لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

بانک جهانی : نرخ رشد ایران، یک چهارم میانگین کشور های در حال توسعه


رابرت زولیک رئیس بانک جهانی
رابرت زولیک رئیس بانک جهانی
فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس در مورد گزارش بانک جهانی به رادیو فردا می گوید: «نرخ رشد ایران، یک چهارم میانگین کشورهای در حال توسعه است.»

در آخرین گزارش بانک جهانی زیر عنوان «چشم انداز های اقتصاد جهانی» که پنجشنبه سیزدهم ژانویه منتشر شد، داده هایی نیز در باره اقتصاد ایران دیده میشود. پیش از پرداختن به ایران، به ارزیابی این گزارش درباره گرایش های عمده اقتصاد جهان در سال های 2011 و 2012 می پردازیم. بانک جهانی چشم انداز رشد در دنیا را چگونه پیش بینی میکند؟

به نظر میرسد که گزارش تازه بانک جهانی در مجموع نگاه نسبتا خوشبینانه تری دارد نسبت به فرآیند رشد اقتصادی جهان در سال تازه میلادی و همین طور سال آینده.

این خوشبینی بیشتر از وضعیت کشور های در حال توسعه سرچشمه میگیرد که به نظر میرسد کاملا از دوره بحران خارج شده اند، نرخ رشدشان در سال 2010 بر پایه ارزیابی های اولیه حدود هفت در صد بوده، در سال جاری شش در صد هست و سال آینده هم، به پیش بینی بانک جهانی، کمی بالاتر از شش در صد.

نکته مهم این که این رشد نسبتا بالا تنها به کشور هایی مثل چین و هند مربوط نمی شود. حتی آفریقا هم امسال، به پیش بینی این گزارش، رشدی خواهد داشت حدود شش در صد.

در عوض نرخ رشد کشور های پیشرفته جهان از 2.4 در صد در 2011 و 2.7 در صد در سال 2012 بیشتر نخواهد بود.

میانگین نرخ رشد این دو گروه، در حال توسعه و پیشرفته، چیزی خواهد بود حدود 3.3 در صد در سال جاری و کمی بیشتر در سال آینده.

در مورد ایران چطور؟ در مقایسه با کشور های در حال توسعه، بانک جهانی نرخ رشد ایران را در چه سطحی پیش بینی میکند؟

بر پایه ارزیابی بانک جهانی، ایران سه سال پی در پی را با نرخ رشد های پایین پشت سر گذاشته : 2.3 در صد در 2008، 1.4 در صد در سال 2009 و 1.5 در صد در سال 2010.

اگر این ارزیابی را ملاک قرار بدهیم، نرخ رشد ایران در سال 2010 کمتر از یک چهارم میانگین نرخ رشد در کشور های در حال توسعه بوده.
بانک جهانی میگوید که نرخ رشد ضعیف تر ایران نسبت به دیگر کشور های در حال توسعه سال آینده احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد، از جمله به دلیل انزوای بین المللی ایران.

گزارش بانک جهانی نرخ رشد سالانه ایران را در 2011 و 2012 سه در صد پیش بینی میکند.

آیا ارزیابی های بانک جهانی در مورد نرخ رشد اقتصادی ایران با ارزیابی های منابع داخلی جمهوری اسلامی منطبق است؟

در جمهوری اسلامی، ارزیابی نرخ رشد به سرنوشت عجیبی دچار شده.
در واقع منابع کارشناسی داخلی در ارزیابی نرخ رشد ایران از بانک جهانی بدبین ترند و مثلا این شاخص را، برای سال 1387، فقط نیم در صد ارزیابی میکنند و همین باعث شده که بانک مرکزی جمهوری اسلامی اصولا از انتشار نرخ رشد کشور خود داری بکند.

به گفته منابع خبری تهران، عامل اصلی این وضعیت، کشمکشی است که بین بانک مرکزی و وزارت صنایع بر سر ارزیابی نرخ رشد به وجود آمده و گویا محمود احمدی نژاد به تازگی پرویز داوودی معاون اول پیشین خودش را مامور کرده به این اختلاف نظر پایان بدهد تا بالاخره راهی پیدا بشود برای انتشار نرخ رشد 1387.
XS
SM
MD
LG