لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

«بزرگترین مشکل منطقه، برخوردار نبودن ايران از نقش برابر در مذاکرات است»


سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف
سرگئی لاورف ، وزیر خارجه روسيه، در مصاحبه ای که ۲۸ مرداد منتشر شد، گفته است: «به نظر من، بزرگترین مشکل منطقه اين است که ايران نقش برابری در مذاکرات ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لاوروف در مصاحبه‌ای که متن آن در سايت وزارت خارجه روسيه منتشر شده، گفته است: «اين درست است که اسرائيل، آمريکا و بسياری از کشورهای خليج فارس شکايت هايی از ايران دارند، اما اين امر نبايد منجر به منزوی کردن ايران شود.»

وی افزوده است: «برای ما مهم است تمام کشورهايی که بر وضعيت (منطقه) تاثیرگذار هستند، در مذاکرات شرکت کنند و منزوی نشوند.»

روسیه پیشتر خواستار شرکت ایران در مذاکرات در مورد سوریه شد ولی آمریکا مشارکت تهران برای حل و فصل بحران سوریه را رد کرده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، پیشتر در این مورد گفته بود: «فکر نمی‌کنم کسی پیدا شود که بتواند با جدیت بگوید ایران تأثیر مثبتی در تحولات سوریه داشته‌است.»

ایران حامی اصلی دمشق در منطقه محسوب می شود. روسیه و چین نیز قطعنامه‌های تحریمی علیه حکومت بشار اسد را در شورای امنیت وتو کرده‌اند.

آقای لاوروف با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران یکی از مشکلات اصلی است، گفت که اخیرا با همتای اسرائیلی خود، آویگدور لیبرمن، گفت‌وگوی تلفنی داشته و به وی گفته است که روسیه فکر نمی‌کند که عملیات نظامی راه حل با دوامی برای این مشکل باشد.

غرب و اسرائیل، تهران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد، ولی ایران همواره این اتهام را رد کرده و می‌گوید از برنامه هسته‌ایش برای مقاصد صلح‌آمیز، از جمله تولید برق، استفاده می‌کند.

آقای لاوروف در پاسخ به این پرسش که با توجه به تهدیدهای ایران در خصوص بستن تنگه هرمز، چگونه می‌توان ایران را به میز مذاکرات دعوت کرد، گفت: «من شک دارم که این تهدیدها به عملیاتی جدی منجر شود.»

وی افزود: «این تصمیم مجلس ایران بود ولی چند روز پس از این تصمیم علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران گفت که چنین موضعی واقع گرایانه نیست.»

وی همچنین گفت: «طرف مقابل نیز ایران را تهدید به بمباران می کند. چنین سخنانی فایده‌ای برای کسی ندارد.»

رهبران اسرائیل بارها تهدید کرده‌اند که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، این کشور به مراکز هسته ای ایران حمله خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG