لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

اخراج ديپلمات‌های سوری از کشورهای غربی


یکی از ساکنان حوله جسدی را به یکی از ناظران سازمان ملل نشان می دهد
یکی از ساکنان حوله جسدی را به یکی از ناظران سازمان ملل نشان می دهد

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، آلمان، فرانسه، بريتانيا، اسپانيا، ایتالیا، استراليا و چند کشور ديگر، سه شنبه، ديپلمات‌های سوری را پس از کشتار حوله از خاکشان اخراج کرده اند.

کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل بحران سوريه، روز دوشنبه گفت که از قتل عام در حوله وحشت زده شده است. وی قرار است روز سه شنبه با بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، ديدار کند.

ژنرال مارتين دمپسی، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، نيز گفته است، گزينه نظامی برای توقف خشونت در سوريه می بايست مورد بررسی قرار گيرد.

قتل عام روستای حوله شامگاه جمعه و بامداد شنبه روی داد که طی آن بيش از ۱۰۰ نفر از جمله ۵۵ کودک کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند. معترضان سوری و کشورهای غربی، دولت سوريه را متهم به دست داشتن در اين قتل عام می‌کنند. دولت سوريه اما با رد اين اتهام «گروه‌های تروريستی مسلح را» عامل اين قتل عام معرفی می‌کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد شامگاه يکشنبه در جلسه‌ای فوق العاده، با صدور بيانیه‌ای غير الزام‌آور نظام حاکم بر سوريه را به دليل قتل عام روستای حوله محکوم کرد.

در واکنش به کشتار در حوله، آمریکا این اقدام را «وحشیانه» خواند و اتحادیه عرب نیز قرار است نشستی اضطراری در این مورد برگزار کند.

سازمان ملل متحد، بریتانیا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز بیانیه‌هایی در محکومیت این کشتار منتشر کرده‌اند.

ناآرامی‌ها در سوریه بیش از یک‌ سال پیش آغاز شده و با درگیری‌های خونین همراه بوده‌است. مخالفان خواستار برکناری بشار اسد از حکومت هستند و این در حالی است که بشار اسد می‌گوید از قدرت کناره نخواهد گرفت.

سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم هم‌اینک به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده‌است.

XS
SM
MD
LG