لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

«بازداشت استاد ایرانی پیش از سفر به آمریکا»


خبر بازداشت این استاد دانشگاه در وب سایت دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده است.
خبر بازداشت این استاد دانشگاه در وب سایت دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده است.

دانشگاه پنسيلوانيا و دو گروه حقوق بشری اعلام کردند که يک استاد ايرانی که قرار بود در دانشکده حقوق دانشگاه پنسيلوانيا تدريس کند، توسط نیروهای امنیتی ايرانی دستگير شده است.


بر اساس گزارش پايگاه اينترنتی دانشکده حقوق دانشگاه پنسيلوانيا، مهدی ذاکريان که در تهران در انتظار ويزای خود برای مسافرت به آمريکا بود در اواسط ماه اوت دستگير شده است.


اين پايگاه اينترنتی نوشته است: دولت ايران نه تنها هيچ اطلاعاتی را در مورد شرايط و محل نگهداری آقای ذاکريان منتشر نکرده بلکه از انتشار هر اتهام رسمی نيز عليه او خودداری کرده است.


صدای حقوق بشر ايرانی که يک سازمان قعال در زمينه حقوق بشر است می گويد که آقای ذاکريان توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران دستگير شده است.


مايکل فيتز، رييس دانشکده حقوق دانشگاه پنسيلوانيا می گويد: «پروفسور ذاکريان يکی از افراد برجسته در زمينه حقوق بشر در دنيای اسلام است. کرسی وی در دانشکده حقوق نيز پيشتازی حقوق بشر و حقوق بين الملل است و ما اميدواريم که بتوانيم وی را در کلاس های درس خود ببينيم.»


ويليام بورک وايت از استادان اين دانشکده و صاحبنظر در حقوق بين الملل نيز مهدی ذاکريان را «يکی از متفکران تاثير گذار در زمينه حقوق بشر در خاورميانه» معرفی می کند که «با مقالات خود به درک بهتری از رابطه بين حقوق بشر و اسلام کمک کرده است.»

  • «پروفسور ذاکريان يکی از افراد برجسته در زمينه حقوق بشر در دنيای اسلام است. کرسی وی در دانشکده حقوق نيز پيشتازی حقوق بشر و حقوق بين الملل است و ما اميدواريم که بتوانيم وی را در کلاس های درس خود ببينيم.»
رييس دانشکده حقوق دانشگاه پنسيلوانيا


وی، بازداشت اين استاد دانشگاه را «بخشی از برخورد گسترده با صاحبان انديشه» خواند که در مراکز تحقيقاتی برجسته ايران فعاليت می کنند.


دانشکده حقوق دانشگاه پنسيلوانيا همراه با ديده بان حقوق بشر و اتحاديه بين المللی سازمان های غير دولتی خواستار آزادی فوری مهدی ذاکريان شده اند.


بر اساس اطلاعات رسيده آقای ذاکريان تا يکسال پيش در دانشگاه تهران تدريس می کرد اما او و تعداد ديگری از اساتيد اين دانشگاه پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ از کار برکنار شدند.


آقای ذاکريان تا پيش از دستگيری استاد دانشگاه آزاداسلامی بود. بر اساس اطلاعات موجود در سايت مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژيک خاورميانه، وی همچنین مدير گروه اسراييل شناسی اين مرکز و رييس هيئت تحريريه فصلنامه مطالعات منطقه ای: اسراييل شناسی -آمريکاشناسی است.


مهدی ذاکریان پیشتر عضو هيئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ايران در دوره چهارم گفت وگوهای حقوق بشری ايران و اتحاديه اروپا و رييس مرکز آموزش های کاربردی دانشکده روابط بين الملل وزارت امور خارجه بوده است.


دستگيری و زندانی آقای ذاکری در حالی رخ می دهد که برادران علايی دو پزشک ايرانی که فعاليت های تحقيقی آنان در زمينه بيماری و ويروس ايدز در ايران شهرت جهانی پيدا کرد نيز در ماه ژوئن دستگير و زندانی شدند.


مقام های قضایی جمهوری اسلامی ایران این دو برادر را به «فعالیت های براندازانه» از طریق تشکيل همايش ها با زمينه هايی از جمله ایدز متهم کرده اند ولی هنوز در باره زمان برگزاری دادگاه آنها اعلام نظر نکرده اند. خانواده این برادران پزشک هم از محل بازداشت آنها ابراز بی اطلاعی کرده اند.


مقام های جمهوری اسلامی در سال های اخير با طرح اتهام هايی چون براندازی و تلاش برای انقلاب مخملين، فعالان جنبش مدنی و محققان ايرانی و حتی کسانی را که دارای تابعيت دو گانه ايرانی – خارجی بوده اند را بازداشت کرده اند.


سال گذشته، هاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی – آمريکايی موسسه مطالعاتی وودرو ويلسون و کيان تاجبخش، محقق ايرانی از سوی نيروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دستگير و به مدت چندين ماه بازداشت شدند.


اين دو پس از پخش اظهارات آنها تحت عنوان «اعترافات» از تلويزيون دولتی ايران با قرار وثيقه های سنگين آزاد شدند.


همزمان علی شاکری، فعال مدنی ساکن لس آنجلس که او نيز تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی دارد و مهرنوش سلوکی، مستند ساز ايرانی – فرانسوی نيز مدتی را در بازداشت به سر بردند.


XS
SM
MD
LG