لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۰

تحکیم وحدت: دست کم هفت دانشجو کشته شدند


عکسی از خوابگاه کوی دانشگاه پس از حمله نیروهای امنیتی
عکسی از خوابگاه کوی دانشگاه پس از حمله نیروهای امنیتی

تحکيم وحدت با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که دست کم هفت دانشجو در حمله نيروهای امنيتی به دانشگاه تهران و شيراز کشته شدند.

اين نهاد دانشجويی در بيانيه اش افزود : «شامگاه يکشنبه ۲۴ خرداد، نيروهای انصار و لباس شخصی با سازمان دهی گسترده و هماهنگ به دانشجويان ساکن در کوی دانشگاه تهران حمله کردند. اين افراد مجهز به انواع سلاح های سرد و گرم از جمله قمه و تبر بودند.»

تحکيم وحدت می افزايد دست کم پنج دانشجو در اين حمله جان باختند.

پیشتر یکی از دانشجویان حاضر در درگیری کوی دانشگاه تهران، به رادیو فردا گفته بود که نیروهای لباس شخصی با شکستن در بعضی از اتاق‌ها دانشجویان را کشان‌کشان بردند و با وارد کردن ضربات باتوم و با همکاری نیروهای پلیس آنها را بازداشت کردند.

در بیانیه تحکیم وحدت آمده است که «در دانشگاه شيراز نيز ماموران لباس شخصی، انصار و بسيج به دانشجويان اين دانشگاه حمله کردند که طی اين حمله حداقل ۲ دانشجوی اين دانشگاه به شهادت رسيده اند.»

این نهاد دانشجویی می افزاید : «در دانشگاه اصفهان ماموران انتظامی با گاز اشک آور به يکی از خوابگاه های اين دانشگاه حمله کردند و دانشجويان را برای ساعت ها مورد ضرب و شتم قرار دادند. در دانشگاه فردوسی مشهد نيز دانشجويان مورد هجوم نيروهای انصار حزب الله قرار گرفتند.»

تحکيم وحدت بازداشت گسترده دانشجويان، فعالان سياسی و مدنی را به شدت محکوم کرده است.

در پایان اين بيانيه تحکيم وحدت از مردم ايران خواسته به اعتراض به نتایج انتخابات رياست جمهوری ادامه دهند.

روز دوشنبه یک میلیون نفر در تهران به اعتراض به نتایج انتخابات و حمایت از میر حسین موسوی دست به راهپیمایی زدند. دست کم هفت نفر در این تظاهرات مسالمت آمیز بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند.

اعتراض ها پس از آن اوج گرفت که وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران روز شنبه اعلام کرد، محمود احمدی نژاد با کسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای از مجموع ۳۹ ميليون برنده رقابت انتخابات رياست جمهوری شده است.

اعلام اين نتايج با واکنش شديد مير حسين موسوی، نخست وزير سابق، و مهدی کروبی، رييس سابق مجلس، روبرو شده است و آن را «شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سيما» و «مضحک» دانسته اند.

واکنش مقامات ایرانی به حمله به کوی دانشگاه

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس با اشاره به حوادث کوی دانشگاه در روز یک‌شنبه برخورد با دانشجویان را «نسنجیده» خواند و وزیر کشور را مسئول پاسخ‌گویی دانست.

صادق محصولی نیز در نامه ای به استاندار تهران دستور پيگيری حادثه کوی دانشگاه تهران را صادر کرد.


به گزارش خبرگزاری مهر، وزير کشور ايران خواستار شناسايی و چگونگی ورود افراد غيرمسئول به مجموعه کوی دانشگاه و مشخص کردن ماهيت واقعی مهاجمين، نحوه و ميزان خسارات وارده و بررسی شکايات دانشجويان محترم ساکن کوی دانشگاه شده است.

فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران نیز گفته بود که «هیچ دانشجویی در حمله به کوی دانشگاه کشته نشده و افراد غیر مسئول دانشگاه را به اغتشاش کشیده اند.»

XS
SM
MD
LG