لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

از هر چهار کاربر فيس بوک يک نفر دروغ می گويد


حدود ۲۵ درصد از مشترکان و کاربران شبکه اجتماعی فيس بوک در مورد اطلاعات و مشخصات فردی خود دروغ می گويند و دليل اصلی آن نه فقط خودنمايی و بزرگ نمايی بلکه در مواردی به خاطر حفاظت از اطلاعات خصوصی است.

شبکه خبری سی ان ان می نويسد که در روزهای اخير گزارشی تحت عنوان « فيس بوک و حريم خصوصی» منتشر شده که در آن روشهای کاربران فيس بوک در زمينه انتشار و اشتراک اطلاعات شخصی آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس نظرسنجی و سرشماری که از دو هزار خانواده آمريکايی صورت گرفته، حدود ۲۵ درصد از کاربران می گويند که به خاطر حفاظت از اطلاعات خصوصی خود مطالبی که در صفحه فيس بوک منتشر می کنند غيرواقعی است. ميزان کسانی که اين کار را می کنند در سرشماری که دوسال پيش انجام شده فقط ۱۰ درصد بود.

نهاد فعال در زمينه حقوق مصرف کنندگان و کاربران شبکه های اجتماعی که اين تحقيقات را انجام داده می گويد دليل افزايش انتشار مطالب غير واقعی روی اين شبکه اجتماعی نگرانی کاربران در مورد اطلاعات خصوصی آنهاست . براساس يافته های اين گزارش بسياری از کاربران خواستار تنظيم و تصويب يک قانون جامع برای حفاظت از اطلاعات خصوصی افراد هستند که تمام موسسات و شرکتهای ارتباطی و تجاری را از جستجو و رديابی اطلاعات خصوصی افراد منع کند.

شبکه خبری سی ان ان می افزايد که حفاظت از حريم و اطلاعات خصوصی افراد محدوديت های زيادی دارد. به عنوان مثال طبق مقررات فيس بوک مشترکان بايد نام واقعی خود را ثبت کرده و حتی اگر از يک آدرس ای ميل ساختگی استفاده کنند باز هم آن آدرس با نام و مشخصات اصلی فرد مشترک مرتبط خواهد بود.

برخی از مشترکان شبکه فيس بوک برای جلوگيری از دسترسی ديگران به خصوص کارفرمايان به اطلاعات شخصی آنها، صفحه فيس بوک خود را با اسم ناقض خود ثبت کرده و يا تاريخ تولد خود را تغيير داده اند تا از سرقت اطلاعات شخصی آنها توسط سارقان اينترنتی جلوگيری کنند.

طبق يافته های اين نظرسنجی علاوه بر حفاظت از حريم خصوصی و اطلاعات شخصی ، کاربران به دلايل ديگری اطلاعات غيرواقعی در صفحات فيس بوک خود منتشر می کنند.

اين دلايل عبارتند از عدم نشر اطلاعاتی که در صورت افشای آن ممکن است دردسر آفرين باشد، در مواردی که نام حرفه ای هر فرد با نام واقعی اش يکسان نيست و بالاخره در مواردی که کاربران صرفا برای شوخی و گمراه کردن ديگران اطلاعات نادرست می دهند.

با اين همه به نظر می رسد که هنوز هم اکثريت بزرگی از کاربران فيس بوک اطلاعات درستی در مورد خود منتشر می کنند. به گفته برخی از کارشناسان، شبکه های اجتماعی نظير فيس بوک چنان پر طرفدار و گسترده شده اند و ميزان رد و بدل شدن اطلاعات شخصی آنقدر پر دامنه شده است که در نهايت خصوصيات و اطلاعات شخصی کاربران را برملا می کند.
XS
SM
MD
LG