لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

عضو جامعه روحانیت: جنتی نامزد ریاست مجلس خبرگان نمی‌شود


یک عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به احتمال نامزدی چهره‌هایی چون هاشمی شاهرودی، موحدی کرمانی و محمد مؤمن برای ریاست خبرگان، گفت که احمد جنتی حاضر به کاندیداتوری برای این سمت نیست.

حسین ابراهیمی روز شنبه اول خرداد، در مصاحبه با وب‌سایت انتخاب، از محمود هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس کنونی خبرگان رهبری، محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، ابراهیم امینی امام جمعه سابق قم، محمد مؤمن عضو شورای نگهبان، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، به عنوان نامزدهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان رهبری نام برد.

وی با اشاره به گفته‌های اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه نامزد ریاست مجلس خبرگان رهبری نخواهد شد، پیش‌بینی کرد که ابراهیم امینی نیز به دلیل سن بالا نامزد این سمت نخواهد شد.

آقای ابراهیمی همچنین گفت که خیلی‌ها از احمد جنتی خواسته‌اند نامزد انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری شود اما او قبول نکرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت،روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت گفته بود که فعلاً قصد ندارد نامزد ریاست خبرگان رهبری شود و «همین که در این مجلس حضور داشته باشد خوب است».

محمد یزدی، رئیس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ موفق به راهیابی به دوره پنجم این مجلس نشد.

پس از انتخاب نشدن آقای یزدی، گمانه‌زنی‌هایی درباره ریاست چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود هاشمی شاهرودی، محمد امامی کاشانی، ابراهیم امینی و احمد جنتی بر پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است.

با این حال احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری پیش از این گفته بود که رئیس آینده مجلس خبرگان رهبری «دست کم در دو سال اول از جنس آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله یزدی و امثال اینها خواهد بود».

پس از درگذشت علی مشکینی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سال ۸۶، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.

اما در ۱۷ اسفند ۸۹ و پس از حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، محمدرضا مهدوی کنی برای دو سال به ریاست این مجلس انتخاب شد و در پی درگذشت آقای مهدوی کنی در سال ۹۳، محمد یزدی در رقابت با اکبر هاشمی رفسنجانی، ریاست این نهاد را در دست گرفت.

نشست فراکسیون امید برای انتخاب نامزدهای ریاست مجلس

همزمان با بحث‌ها درباره ریاست مجلس خبرگان رهبری از علی لاریجانی و محمدرضا عارف به عنوان نامزدهای احتمالی ریاست مجلس نام برده می‌شود.

در همین حال محمدعلی وکیلی، سخنگوی فراکسیون امید، خبر داد که جلسه این فراکسیون روز چهارشنبه پنجم خرداد، برگزار می‌شود و یکی از دستورکارهای آن رأی‌گیری برای برای نامزدهای ریاست مجلس است.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، نیز روز شنبه گفت که نگاه این فراکسیون «بر پایه تعامل حداکثری در مجلس است» و این فراکسیون امیدوار است که مدیریت مجلس دهم «با همکاری فراکسیون‌های مختلف و باتوجه به شایستگی‌ها و ویژگی‌های شخصی و توانایی‌های افراد» انتخاب شود.

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم و منتخب مجلس دهم، روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت، خبر داده بود که فراکسیون «امید» در رابطه با انتخاب «افراد با‌ صلاحیت» برای «مناصب مهم مجلس»، گروه پنج نفره‌ای را مسئول گفت‌وگو با فراکسیون اصولگرایان مجلس کرده اما علی لاریجانی و افراد نزدیک به درخواست این فراکسیون برای گفت‌وگو پاسخی نداده‌اند.

«منتخبان لیست امید به تعهد خود پایبند باشند»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای عارف همچنین در واکنش به تغییر مواضع برخی از برگزیدگان «لیست امید» پس از ورود به مجلس، ابراز امیدواری کرد که منتخبان این لیست «به تعهداتشان پایبند باشند».

او درعین حال گفت: «البته ما هیچ اهرم کنترلی در اختیار نداریم و تنها میزان و ملاک ما، همان اخلاق است».

پیشتر محمود صادقی، منتخب تهران در مجلس دهم و از نزدیکان محمدرضا عارف، علی لاریجانی را متهم کرده که با دادن «امکانات و امتیازات» به منتخبان مجلس دهم «به دنبال جذب آنان است».

آقای عارف خود روز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت، درباره به «دخالت» نهادهای امنیتی در امور مجلس و انتخاب هیئت رئیسه آن هشدار داده بود.

برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد و رسول منتجب‌نیا از ریاست آقای عارف بر مجلس دهم حمایت کرده‌اند.

در مقابل، برخی از تحلیلگران نزدیک به اصلاح‌طلبان از جمله عباس عبدی نامزد شدن محمدرضا عارف برای ریاست مجلس را دارای ریسک بالایی دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG