لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

بریتانیا: ما بسته‌ای برای کاهش تحريم‌ها روی ميز مذاکرات گذاشته‌ايم


سایمون گس، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا
سایمون گس، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا
سایمون گس، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا به پرسش های رادیو فردا در مورد مذاکرات هسته ای آلماتی قزاقستان پاسخ داده است.

مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا در پاسخ به این پرسش رادیو فردا که آيا غرب تصميم به کاهش تحريم ها عليه ايران گرفته است يا قولی به تهران در اين مورد داده است، می گوید:

«اين صحت دارد که ما بسته‌ای برای کاهش تحريم‌ها روی ميز مذاکرات گذاشته‌ايم که در ازای رسيدگی ايران به جدی‌ترين نگرانی‌ها درباره غنی‌سازی اورانيوم توسط اين کشور [به اجرا درخواهد آمد]. متناسب با گام‌هايی که ايران در جهت رسيدن به توافقی نهايی و همه جانبه بردارد که به ما اطمينان دهد برنامه هسته‌ای اين کشور صرفا ً اهدافی صلح‌آميز دارد، کاهش و تخفيف‌های بيشتری شامل تحريم‌ها خواهند شد.»

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه نسبت به کاهش تدریجی تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی در سال آینده ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که اکنون زمان بهتری برای حل و فصل مناقشه هسته ایران است.
اين صحت دارد که ما بسته‌ای برای کاهش تحريم‌ها روی ميز مذاکرات گذاشته‌ايم که در ازای رسيدگی ايران به جدی‌ترين نگرانی‌ها درباره غنی‌سازی اورانيوم توسط اين کشور [به اجرا درخواهد آمد].
سایمون گس، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا


وی پیشتر، روز يکشنبه، ۱۳ اسفند، نیز در حاشيه يک همايش، با اشاره به تحريم‌های بين المللی عليه ايران گفته بود «از امروز به بعد شاهد رفع تدريجی تحريم‌ها خواهيم بود.

آقای گس در مورد فضای مذاکرات در آلماتی به رادیو فردا می گوید: «فضای مذاکرات خوب بود و بحث‌های مفيدی انجام شد. ايران به پيشنهاد مطرح شده از طرف گروه ۱+۵ گوش داد و در مقابل پاسخ خود را ارايه کرد. با اين حال، ايران بايد اکنون آنچه گفته است را به عمل درآورد و اعتماد و اطمينان ما را جلب کند. ايران بارها گفته است که برنامه هسته‌ای اين کشور صرفا ً مقاصدی صلح‌آميز دارد؛ در مقابل گزارش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنان حاکی از احتمال وجود ابعادی نظامی بر برنامه هسته‌ای ايران هستند.»

آخرین دور مذاکرات ایران و نمايندگان آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا، چين و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روزهای هشتم و نهم اسفند در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد. گزارش‌ها حاکی است که دو طرف بر سر ادامه مذاکرات فنی در استانبول و مذاکرات هیات‌های دو طرف در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردين در شهر آلماتی به توافق رسیده‌اند. طرفين مذاکره کننده در آلماتی ، پس از پايان مذاکرات هسته‌ای از اين گفتگوها ابراز خشنودی کردند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط غنی سازی را متوقف کند. در همین زمینه آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران اعمال کرده اند.
XS
SM
MD
LG