لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

«تحصن صدها دانشجو در دانشگاه صنعتی بابل»


دومین روز تحصن دانشجویان دانشگاه بابل (عکس از خبرنامه امیرکبیر)
دومین روز تحصن دانشجویان دانشگاه بابل (عکس از خبرنامه امیرکبیر)

علی تقی‌پور، دبير سياسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل در گفت‌وگويی با راديو فردا گفت که «صدها دانشجوی اين دانشگاه در اعتراض به فشار روزافزون بر دانشجويان، روز يکشنبه، دست به تحصن و اعتصاب غذا زده‌اند.»

آقای تقی‌پور همچنين گفت که روز يکشنبه که دومين روز تحصن دانشجويان در اين دانشگاه بود، دانشجويانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند در دفتر معاونت فرهنگی دانشگاه تحصن کردند.

وی افزود که پس از برگزاری مراسم ۱۶ آذر فشار بر دانشجويان افزايش يافت، ۱۷ حکم انضباطی صادر شد که پنج حکم آن تعليق بود، برخی از دانشجويان تهديد شدند و دفتر انجمن اسلامی پلمب شد.

علی تقی‌پور همچنين گفت: «دکتر امينی‌راد به طور رسمی به ما اعلام کرد که بر اساس اعلام معاونت فرهنگی دانشگاه، وزارت علوم از مقامات دانشگاه خواسته که با اعضای دفتر تحکيم وحدت طيف علامه به شدت برخورد کنند.»

وی پايان «سياست سرکوبگرانه» دانشگاه در قبال دانشجويان، فعاليت مجدد انجمن اسلامی و استعفای معاون فرهنگی دانشگاه از جمله خواسته‌های دانشجويان برای پايان دادن به اعتصاب غذا و تحصن است.

آقای تقی‌پور همچنين گفت: «حرکت ما حمايت از دانشجويان زندانی دانشگاه امير کبير نيز به شمار می‌رود.»

سايت خبرنامه امير کبير نيز گزارش داد که صدها دانشجويان دانشگاه صنعتی بابل نيز در اعتراض به فشارهای وارده از سوی دولت احمدی‌نژاد بر جنبش دانشجويی همچون بازداشت طولانی مدت دانشجويان پلی تکنيک و برخورد با طيف علامه دفتر تحکيم وحدت، پلمپ دفتر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی بابل، ۱۷ حکم صادره از سوی کميته انضباطی برای دانشجويان همين دانشگاه برای مراسم ۱۶ آذر و انحلال شورای صنفی دانشگاه دست به تحصن زدند.

اين سايت افزود که چند تن از دانشجويان بسيجی به سوی محسن برزگر، يکی از دانشجويانی که از ديروز در اعتصاب غذاست، حمله کردند که با واکنش دانشجويان متحصن روبه‌رو شد. سپس مسئول نهاد رهبری دانشجويان بسيجی را از منطقه دور کرد و به آنها گفت با انجمنی‌ها درگير نشويد.

در ماه‌های اخیر، اعمال فشار بر دانشجویان ایرانی واکنش‌هایی را در میان نهادهای مدافع حقوق بشر برانگیخته است و از جمله پيشتر، برخی از سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانيه‌ای از وضعيت دانشجويان، دستگيری و فشار بر آنها در ايران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بيانيه اين سازمان مدافع حقوق بشر آمده است که فشار و دستگيری دانشجويان رو به افزايش است و اين حرکت احتمالاً برای خاموش نگهداشتن آنها، پيش از انتخابات آتی رياست جمهوری در ايران انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG