لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۰

بريتانيا و ايران ديپلمات هاى يكديگر را اخراج كردند


گوردون براون، نخست بريتانيا روز سه شنبه اعلام كرد: در واكنش به دستور جمهورى اسلامى براى خروج دو ديپلمات بريتانيايى از تهران، لندن دو ديپلمات ايرانى را اخراج كرده است.

آقاى بروان به قانونگذاران بريتانيايى گفت: «با تاسف بايد به اطلاع برسانم كه ايران روز گذشته در اقدامى ناموجه و با طرح اتهام هاى بى اساس اقدام به اخراج دو ديپلمات بريتانيايى كرده است.»

وى افزود: «در پاسخ به اين اقدام، ما اوايل امروز به سفير ايران اطلاع داديم كه دو ديپلمات ايرانى را از سفارت اين كشور در لندن اخراج كرده ايم.»

اخراج ديپلمات هاى بريتانيا و ايران از كشورهاى يكديگر تازه ترين برخورد ميان تهران و لندن محسوب مى شود كه از هفته پيش به دليل اتهام هاى مقام هاى جمهورى اسلامى در باره دخالت بريتانيا در نا آرامى هاى ايران وارد مرحله پر تنشی شده است.

رهبر جمهورى اسلامى و وزارت امور خارجه ايران با نشانه رفتن آمريكا و بريتانيا، اين كشورها را متهم كرده اند كه از طريق رسانه هاى خود به آتش نا آرامى ها در تهران دامن زده و در امور داخلى ايران دخالت مى كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اعلام كرده است كه اخراج برخی از سفرای غربی از تهران در دست بررسی است.

مقام هاى جمهورى اسلامى در اين زمينه تمركز بيشترى بر بريتانيا داشته اند و مى گويند كه تلويزيون بى بى سى اخبار و گزارش هاى تحريك كننده درباره اعتراض هاى خيابانى پخش مى كند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اوایل هفته جاری، جان لاین، خبرنگار دائم بی بی سی در تهران، را اخراج کرد.

برخى از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى وابسته به جناح اصولگراى نظام جمهورى اسلامى خواستار اخراج سفير بريتانيا از تهران شده اند.

اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى از اوايل هفته گذشته در ايران آغاز شده است و نيروهاى بسيجی و امنيتى به شدت با معترضان برخورد كرده اند. تا كنون كشته شدن حداقل ۱۷ نفر در اين درگيرى ها تاييد شده است.

اتحاديه اروپا با انتقاد شديد از برخوردهاى شديد پليس با معترضان، صحت انتخابات رياست جمهورى در ايران را كه به پيروزى محمود احمدى نژاد منجر شده مورد ترديد قرار داده است.

احضار سفیران ایران در کشورهای اروپایی

در واكنش به اتهام هاى جمهورى اسلامى ايران مبنى بر مداخله اروپا در امور اين كشور، كشورهاى اروپايى تصميم گرفته اند كه سفيران ايران را احضار و مراتب اعتراض خود را نسبت به سركوب تظاهرات معترضان اعلام كنند.

روز سه شنبه، وزارت امور خارجه فرانسه براى دومين بار ظرف يك هفته گذشته سيد مهدى مير ابوطالبى، سفير ايران در پاريس، را احضار و نسبت به آنچه «سركوب بيرحمانه» معترضان خواند ابراز نگرانى كرد.

مدير كل امور خاورميانه و آفريقا در وزارت امور خارجه فرانسه خواستار آزادى بازداشت شدگان اعتراض هاى خيابانى در شهرهاى مختلف ايران شد و «قاطعانه» هر گونه دخالت در امور داخلى ايران را رد كرد.

سوئد نيز با احضار سفير ايران در اسلو نگرانى خود را از به كار گيرى خشونت عليه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى ايران ابراز كرد.

سوئد از روز اول ماه ژوئيه رياست دوره اى اتحاديه اروپا را بر عهده مى گيرد.

همچنین فنلاند، سفير جمهوری اسلامی در هلسينکی را احضار کرد تا نگرانی خود را در مورد خشونت های پس از انتخابات در ايران ابراز دارد.

آلکساندر استاب، وزير امور خارجه فنلاند به سفير ایران گفته است که آن کشور قويا توسل مسئولان ایران به خشونت را محکوم می کند و افزوده است: به دليل ادعاهايی مبنی بر موارد تخلف در انتخابات ایران، آرا بايد بازشماری شوند.
XS
SM
MD
LG