لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

رضا سقايی، خواننده « دايه دايه وقت جنگه» درگذشت


رضا سقايی
رضا سقايی

رضا سقايی ، خواننده موسيقی لری، صبح روز يکشنبه بر اثر نارسايی تنفسی در تهران درگذشت. وی خواننده قطعات ماندگاری چون « دايه دايه وقت جنگه» بود.


به گزارش خبرگزاری «مهر»، به گزارش خبرنگار مهر، رضا سقایی ،خواننده پیشکسوت موسیقی لری که سالها از بیماری رنج می برد از ده روز پیش به علت سکته مغزی در بیمارستان ساسان تهران بستری شده بود.

سقایی متولد 1318 در خرم آباد بود و مدتی در کلاس های آواز اسماعیل مهرتاش به آموزش خوانندگی پرداخت.وی در اواخر جنگ تحمیلی بر اثر اصابت ترکش بمب در ازنا مجروح شد و تا زمان مرگ درگیر مصائب و عوارض این اتفاق بود.

به نوشته خبرگزاری مهر، «وی در طول زندگی هنری اش با هنرمندانی همچون علی اکبر شکارچی ، مجتبی میر زاده و فرج علیپور همکاری داشته و قطعات ماندگاری از وی برجای مانده است؛او نخستین بار تصنیف "آن نگاه مست تو" را به زبان لری اجرا کرد؛همچنین در سال 86 ، ترانه "دایه دایه" با تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار یکصد سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید.»



سایت موسیقی ، يادداشت علی اکبر شکارچی (عضو هيئت مديره کانون نوازندگان) را که به این مناسبت نوشته و در اختيار این سايت قرار داده منتشر کرده است.

وی در این یادداشت نوشته است :«مردم هنر دوست ايران ، لرستانی های عزيز هنر پرور!
ذهن و گوش و هوش شما و فرزندانتان در سراسر ايران با نغمه خوانی در صدای چپ کوک سقايی به موسيقی لری آشنا شد. او با تهی دستی و صبوری نهال موسيقی لری را در طول عمر پربارشان در جان شيفته شما غرس کرد. اکنون بسيار متاسفم که سرنا نوازان لرستان در سوگ او بايستی ساز چپی بنوازند.»

XS
SM
MD
LG