لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

برادر نويسنده آذربايجانی: سوء قصد به سفارش ايران بود


رفيق تقی
رفيق تقی
روز ۱۹ نوامبر، رفيق تقی، نويسنده سرشناس آذربايجان، از طرف شخصی که هويت وی تحت بررسی پليس جمهوری آذربايجان قرار دارد، با چاقو مورد سوء قصد قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۶ فتوای مرگ وی از طرف آيت الله فاضل لنکرانی به خاطر چاپ مقاله ای در روزنامه «صنعت» (هنر) چاپ باکو، صادر شد.

ايلقار، برادر رفيق تقی در گفتگو با راديو فردا می گويد که ضارب با چاقو به قلب رفيق تقی ضربه زده، اما چاقو تصادفا به کتابی که برادرش زير بغل گرفته بود خورده و نتوانسته به قلب وی اصابت کند. ديگر ضربات چاقو به نواحی ديگری از بدن وی اصابت کرده است.

رفيق تقی، پزشک بيماری های قلبی که تا کنون چندين اثر ادبی نيز از وی چاپ شده، پنج سال قبل، در پی درج مقاله ای در روزنامه صنعت مورد خشم مقامات مذهبی و رسمی ايران قرار گرفت. سفارت ايران در سال ۲۰۰۶ واکنش سختی به انتشار اين مقاله نشان داد و آيت الله مجتهد فاضل لنکرانی نيز طی فتوائيه ای خون اين نويسنده آذربايجانی را حلال اعلام کرد.

رفيق تقی نويسنده سرشناس آذربايجان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00

رفيق تقی طی مقاله ای با عنوان «اروپا و ما» تلويحا از قوانين اسلام انتقاد کرده بود. تهييج افراطگرايان حامی ايران توسط سفارت، خصوصا اهالی شهرستان «نارداران» که مقامات آذربايجان به دفعات از نفوذ مخرب ايران در اين روستا انتقاد کرده اند، باعث دستگيری اين نويسنده و هجوم افراطگرايان به دادگاه وی و درگيری های گسترده با پليس شد. بهمراه وی، «سامير صداقت اوغلو» سردبير روزنامه «صنعت» نيز به حبس محکوم شد، اما هر دو ايشان بعد از دو سال زندان، با عفو رياست جمهوری آزاد شدند.

برادر رفيق تقی می گويد که به نظر شخص وی، ترور برادرش از ايران «سفارش» شده، اما وی در ادامه اذعان داشت که هنوز تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.

هم اکنون رفيق تقی در بيمارستان شماره يک باکو تحت مراقبتهای پزشکی است. بگفته، ايلقار، رفيق تقی به هوش آمده، اما وضعيت جسمی وی هنوز وخيم است.

طبق گزارشات ضارب شش ضربه چاقو به بدن وی وارد کرده است.

مقامات جمهوری آذربايجان در مورد سوء قصد به جان اين نويسنده هنوز واکنشی نشان نداده اند، اما تاکنون به کرات ادعا ‌کرده اند که ايران با تشکيل گروه‌های اسلامی تندرو در اين کشور، سعی در برهم زدن امنيت ملی در جمهوری آذربايجان را دارد.

دادگاه جرايم سنگين آذربايجان در مهرماه سال جاری چند عضو حزب «اسلام» آذربايجان را به جرم «سازمان‌دهی ترور، تشکيل تيم سازمان‌يافته جنايی، نگهداری و استفاده غيرقانونی سلاح، تهيه، واگذاری، فروش، نگهداری و حمل غيرقانونی اسلحه گرم و قطعات و مهمات» مجموعا به ۵۴ سال حبس محکوم کرد.

در دادگاه اين افراد صراحتا به عنوان «عامل ايران» معرفی شدند و طبق گزارش رسمی، اين افراد با ايران در ارتباط بوده‌اند.

ترور رفيق تقی، مصادف با تصويب اصلاحيه قانون آزادی‌های دينی در آذربايجان است. هنوز معلوم نيست که آيا ميان سوء قصد به جان رفيق تقی و تصويب اصلاحيه قانون آزاديهای دينی در پارلمان آذربايجان ارتباطی هست يا نه.
يکی از مفاد اصلاحات صورت گرفته، تحصيل آموزش‌های دينی در کشورهای خارجی برای اتباع آذربايجان است که بدون هماهنگی با ارگان‌های مربوطه دولت آذربايجان ممنوع شد.

همچنين مبادله چهره‌های دينی، اجرای مراسم مذهبی و شعائر دين اسلام توسط شهروندانی که در خارج از کشور آموزش دينی ديده‌اند، فروش آموزه‌ها، مقالات و ساير منابع اطلاعاتی در مراکز فروش بدون مجوز ممنوع اعلام شده است. همچنين تبليغات دينی از سوی افرادی که اتباع کشورهای خارجی هستند در کشور آذربايجان ممنوع است.
XS
SM
MD
LG