لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

اعتصاب کارگران شرکت آهنگری تراکتورسازی تبريز


کارگران شرکت آهنگری تراکتور سازی تبریز
کارگران شرکت آهنگری تراکتور سازی تبریز

کارگران شرکت آهنگری تراکتورسازی تبريز، بزرگترين کارخانه فورچ خاورميانه در پی عدم توجه به خواسته های آنان از ۱۰ روز قبل دست به اعتصاب عمومی زده و از مسئولين خواستار رسيدگی به آن شده اند.

گزارشها حاکی است که پاسخ مسئولين به اعتصاب ۸۰۰ کارگر اين شرکت، تاکنون فقط دستگيری تعدادی از اعتصاب کنندگان و تهديد به اخراج آنها بوده است.

اعتراضات کارگری از تيرماه بصورت نامنظم شروع شده و از اول مرداد ماه بعد از چندين بار وعده مسئولين و عدم رسيدگی به مطالبات کارگران به اعتصاب کل کارگران اين واحد توليدی منجر شد. اين، دومين اعتصاب بزرگ کارگری طی شش ماه گذشته در تبريز است.

اعتصاب يازده روزه ۱۸۰۰ کارگر پيمانی مجتمع پتروشيمی تبريز در اسفندماه سال ۸۹ منجر به رسيدگی به مطالبات آنها برای حذف پيمانکار و قرارداد مستقيم کاری با اين واحد توليدی و نيز برخورداری از حقوق و مزايای کارگران رسمی شده بود.

خبرگزاری ايلنا گزارش داده است که رضا رحمانی، نائب رئيس مجلس و نماينده تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ظهر روز پنج شنبه در جمع کارگران شرکت آهنگری تراکتورسازی تبريز حاضر شده و با قول پيگيری مطالبات آنها، خواسته است که به اعتصاب پايان دهند.

رحمانی در سخنرانی برای کارگران اعتصاب کننده گفته است که تبريز يکی از «قطب های بزرگ صنعتی کشور» است و موفقيت و پيشرفت تبريز در اين عرصه به واسطه وجود نيروی انسانی تلاشگر و کارگران «وفادار» بوده است.

وی توضيحی در مورد مصاديق و الزامات «وفاداری» نداده است، اما تاکيد کرده است که «واگذاری اين کارخانه در قالب سياست های اصل ۴۴ بوده، قانون به طور شفاف همه چيز را مشخص کرده و بايد تابع آن باشيم و همه مکلف به تبعيت از فرامين رهبری در حفظ اشتغال هستيم.»

با توجه به واگذاری چند ساله اين شرکت به بخش خصوصی، کارگران کارخانه آهنگری خواستار زير پوشش قرار گرفتن آن زير نظر مجتمع تراکتورسازی ايران همچون گذشته هستند.

دولت تاکنون سهام بلوک های شرکت آهنگری تراکتورسازی تبريز را در چندين نوبت بر اساس اصل ۴۴ (خصوصی سازی شرکتهای دولتی) در بورس واگذار کرده است.

کارگران اين شرکت با ليست کردن مطالبات خود در ۱۱ بند، نظير پرداخت به موقع حق بيمه کارگران، محسوب کردن شرايط سخت و زيان آور هنگام بازنشستگی، اضافه کردن مدت قرارداد کارگران و کارکنان قراردادی شرکت، پرداخت بهره وری‌های معوقه، پرداخت کامل حقوق در پايان هر ماه دست از مسئولين و مديران اين شرکت خواسته بودند که به خواسته های آنها رسيدگی شود.

اعتصاب ها و نارضايتی های جسته و گريخته کارگران اين شرکت از ماه گذشته شروع شده بود. دبيرخانه کارگر تبريز و دبير کارگروه حمايت از کارگران کميسيون حقوق بشر اسلامی منطقه هفت کشور در ۱۹ تيرماه در پی اوج گرفتن نارضايتی کارگران در گفتگو با تارنمای اينترنتی خانه کارگز تبريز گفته بود که، «در پی وعده مسئولان به عملی شدن خواسته‌های کارگران، کارکنان شرکت آهنگری تراکتورسازی ايران سر کار حاضر شده اند.»

به گزارش سايت خانه کارگر تبريز، کريم صادق‌زاده گفته بود که در پی مشکلات کارگران شرکت آهنگری به دليل برخی از مسائل حاکم بر اين واحد توليدی و به‌دنبال پيگيری‌های انجام شده، کارگران اين واحد توليدی با طرح خواسته‌های خود در ۱۱ بند و قول مساعد مسئولان برای تحقق آن بر سرکار خود بازگشته اند.

خبرگزاری ايسنا نيز هفته گذشته از پايان اعتصاب کارگران اين شرکت خبر داد، اما اعتصاب کارگران ادامه يافت.

کریم صادق‌زاده با اشاره به اينکه مسائل شرکت آهنگری «مسبوق به سابقه» بوده است، افزود: خوشبختانه با پيگيری‌های انجام شده و حضور تنی چند از کارشناسان سازمان کار و امور اجتماعی آذربايجان شرقی و فرمانداری تبريز و آمادگی آنان برای تحقق و پيگيری خواسته‌های کارگران، سبب شد تا آرامش به اين واحد توليدی برگردد.

XS
SM
MD
LG