لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

«۵۲ نماینده مجلس طرح سوال از احمدی نژاد را امضاء کرده اند»


محمود احمدی نژاد در یکی از جلسات سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی
محمود احمدی نژاد در یکی از جلسات سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی
همزمان با انتشار گزارش هايی مبنی بر عدم حضور محمود احمدی نژاد در نهاد رياست جمهوری طی شش روز گذشته، يک نماينده مجلس روز چهارشنبه خبر داد که طرح سوال از رييس جمهور ايران به جريان افتاده و تاکنون ۵۲ نفر آن را امضاء کرده اند.

محمد جواد ابطحی، نماينده خمينی شهر که از حاميان دولت است در پاسخ به اين پرسش خبر آنلاين که «شايع شده است با توجه به اتفاقات رخ داده بعد از موضوع تغيير وزير اطلاعات احتمال استيضاح رييس جمهور وجود دارد» گفته است: «استيضاح منتفی است اما آقای مطهری قصد سوال از رييس جمهور را دارد و تاکنون ۵۲ امضاء هم جمع آوری کرده است.»

اين نماينده مجلس اشاره ای به جزئيات اين سوال و محورهای مطرح در آن نکرده است. ولی نخستين بار، مهرماه سال گذشته بود که علی مطهری اعلام کرد قصد دارد تا در صحن علنی مجلس از رييس جمهور سوال کند.

اين اقدام پس از آن صورت گرفت که محمود احمدی نژاد در مصاحبه ای با روزنامه دولتی «ايران» گفته بود که مجلس ديگر در راس امور نيست و قوه مجريه، قوه اول کشور است.

سايت پارلمان نيوز- وابسته به جناح اقليت مجلس- در همين زمينه گزارش داده است که نمايندگان سوال کننده از علی لاريجانی خواستند «تا با توجه به پاره ای اشکالات در عملکرد رييس قوه مجريه ،عدم تبعيت از قوانين و برخی اظهارات که دال بر تعمد دولت در ناديده گرفتن قانون و مطالبه اختياراتی فراقانونی می باشد، نسبت به اعمال ماده ۲۳۳ آيين نامه داخلی مجلس اقدام نمايد.»

بر اساس اين گزارش، «نقض مکرر سوگند موضوع اصل ۱۲۱ قانون اساسی در خصوص اهتمام به ترويج دين و اخلاق و پرهيز از خودکامگی و حمايت از آزادی و حرمت اشخاص و به استناد اصول متعدد قانون اساسی و از آنجا که ادامه اين رويه به ديکتاتوری منجر می شود» نيز از ديگر موارد مطرح شده در طرح سوال از محمود احمدی نژاد است.

در روزهای اخير که جدال ميان محمود احمدی نژاد با اصولگرايان و بويژه آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر سر کنار گذاشتن حيدر مصلحی، وزير اطلاعات بالا گرفته است گزارش های تاييد نشده ای مبنی بر تلاش برخی از نمايندگان مجلس برای استيضاح رييس جمهوری ايران منتشر شده است.

این گزارش ها پس از آن منتشر شد که ده روز پيش، محمود احمدی نژاد با استعفای حيدر مصلحی از وزارت اطلاعات موافقت کرد ولی آيت الله علی خامنه ای در اين موضوع دخالت کرد و از آقای مصلحی خواست تا «با قدرت و قوت به کار خود ادامه دهد.»

سايت های هوادار دولت خبر داده اند که محمود احمدی نژاد هنوز اين حکم را نپذيرفته و پس از سفر به کردستان در هفته گذشته، در خانه مانده و به سر کار نرفته است. سايت رياست جمهوری اسلامی ايران نيز از آن زمان به روز نشده است.

آقای احمدی نژاد هفته گذشته حاضر نشد تا در جلسه هيئت وزيران که در آن حيدر مصلحی نيز حضور داشت، شرکت کند. وی روز سه شنبه نيز در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور پيدا نکرد و اين جلسه به رياست علی لاريجانی، رييس مجلس، برگزار شد.

گزارش خبرگزاری فارس حاکی است که آقای احمدی نژاد در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت نیز شرکت نکرد و ریاست این نشست را محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری، بر عهده داشته است.

این خبرگزاری افزوده که حیدر مصلحی نیز در این جلسه حضور داشته است.

در همين حال، علی بنايی، نماينده قم در مجلس شورای اسلامی، به خبرآنلاين گفته است که سفر اين هفته دولت و محمود احمدی نژاد به قم لغو شده است.
وی اظهار داشت: «قطعا سفر هيئت دولت به قم در هفته جاری انجام نمی شود.»

بر اساس گزارش ها، استان قم آخرين مقصد هيئت دولت در دور سوم سفرهای استانی محمود احمدی نژاد در شش سال گذشته بود.

خبرگزاری برنا، وابسته به سازمان ملی جوانان ايران نيز روز چهارشنبه از ديدار اعضای هيئت رييسه فراکسيون انقلاب با محمود احمدی نژاد خبر داده و از قول وی گفته اند که «توطئه هايی» عليه دولت وجود دارد.

بر اساس اين گزارش، رييس جمهور ايران گفته است: «در اين چند وقت اخير رفتارها و موضع گيری هايی توسط مجلس و بعضی از نمايندگان صورت گرفته است.همچنين توطئه هايی عليه من وجود دارد که توسط برخی در اين چند وقت اخير انجام شده است.»

برنا نوشته که اشاره آقای احمدی نژاد به علی لاريجانی بوده و افزوده است: «رييس جمهور در ديدار خود با اين نمايندگان نکاتی را مبنی بر شکايت لاريجانی رييس مجلس و نيز اظهارنظرهای برخی از نمايندگان درباره برخی چهره های دولتی را مطرح کرده است.»
XS
SM
MD
LG