخش دیگری از کتاب می‌گوید که برخلاف سنت رایج بین اکثریت مسیحیان در لحظه تولد عیسی مسیح که طبق روایات در یک آغل روی داده است هیچ حیوانی از جمله گاونر و یا الاغ در آن آغل نبوده است.

اکثر کاتولیک‌های جهان هنوز هم طبق سنت‌های دیرین به هنگام فرارسیدن تولد عیسی مسیح به عنوان بخشی از تزیینات کریسمس صحنه تولد وی را با مدلهای اسباب بازی مانند بازسازی می‌کنند که فضای درونی یک آغل، مریم مقدس، داوود، عیسی نوزاد و چند حیوان اهلی از جمله یک الاغ و یک گاو نر را شامل می‌شود.

پاپ بندیکت شانزدهم در مورد محل تولد عیسی مسیح نیز نظر مورخانی را که معتقدند وی در ناصره متولد شده رد کرده و تاکید می‌کند که وی در بیت اللحم متولد شده است.

روزنامه «دیلی تلگراف» از قول پروفسور جان بارتون استاد انجیل شناسی در دانشگاه آکسفورد می‌نویسد که اکثر مورخان با نظر پاپ موافق هستند که تقویم عیسوی اشتباه است و عیسی مسیح بین ۴ تا ۶ سال قبل از میلاد متولد شده ست.

به گفته وی در کتاب مقدس مسیحیان به زمان تولد عیسی مسیح هیچ اشاره دقیقی نشده و تمام آنچه که مشخص است این است که وی در دوران زمامداری «هروئد» متولد شده که یک سال قبل از میلاد درگذشت.

به گفته پروفسور جان بارتون این اعتقاد که عیسی مسیح در روز ۲۵ دسامبر متولد شده است نیز هیچ پایه علمی و دقیقی ندارد. به گفته وی حتی هیچ مدرکی وجود ندارد که فصل یا ماه تولد وی را مشخص کند. تعیین روزهای آخر دسامبر که تاریک ترین دوران سال و بلندترین شب‌های زمستان است به احتمال فراوان از سنن و آیین‌های دوران قبل از مسیحیت یا بت پرستی به عاریه گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG