لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

هیلاری كلينتون خواستار مقابله مردم ايران با قدرت گرفتن نظاميان شد


وزير امور خارجه آمريكا مى گويد كه بخش نظامى در ايران شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و ساير نهادهاى نظامى در حال افزايش قدرت خود در اين كشور هستند.
وزير امور خارجه آمريكا مى گويد كه بخش نظامى در ايران شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و ساير نهادهاى نظامى در حال افزايش قدرت خود در اين كشور هستند.
هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی از مردم ايران خواسته است تا با آنچه كه قدرت گرفتن نظاميان در اين كشور خوانده است مقابله كنند.

وى با ابراز نگرانى عميق از افزايش قدرت نظاميان در ايران ابراز اميدوارى كرده است كه رهبرانى «با مسئوليت» قدرت را در اين كشور در دست گيرند.

خانم كلينتون در گفت و گو با شبكه تلويزيونى اى بى سى گفته است: «من تنها مى توانم اميدوار باشم كه از سوى رهبران مذهبى و مدنى با مسئوليت ايران برخى تلاش ها صورت گيرد تا حكومت را در اختيار گيرند.»

وزير امور خارجه آمريكا مى گويد كه بخش نظامى در ايران شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و ساير نهادهاى نظامى در حال افزايش قدرت خود در اين كشور هستند.

وى اظهار داشت: «من می دانم که مردم در داخل ایران نگران هستند. ما گزارش هايى كه از داخل ايران مى آيد را مطالعه مى كنيم. اين مسئله اى است كه موجب نگرانى زيادى براى مردم ايران شده است.»

وزير امور خارجه آمريكا با اشاره به شعارها و اهداف انقلاب ايران گفته است: «حاميان انقلاب در ابتدا اعلام كردند كه اين (انقلاب) يك جمهورى خواهد بود. آن جمهورى اسلامى خواهد بود ولى جمهورى است. بعد ما شاهد يك انتخابات بسيار خدشه دار بوديم و ديديم كه افراد برآمده از اين انتخابات براى تحكيم قدرت خود به نظاميان روى آورده اند.»

اشاره وزير امور خارجه آمريكا به انتخابات دهم رياست جمهورى در سال ۱۳۸۸ است كه در جريان محمود احمدى نژاد به عنوان برنده اين انتخابات معرفى شد.

نتيجه اين انتخابات از سوى مير حسين موسوى و مهدى كروبى ناشى از «تقلب گسترده» و «مهندسى آراء» توصيف شد و اعلام كردند كه دولت برآمده از اين انتخابات را «غير قانونى» دانسته و آن را به رسميت نمى شناسند.

پس از انتخابات اعتراض هاى گسترده اى به نتبجه آن صورت گرفت كه در جريان آن دهها تن كشته و هزاران نفر نيز دستگير و به زندان هاى درازمدت محكوم شدند.

تهديد سيستم سياسى ايران

خانم كلينتون اظهار داشت كه «باید راهی برای خروج نظاميان از قدرت سیاسی و خطری که سیستم دو گانه رهبری انتخابی و مذهبی را تهدید می کند وجود داشته باشد، چرا كه وقتى شما براى سركوب اعتراض ها و تظاهرات مشروع این قدر به نظامیان قدرت می دهید، شرایطی را بوجود مى آوريد و نيروهايى را آزاد مى كنيد كه نمى دانيد سرانجام تا كجا پيش خواهند رفت.»

به گفته وزير امور خارجه آمريكا، «بسيارى از ايرانيان حتى آنهايى كه به حكومت اسلامى گرايش دارند در حال اعلام نارضايتى خود از اين نظام هستند.»

خانم كلينتون با اعلام حمايت آمريكا از حقوق مدنی و سیاسی ایرانیان افزود كه دولت باراك اوباما در تلاش است تا در کمک به جریان هایی كه در ايران هستند موثر عمل کند.

وى گفت كه با كارشناسان مسائل ايران نیز ديدارهايى داشته است.

اين مقام آمريكايى با ستايش از تحريم هاى اقتصادى بين المللى عليه ايران از سوى شوراى امنيت سازمان ملل در ماه ژوئن گفت كه اين تحريم ها «گزنده» بوده است و افزود كه «ما اين موضوع را از بسيارى از كشورهاى منطقه و خارج از آن شنيده ايم.»

وى اظهار داشت :«اطلاعاتى كه ما به دست آورده ايم حاكى از آن است كه رژيم ايران كاملا نگران تاثير تحريم ها بر سيستم بانكى، و بر رشد اقتصادى آن است چرا كه آنها هم اكنون در يك وضعيت دشوار اقتصادى به سر مى برند و اين تحريم ها هزينه هاى زيادى را بر آنان تحميل مى كند.»

وزير امور خارجه آمريكا از ايران خواست تا به ميز مذاكرات با گروه پنج به علاوه يك در باره برنامه هسته ايش بازگردد و به بازرسان آژانس اجازه دهد تا تاسيسات اتمى اين كشور را مورد بازرسى قرار دهند.
XS
SM
MD
LG