لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

شورشیان لیبی شهر نفتی اجدابیا را از قذافی بازپس گرفتند


شورشیان لیبی در نزدیکی شهر اجدابیا
شورشیان لیبی در نزدیکی شهر اجدابیا
شورشیان مخالف معمر قذافی با پشتيبانی هوايی نیروهای ائتلاف بين‌المللی، روز شنبه موفق به بازپس‌گیری شهر استراتژيک نفتی اجدابيا در شرق لیبی از نيروهای دولتی لیبی شدند.

این شورشیان می‌گویند: «بسیاری از جنگجویان قذافی در اجدابیا به اسارت درآمده‌اند.»

به گزارش وب‌سایت انگلیسی تلویزیون الجزیره، روز جمعه هواپيماهای غربی تجهيزات و تانک‌های نيروهای قذافی را که خارج از شهر اجدابیا قرار داشتند، منهدم کردند تا شورشیان قادر به بازپس‌گیری این منطقه استراتژیک شوند.

الجزیره می‌افزاید تشدید بمباران به دست هواپیماهای غربی موجب فرار ساکنان وحشت‌زده اجدبیا از این شهر شده است.

مخالفان معمر قذافی به الجزیره گفته‌اند که «به ما هشدار داده‌اند که احتمالا برخی از نیروهای قذافی در ساختمان‌های ابجدابیا مخفی شده‌اند و امکان دارد ما را هدف قرار دهند، ولی شهر کاملا در دست جنگجویان اپوزیسیون است.»

خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز از اجدابيا گزارش داده است که صبح شنبه در حالي که مخالفان قذافی با به صدا در آوردن بوق خودروها و نشان دادن علامت پيروزی وارد شهر می‌شدند، طرفداران قذافی مواضع دفاعی اجدابيا را رها کرده و گريخته‌اند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه ۲۶ اسفند قطعنامه ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را با اکثريت قاطع آرا تصويب کرد.

این قطعنامه به جامعه بین‌الملل برای اجرای این ممنوعیت پرواز و همچنین دفاع از غیرنظامیان اجازه اتخاذ «همه اقدامات لازم» و از جمله گزینه نظامی را داده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، ناوها و زیردریایی‌های آمریکایی و بریتانیایی مستقر در دریای مدیترانه در نخستین روز حمله ائتلاف بین‌المللی به نیروهای تحت امر معمر قذافی، بیش از یک‌صد فروند موشک توماهوک به مراکز و تاسیسات نظامی لیبی شلیک کرده و هواپیماهای جنگی فرانسه نیز به شکار تانک‌های نیروهای وفادار به رهبر لیبی پرداخته‌اند.

در همین حال شورشیان مخالف قذافی می‌گویند روز جمعه هواداران حاکم لیبی شهر مصراته را گلوله‌باران کرده و شش غیرنظامی را کشته‌اند.

بندر مصراته سومین شهر بزرگ لیبی است و از ۲۷ اسفندماه که اعتراض علیه حکومت قذافی آغاز شد، صحنه شدیدترین درگیری‌ها بین شورشیان و هواداران قذافی بوده است.

دولت لیبی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این شهر تحت کنترل کامل نیروهای دولتی درآمده است. شورشیان این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

ساکنان این بندر می‌گویند که آب، برق و تلفن مصراته قطع است. صلیب سرخ بین‌الملل نیز اعلام کرده است که مانعی برای رسیدن کمک‌های سازمان‌های خیریه به اهالی این شهر از سوی نیروهای قذافی و شورشیان وجود ندارد و طرفین درگیر به محموله‌ها اجازه عبور می‌دهند.

در همین حال اتحادیه آفریقا اعلام کرد که این سازمان قصد دارد از طریق گفت‌وگو و تلاش‌های دیپلماتیک جنگ بین شورشیان و نیروهای قذافی را پایان دهد.

این اتحادیه در اولین بیانیه خود پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع، خواستار برگزاری انتخابات دموکراتیک در لیبی شده است.
XS
SM
MD
LG