لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

انتشار اسناد بشقاب پرنده ها در بريتانيا


شی ناشناس در تاتارستان. عکس تزئینی است.
شی ناشناس در تاتارستان. عکس تزئینی است.
اسنادی که روز پنجشنبه توسط وزارت دفاع و مرکز اسناد ملی بريتانيا منتشر شد، پنجمين مجموعه از شواهد در مورد روئيت اشياء ناشناخته است که با هدف دسترسی افکار عمومی به اين اسناد منتشر می شود.

اين مجموعه مفصل ترين شواهد در اين زمينه است که مورد مربوط به سال های ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۰ را شامل شده و در مجموع ۶ هزار صفحه را در بر می گيرد.

بخشی از اين اسناد مشاهدات مردی ساکن شهر بيرمنگهام در انگلستان در ماه مارس ۱۹۹۷ است . او مدعی است که حوالی ساعت چهار بامداد يک شيئی نورانی آبی رنگ به شکل مثلث را برفراز حياط خانه خود ديده است.

در ادامه توضيحات از قول اين مرد نقل می شود که اين شيئی نورانی بی صدا بوده ولی حضور آن باعث شد که سگهای همسايه به صدا درآيند. اين شيئی حدود سه دقيقه بعد به حرکت درآمد و ناپديد شد اما از خود يک پودر نرم و سفيد رنگ را برجای گذاشت که روی برگ درختان نشسته بود. اين مرد مقداری از پودر را جمع آوری کرده و در يک بطری ريخته است ولی مشخص نيست که چه بر سر آن آمده است.

بخش ديگری از اسناد منتشر شده توسط وزارت دفاع و مرکز اسناد ملی بريتانيا مشاهدات مرد ديگری است که مدعی است يک شب به هنگام رانندگی در جنوب ناحيه ويلز يک ستون نورانی را ديده که از آسمان به سوی زمين کشيده شده بود.

در ادامه اين مشاهدات گفته می شود که راديو اتومبيل و تلفن موبايل اين فرد از کار افتاد . او از اتومبيل خارج شده و توانست از درون ستون نورانی عبور کند. پس از بازگشت به اتومبيل حال وی بد شده و در ساعات بعد نوعی بيماری پوستی بروز می کند که ناگزير می شود برای معالجه به پزشک مراجعه کند.

مورد ديگری از مشاهدات مربوط به ماه اوت ۱۹۹۷ است . سرنشينان يک کشتی ماهيگيری در دريای شمال گزارش داده اند که يک شيئی نورانی و دايره شکل را در آسمان ديده اند. آنها اين شيئی را با چشم غيرمسلح و دوربين مشاهده کرده و قبل از ناپديد شدن به مدت چند ثانيه آن را روی صفحه رادار کشتی تشخيص داده بودند.

مورد ديگری از اين اسناد مشاهدات افسران پليس در يکی از شهرهای سواحل شرقی انگلستان است که يک شيئی نورانی يا اصطلاحا بشقاب پرنده را با دوربين فيلمبرداری خود ضبط کرده اند. همزمان نيروی هوايی بريتانيا نيز بمدت چند ثانيه يک علامت ناشناخته را روی رادارهای خود در همان نقطه تشخيص داده بود.

اين ماجرا که در اکتبر ۱۹۹۶ روی داد و پوشش رسانه يی گسترده يی پيدا کرد باعث شد که نيروی هوايی بريتانيا تحقيقات بيشتری در اين زمينه انجام دهد. نتيجه اين بررسی اعلام می کند که شيئی نورانی يک ستاره يا سياره درخشان بوده و دليل بروز علائم ناشناخته روی رادار نيروی هوايی نيز ظاهرا پژواک ممتد صدای ناقوس يک کليسا در آن حوالی بوده است.

مرکز اسناد ملی بريتانيا همزمان با انتشار اين مشاهدات يادآوری می کند که طی قريب به نيم قرن گذشته نحوه توصيف اشياء ناشناخته و يا اصطلاحا بشقاب پرنده ها تغيير کرده است. در سالهای اخير مردم معمولا شمای بشقاب پرنده ها را بصورت اجسامی بسيار بزرگ، سياه و سه گوش توصيف می کنند در حاليکه حدود ۴۰ يا ۵۰ سال پيش ظاهر اين پديده ها معمولا بصورت يک بشقاب نورانی توصيف می شد.

به گزارش سی ان ان، ديويد کلارک استاد دانشگاه و نويسنده کتابی تحقيقی در مورد بشقاب پرنده ها می گويد:« در دهه ۱۹۵۰ تصور می شد که گام بعدی در تکنولوژی پرواز طراحی هواپيماهای دايره شکلی خواهد بود که می توانند بصورت عمودی از زمين بلند شوند. درست در همين دوره مردم مدعی می شدند که اشياء ناشناخته و بشقاب گونه يی را در آسمان ديده اند. اما در سال های اخير همزمان با توليد نوع جديد جنگنده بمب افکن های آمريکايی – مدل استيلت – که ظاهری سه گوش دارد و در فيلم های علمی و تخيلی نيز به وفور به نمايش درآمده اند ، مشاهدات مردم از اشياء سه گوش و مثلثی می گويد.

به اعتقاد ديويد کلارک دلايل چنين ادعاها يا مشاهداتی کاملا روشن نيست اما بدون شک پيشرفت تکنولوژی و طراحی های جديد در علم فضا – هوا روی آنچه که مردم در آسمان می بينند تاثير داشته است.

به نوشته سی ان ان، حتی شايد عشق به شکلات نيز در مواری بر ديد مردم از اين پديده ها تاثير داشته است. يکی از گزارشات اين مجموعه مربوط به مشاهدات مردی در سال ۱۹۹۴ در اسکاتلند است. وی مدعی است که يک شيئی ناشناخته به طول ۱۶ متر و عرض حدود هفت متر را به مدت ۴۰ دقيقه در فاصله چند متری از سطح زمين ديده است. بنابراين گزارش شمايی که اين مرد از اين شيئی ناشناخته توصيف می کند خيلی شبيه به يک نوع شکلات سوئيسی است که شکل مثلث دارد.

بخش ديگری از اسناد منتشر شده توسط وزارت دفاع و مرکز اسناد ملی بريتانيا به احتمال وقوع تصادف بين هواپيماها و اين اشيا فضايی ناشناخته اختصاص دارد. يک مورد از آنها مشاهده يکی از همين اشياء توسط خلبان و يک خدمه هواپيمای خطوط هوايی بريتانيا در ژانويه ۱۹۹۵ است. سازمان هواپيمايی کشوری بريتانيا پس از انجام تحقيقات نتوانست وجود و يا هويت يک چنين شيئی را مشخص کند.

يک هواپيما ديگر در ماه دسامبر ۱۹۹۶ در حوالی شهر گلاسکو در اسکاتلند نورهای چشمک زن قرمز و سفيد رنگی را مشاهده کرد . در اين گزارش قيد می شود که در آن زمان مشخص نيروی هوايی بريتانيا در آن منطقه هيچ فعاليتی نداشته و توضيح بيشتری ارائه نمی شود.
XS
SM
MD
LG