لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

«جيغ» رکورد شکست


به نظر می رسد که پژواک « جيغ » نقاشی معروف اثر « ادوارد مونک » (ادوارد مونش) هنوز هم در سراسر جهان شنيده می شود.

اين تابلو که يکی از معروفترين آثار هنری است روز چهارشنبه، دوم ماه مه، در جريان يک حراج به بهای تقريبا ۱۲۰ ميليون دلار به فروش رسيد و رکورد فروش آثار هنری جهان را شکست.

کارشناسان هنر معاصر اين تابلو را که در سال ۱۸۹۵ تکميل شده است نمادی از استيصال و اضطراب انسان مدرن می دانند.

به نوشته واشینگتن پست، نام و مشخصات صاحب جديد اين تابلو اعلام نشده است. مسئولين موسسه حراج آثار هنری «ساتبی» می گويند که قبل از اين حراج، گرانقيمت ترين اثر هنری که به فروش رفته بود تابلويی از آثار پيکاسو بود به نام «برهنه ، برگ های سبز و نيم تنه » که در سال ۲۰۱۰ به بهای ۱۰۶ ميليون دلار فروخته شد.

«ادوارد مونک» نقاش اکسپرسيونيست نروژی چهار نسخه از همين تابلو را خلق کرد. موردی که روز گذشته توسط موسسه « ساتبی » به حراج گذاشته شد تنها نسخه از اين مجموعه است که هنوز در مالکيت يک فرد قرار داشته و رنگ آسمان و پس زمينه آن سرخ تيره است.

تابلوی «جيغ» در کنار آثار ديگری نظير «موناليزا» جزو معروفترين و پر بيننده ترين نقاشی های جهان است. اين تابلو راه خود را به عرصه فرهنگ و هنر عامه پسند گشوده و در عين حال روی آثار بسياری از هنرمندان نوگرا تاثير گزار بوده است.

در روز برگزاری حراج ، به هنگام ورود تابلو به سالن تمام حاضران به هيجان آمدند. حراج اين اثر با بهای ۴۰ ميليون دلار آغاز شد و هفت خريدار بر سر تصاحب آن و پرداخت بالاترين قيمت به رقابت پرداختند. در نهايت اين رقابت به دو خريدار محدود شد که از طريق تلفن در حراج شرکت داشتند. فروش گرانقيمت ترين اثر هنری جهان فقط دوازده دقيقه طول کشيد.

صاحب تا به امروز اين تابلو يک خانواده ثروتمند نروژی است که پدر بزرگ آنها همسايه و در عين حال حامی مالی « ادوارد مونچ » بوده است. به گفته يکی از اعضای اين خانواده پول حاصل از فروش اين تابلو برای ساختن يک موزه و هتل جديد در شهر« هويستن » در نروژ هزينه خواهد شد که بيش از يک قرن پيش « ادوارد مونچ » در آنجا ساکن بود.

به غير از «جيغ» تاکنون فقط بهای سه اثر هنری ديگر از مرز صد ميليون دلار عبور کرده است. آنها عبارتند از تابلوی « برهنه، برگ های سبز و نيم تنه » و همينطور « شاگرد جوان » اثر پيکاسو و مجسمه «مرد عابر » اثر « آلبرتو جياکومتی».

XS
SM
MD
LG